Erkent een bedrijfsarts wel of niet een burn out?

Een vriendin van mij raakte een paar weken geleden overspannen. Overspannen is anders dan een burn out; mag een bedrijfsarts ook een burn out vaststellen of gaat de arts daar niet over? Kan zij zich in het laatste geval door iemand anders verder laten onderzoeken?

3 jaar geleden
in: Psyche
2.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het altijd is verstandig zelf diagnose en behandeling te zoeken buiten het systeem van de werkgever - wie betaalt, bepaalt immers en een arbo-arts behandelt niet- om en zo aan dossier opbouw te doen. Of de arbo-arts een daadwerkelijke verzekeringsarts is of überhaupt medisch gekwalificeerd is kunt u nazien in het big register.

Antwoorden (3)

In principe kan een bedrijfsarts een burn out (h)erkennen.

Het kan natuurlijk voorkomen dat de bedrijfsarts en jij een wezenlijk andere mening blijken te hebben over je huidige belastbaarheid, je inzetbaarheid op het werk, het beste moment van starten met re-integratie en de manier waarop die re-integratie het beste vorm gegeven kan worden. Ook over de best passende hulp bij je herstel kun je wezenlijk van mening verschillen met je bedrijfsarts.
In al dat soort gevallen kun je als werknemer vragen om een deskundigenoordeel door een verzekereringsarts of een arbeidsdeskundige van het UWV. Volgens de vernieuwde Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) heb je daarnaast als werknemer sinds 1 juli 2017 ook recht op een second opinion, wanneer je het oneens bent met het oordeel van de bedrijfsarts.
SimonV
3 jaar geleden
"Vanuit zijn expertise en rol mag deze arts een inschatting gaan maken over je arbeids(on)geschiktheid van dat moment (beschreven in de probleemanalyse) en daarover een advies mogen geven aan jou en aan je werkgever." (...)

Een bedrijfsarts is een arts. Maar de bedrijfsarts kijkt naar de werknemer vanuit het oogpunt van werk. Kan de werknemer helemaal niet werken of toch enkele uren per week, onder welke voorwaarden... dat soort zaken.

Je kunt niet je eigen bedrijfsarts uitzoeken. Een werkgever kan -onverstandig- het advies van de bedrijfsarts ook naast zich neerleggen. Als je het niet eens bent met de bevindingen van de bedrijfsarts kun je een second opinion vragen, bij een andere arts.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Als aanvulling, omdat het in dit antwoord half staat:
"mag een bedrijfsarts ook een burn out vaststellen of gaat de arts daar niet over?"
De bedrijfsarts is niet bedoeld om vast te stellen wat voor ziekte je hebt, maar of je wel of niet kunt werken. De huisarts is bedoeld om vast te stellen wat voor ziekte/aandoening je hebt en om je daarvoor te behandelen of te verwijzen.
Een bedrijfsarts erkent zowel een burn-out als overspannenheid.
Maar, er is wel degelijk een verschil tussen beide.

Je zegt dat een vriendin een paar weken geleden overspannen geraakt is.
Deze diagnose zal ook gegeven zijn door iemand. Wellicht de huisarts? Omgeving?
Op een gegeven moment kom je dan in contact met de bedrijfsarts. Logisch.

De bedrijfsarts krijgt te maken met uw vriendin en de diagnose overspannenheid.
Nu is de vraag of hij ook mag vaststellen of er meer aan de hand is.
Ja, dat mag hij. Ook een bedrijfsarts mag een diagnose stellen.
Het zou wel netjes zijn als er contact komt tussen de huisarts en de bedrijfsarts, indien de huisarts praat over overspannenheid.

Wat mij wel opvalt is het volgende:
Overspannenheid is normaal na een week of zes weer (ver) over. Duurt de periode langer, zou ik als bedrijfsarts ook denken dat er meer aan de hand is. Wellicht toch een burn-out.

Helaas is het niet mogelijk om naar een andere bedrijfsarts te gaan. De werkgever gaat hier over en niet uw vriendin.

Wat ik zou aanraden:
Contact tussen de bedrijfsarts en huisarts (indien deze de diagnose overspannenheid heeft gediagnosticeerd).

Succes
Een second-opinion kan altijd nog....
Maar zoals ik het lees, ligt de pijn ergens anders.
(Bagataliseren?)
Toegevoegd op 12 februari 2021 13:35: tekst