Ik heb constant muziek in mijn hoofd, ook in mijn dromen. Zijn er anderen die dit ook hebben? Hoe kom ik er vanaf? Zijn er misschien medicijnen voor?

Ik heb dit al mijn hele leven(17 jaar vrouw), maar ben er pas sinds een half jaar achter dat dit niet hoort. Psychiater kan niet helpen, terwijl hij 30 jaar ervaring heeft. Zijn er andere mensen die dit ook hebben? Ik heb ook ADHD(weet ik sinds een jaar) en de psychiater zegt wel dat hier een verband mee is te leggen en zegt dat het een soort dwang is.Verder kan hij mij niet helpen.Ik ben niet slechthorend en heb ook geen traumatische ervaring gehad. Ik ben echt ten einde raad en word er gek van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
12.5K

Antwoorden (4)

Lijkt mij erg vermoeiend voor je en ik denk dat die psychiater je probleem niet serieus neemt. Je hebt cursussen voor mensen die last van schizofrenie hebben die ze helpen om zich af te sluiten voor hun stemmen en beelden in hun hoofd. Ik zeg/denk niet dat jij last hebt van schizofrenie, maar misschien kan zo"n cursus jouw wel helpen om je af te kunnen sluiten van de muziek in je hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook cursussen "Omgaan met ADHD"......
Jeetje, wat ontzettend vermoeidend lijkt me dat. Ik vond de term "Musicofilia" op internet. En de beroemde auteur Oliver Sachs heeft er een boek over geschreven. Misschien kan dat boek je verder helpen.
Veel sterkte!

Toegevoegd na 3 minuten:
En ook interessant:
http://www.eenvandaag.nl/weblogs/post/32553

Toegevoegd na 10 minuten:
En nog een boek van de genoemde psychiater Rob Teunisse, die gespecialiseerd is in muziekhallucinaties:
http://books.google.nl/books?id=EtnrNz4ZpEgC&pg=PA13&lpg=PA13&dq=rob+teunisse+psychiater&source=bl&ots=Y2tMGQOaII&sig=1xGzUK863a4FPsGwl3J-7B9myY8&hl=nl&sa=X&ei=9MWBT72qFsKp8APi9fm8Bg&ved=0CFkQ6AEwCQ#v=onepage&q=rob%20teunisse%20psychiater&f=false
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je met muziek niet de fameuze tinnitus bedoelt. (continu geruis of gefluit). Daarvoor bestaat wel een oplossing nml een witteruisgenerator. Een soort hoorapparaatje wat een bepaald geluid genereert en zo de andere storende geluiden opheft. (de werking is wel iets complexer maar ik wou het kort houden). Dit helpt bij mij voor de tinnitus.
Anders kan je terecht bij dé specialist ter zake in belgie.
In het universitair ziekenhuis van antwerpen (UZA) zit een zekere dr De Ridder. Wereldwijd gekend om zijn ervaring hiermee.Er komen trouwens ook heel veel Nederlanders. Reken wel op een lange wachttijd, maar het loont.
Succes
Eric
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het ‘hoort’ weet ik niet, maar ik heb het ook. Mijn man heeft het juist nooit. Ik denk dat het niet anders is dan dat sommige mensen het wel hebben en andere mensen niet.

Belangrijker dan de vraag of het hoort, lijkt me dat je er last van hebt en het vervelend vindt. Het lijkt me echter niet dat dit een psychische stoornis is. Het is de vraag of je een psychiater nodig hebt. Wel vind je het heel vervelend en erger je je er aan. Dat kan natuurlijk psychische gevolgen hebben (bv. angst of depressie) en hulp zoeken daarbij kan natuurlijk geen kwaad.

Voor mij is het horen van een zin of een fragment van een liedje al genoeg om het de rest van de dag in mijn hoofd te hebben. Ik heb geen oplossing, wel een paar trucjes die bij mij werken:

- Het betreffende liedje werkelijk luisteren (in z’n geheel, om de ‘kras in de plaat’ te verhelpen), desnoods herhaaldelijk. Meezingen is nog beter.
- Iets anders gaan doen wat veel concentratie vergt.
- Moeilijk, maar: accepteren. Nu ik me er niet meer druk om maak, vind ik het niet meer zo erg en heb ik er ook minder last van.
- ’s Avonds laat en ’s ochtends vroeg geen muziek luisteren (ook niet op televisie). Bij mij blijft het dan sneller en hardnekkiger hangen.

Succes.

PS Ik ontdek net dat er een uitzending van Een Vandaag is geweest hierover. Ik heb het nog niet gezien, maar dat ga ik zeker even doen :) Zie bron.