Kan een vorm van afasie veroorzaakt worden door stress?

Ik heb meer zeer grote regelmaat last van het feit dat ik niet op woorden kan komen. Als ik blauw wil zeggen kom ik er niet uit en begin ik veel andere kleuren op te noemen om dan uiteindelijk op blauw uit te komen of de kleur aan te wijzen. De laatste dagen begint het steeds meer in mijn omgeving op te vallen dat ik echt in zinnen aan het hakkelen ben, geen stotteren maar meer tijd nodig heb om te formuleren.
Ik heb geen verleden van hersenziekte en ben 32 maar zit wel in stressvolle peroxide.

6 jaar geleden
in: Psyche
13.3K
Amadea
6 jaar geleden
'k Zou het geen afasie noemen, want dan betreft het volgens mij hersenletsel. Het verschijnsel komt mij bekend voor, alleen heb ik het maar heel af en toe. Maar ik heb dan ook geen last van stress. Andersom heb ik ook dagen dat er ineens prachtige volzinnen met mooie woorden door mij gesproken worden, waarover ik dan later denk 'hoe is het mogelijk dat ik dat kon'?
fremar
6 jaar geleden
Normaal niet denk ik:
https://www.afasie.nl/new/?cat=afasie&nr=4
Ritsuka
6 jaar geleden
Zou best door de stress kunnen komen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het (deels) stress gerelateerd is, denk ik aan een tekort ergens aan.
Bij afasie of dysfasie zou dat (deels) b12 kunnen zijn.
Een b12 tekort wordt verergerd en kan zelfs veroorzaakt worden door stress. Een flink dosering magnesium kan stress verlichten, dat scheelt ook weer b12. Maar dan eerst maar eens naar b12 kijken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Afasie is er in vele variaties. Hier is echter wel meer dan een beetje of iets meer stress voor nodig. Gecombineerd met stress kan het nog veel vervelender zijn en zeer vertragend werken.

Antwoorden (2)

(ernstige) uitputting kan een oorzaak zijn of als zware bijwerking van sedativa / slaapmiddelen, maar dat komt op jouw leeftijd zelden voor.
Jouw verhaal lezend zou ik je echt aanraden om eerst naar je huisarts te gaan en wellicht consult bij een neuroloog.
Er van uitgaand dat het feitelijk is zoals jij beschrijft namelijk dat je echt niet meer een kleur weet te benoemen kan ook een lichamelijk (neurologische) oorzaak hebben.
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk die van invloed zijn op geheugen en of spraakcentrum.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB stel dit niet uit. Jouw stress kan een lichamelijke oorzaak hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je stelt zelf al een diagnose afasie en het is de vraag of dat terecht is. Afasie is niet meer kunnen zeggen wat je wil zeggen, omdat taalgebruik niet meer goed functioneert door hersenschade. Afasie is een taalstoornis die veel verder kan gaan dan niet op woorden kunnen komen. Afasie is ook voor elke patiënt anders.

De belangrijkste oorzaak voor echte afasie is een hersenbloeding (CVA). Andere oorzaken zijn hersenletsel door een ongeluk of (maar dat is zeldzaam) een hersentumor. Gezien je klachten zou ik naar de huisarts gaan om je klachten te bespreken. De huisarts kan dan de symptomen beoordelen, een oorzaak zoeken, een diagnose stellen en kijken wat de beste aanpak is.

Het kan zeker zijn dat door een stressvolle periode je minder goed op woorden kunt komen en moeite hebt met formuleren. Dan is je geest vooral in beslag genomen door andere zaken en is er geen fysieke hersenschade. Je kunt dan waarschijnlijk ook niet spreken van echte afasie. Zoals genoemd kunnen kalmerende middelen tegen stress (als je die gebruikt) ook leiden tot traag en moeilijk uit je woorden komen.

Advies is dus: niet zelf dokteren of diagnosticeren, maar naar de huisarts.