Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat kan ik doen als ik een paniekaanval krijg vlak voor het slapen gaan?

Ik woon alleen, ik zoek manieren om rustiger te worden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Eerst zul je de paniekaanval zelf wat onder controle moeten zien te krijgen. Wat kan helpen: · Realiseer je dat je klachten ongevaarlijk zijn. Er is in feite niets aan de hand. Het zijn maar irreële gevoelens van angst. · Bedenk je dat de angst tijdens een aanval vanzelf weer minder wordt. · Probeer rustig te ademen. · Zoek afleiding. Kijk bijvoorbeeld naar je omgeving, drink water, tel in je hoofd tot honderd. Misschien helpt het hierna ter afleiding nog even iets ontspannends te lezen of aan een rustige ervaring te denken, probeer daarna in bed je lichaam volledig te ontspannen. Wat mij helpt is mindfulness: Adem bewust in. Probeer tijdens het inademen zoveel mogelijk je buik naar voren te laten komen (je navel dus), niet je borst. Voel hoe de lucht naar binnen stroomt. Adem uit, en voel hoe je ontspant bij iedere uitademing. Alsof je niet alleen lucht, maar ook alle spanning uitademt. Hou dit vol tot je in slaap valt. Het kan zijn dat je gedachten afdwalen, dat geeft niet, maar keer zodra je dit merkt terug naar (het letten op) je ademhaling. Ikzelf tel elke ademhaling (het oude ‘schaapjes tellen’), zo “blijf ik bij de les”. Welterusten. Trucje dat ik las om in slaap te vallen: je ademt in (vier seconden), je houd je adem vast (zeven seconden) en je ademt uit (acht seconden). Die combinatie zou voor een chemische reactie in je hoofd zorgen en je hartslag laten dalen.

Bronnen:
https://wijzijnmind.nl/psychipedia/panieka...
https://www.elle.com/nl/beauty-health/heal...
https://sochicken.nl/mindful

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100