Hoe kan ik een probleem minder groot zien dan dat die is? En hoe komt het dat ik hem zo zie?

In een situatie zie ik vanuit mijn ogen het probleem groter dan het is. Ik voel me vlug aan gesproken en denk dat het heel erg is. Ik zeg tegen mijzelf dat het niet erg is enzo maar toch ga ik huilen. Hoe komt dit? En belangrijker hoe kom ik er van af? Ik word gek van mijzelf.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit soort problemen zijn alleen maar te beantwoorden als wij
zouden weten of je man/vrouw bent, jongen/meisje,
welke leeftijd, puber, volwassen,
persoonlijke situatie. Aan algemene opmerkingen heb je niet zo veel. Google eens op "overgevoelig".

Het beste antwoord

Positief dat je zelf door hebt dat je problemen te groot ziet. Het (h)erkennen van een probleem is de eerste stap om wat te veranderen.
En op zich ook goed dat je tegen jezelf zegt dat het niet zo erg is. Daarmee verander je het gevoel niet, maar voorkom je dat je het probleem nog meer gaat opblazen.
Misschien helpt het een stapje verder te gaan: accepteren dat dit gevoel er is. Acceptatie kan geweldig genezend werken. Registreer: “Oké, ik heb dit gevoel weer, nu blaas ik dingen op. Punt.”
Misschien kun je het hierdoor ook wat relativeren. Als het weer gebeurt: “Hé, daar heb je mij weer”, met een vriendelijke knipoog naar jezelf.

Ik weet niet hoe erg dit probleem je leven beheerst, wellicht wil je er liever wat hulp bij. Daarvoor zou je naar je huisarts kunnen gaan voor advies, die kent je in ieder geval beter dan wij.

Succes!
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
empathische reactie +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi verwoord en helemaal waar: elke knipoog naar jezelf werkt de goede richting uit. +

Andere antwoorden (1)

Het probleem is niet zo groot, dat zie je inmiddels al in, mooi zo !

Dat wat het probleem is is niet de situatie, maar je gedachtes over de situatie.
Dit zijn gewoontes geworden die eerder in je leven ontstaan zijn, en vaak omdat we de problemen van onze ouders gingen dragen als kind, onbewust.

Want vaak is dat zo, er is iets, en jij bent er verantwoordelijk voor. Dat is namelijk het 'grote' wat je ziet..da s niet de situatie, maar je verantwoordelijkheid er in.
Hier kun je vragen over stellen. Is het zo dat ik het probleem gemaakt heb, kan ik er iets aan doen dat het probleem er nog is, en kan ik het probleem oplossen?
De volgende vraag kan dan zijn, is het eigenlijk wel een probleem?
Wat je daarin -heel praktisch- kunt doen, doe je. En verder ligt het buiten jou(w) (verantwoordelijkheid)

succes !