Rust, Reinheid, Regelmaat (als levensstijl): hoe pak je dat aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Volgens mij kun je deze 3 R's naar eigen behoeven definieren en dan hoeft je leven echt niet saai te worden.

tenzij je net 18 bent en zo vrij als een vogeltje heeft IEDEREEN wel een behoefte aan wat rust en regelmaat.

Het is dus zaak te bedenken waar dit voor jou geldt:
De één voelt zicht goed bij regelmatig eten maar kan rustig de ene dag heel vroeg naar bed en de andere dag heel laat en een ander heeft dat andersom. Die eet wanneer hij trek krijgt maar heeft behoefte aan een regelmatig dag/nacht ritme en zo zijn er natuurlijk veel meer situaties.

Rust is het zelfde verhaal, als je na een leuke avond uit helemaal niet moe bent maar juist fit is het nergens voor nodig extra rust te nemen.

Reinheid: In een vieze troep leven is niet gezond maar we weten ondertussen ook dat TE schoon zijn je weerstand ondermijnd dus ook daar moet je een tussenweg in zoeken.

tot slot de 3 r"s voor kinderen. Kinderen zijn toch een product van hun ouders. Ik denk altijd: kleine kinderen hebben IETS meer rust en regelmaat nodig dan hun ouders.
Dus als je van jezelf heel rustig en bedaard bent, doe dan met je kind nog iets rustiger (doen de meesten ook), maar als je van jezelf, druk, actief en uithuizig bent, schaf dan niet ALLES af met een kind, jij wordt doodongelukkig en volgens het kind ook. Wij reisden (vroeger) altijd veel en ver. Dat hebben we wel iets aangepast met onze kinderen maar zeker niet afgeschaft, ze hebben er nooit last van gehad en zijn nu ook dol op reizen, logisch zeg ik dan maar, hebben ze geerfd en is er met de paplepel ingegoten!!!

Toegevoegd na 6 minuten:
o ja, ik vergeet nog de afsluiter

kinderen hebben iets MEER rust en regelmaat nodig dan hun ouders maar iets MINDER reinheid
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi, en die afsluiter klopt ook helemaal.

Andere antwoorden (5)

Was vroeger een richtlijn voor baby s en jonge kinderen, stond in de leerboeken voor pedagogiek, net als licht lucht en liefde.

Bouw wat structuur in je leven, vaste tijden eten en voldoende slaap, en regelmatig wat ontspanning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rust = Op tijd naar bed en op tijd opstaan.
Iedere dag op dezelfde tijd.
Je agenda niet te vol plannen. Regelmatig momenten inbouwen van rust, van relaxen, van zelfbezinning.

Reinheid = schoon zijn. Is in ons land iedere dag douchen, wat ik overdreven vind. Schone nagels hebben. Je handen vaak wassen.
Je bed regelmatig verschonen. Vaak genoeg stofzuigen. Iedere dag je keukenboel soppen. Iedere week de hele boel nat afnemen. Je stoepje vegen.

Regelmaat = alles altijd op dezelfde tijd.
Dat je weet als het 10.00 uur is dan drinken we koffie en niet om half tien. Of om 11.00 uur.
Dat je alles plant en je daar ook aan houdt.
Je leven en je dag en je week en je maand keurig indelen in vakjes tijd en daarvan niet afwijken.

Ik weet niet hoe het dan moet met onverwacht bezoek, of kleinkinderen met vuile voeten of een "zo maar" etentje of andere leuke onverwachte en verrassende dingen.
Dus voor mij is het niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Rust, reinheid en regelmaat" was in de vijftiger jaren een metafoor om de belangrijkste behoeften van baby's en kleine kinderen uit te drukken. Tot op zekere hoogte zijn het natuurlijk basisbehoeften voor iedereen, uiteraard naast zuurstof, water en voedsel.

Voldoende slaap ligt misschien voor de hand, door op tijd naar bed te gaan en op een vaste tijd op te staan. Maar zorg ook voor rust door je huis opgeruimd te houden. Niets werkt voor de meeste mensen zo chaotiserend als een enorme rotzooi als leefomgeving. Dat maakt het meteen ook makkelijker om de boel schoon te houden. Tweemaal per week douchen is genoeg en houdt je huid rustiger (heb je 'm weer) dan iedere dag. Maak een simpel weekschema met dingen die noodzakelijk moeten gebeuren en pas daar ook momenten in voor ontspanning. Want regelmaat is iets anders dan dwangmatigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met rust, reinheid en regelmaat, kom je nooit slaap tekort, omdat het leven zo saai en niet waard om geleefd te worden is, dat je overal en direct in slaap valt. De vraag is zelfs of het nog zinvol is om dan wakker te worden.
Voor mij voldoen de onweerstaanbare dingen juist niet aan het idee van rust, reinheid en regelmaat. Gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, ieder voordeel heeft z'n nadeel.
Begin eens met TaiChi of QiGong. Daarin wordt rust en innerlijke reinheid gestimuleerd. Ook kan je meditatie gaan beoefenen.

Voor alsnog als je naar de trein moet gaan, ga eens 5 minuten eerder weg, zodat je rustig kunt lopen en je niet gestressd hoeft te voelen om hem te halen.
Dit kan je ook doen als je met de auto bent, of op de fiets moet.
Sta wat eerder op, zodat je ook in de ochtend meer op je gemak jezelf kunt klaarmaken voor de dag. Eventueel met een 'wakker'-wordt meditatie.

Ook voor het slapen gaan, kan je gaan mediteren, zodat je de gedachten, invloeden en stress van de dag even van je af kunt laten gaan. Ga op tijd naar bed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het mediteren bedoel ik ook eigenlijk om je geest de gelegenheid te geven om je gedachten te laten stoppen. Als die dan gestopt zijn, kan je gaan slapen en ben je zo weg.
Mocht je dit niet lukken, dan kan je een paardenmiddel gebruiken: Je gedachten in een dagboek gaan schrijven. Dat je hoofd nog bezig is met een heleboel gedachten, komt omdat die gedachten geen plek kunnen krijgen en niet verwerkt kunnen worden.
Hierbij is het verstandig om te onthouden dat als een gedachte 'blijft hangen' dit een KEUZE is. Je kunt ook kiezen om die gedachten te laten gaan en zodoende plaats te maken voor de volgende gedachten. Totdat je alle gedachten hebt verwerkt en afgehandeld hebt. Dit kan best een 15-20 minuten duren (in die meditatie dan). Belangrijke gedachten moet wel een keer verwerkt gaan worden, maar NIET voor het slapen gaan. Dus spreek dan af met jezelf dat je er de volgende dag mee aan de slag gaat. Ook in je dagboek schrijven is verwerken. Op een normale dag heb je best wat meegemaakt, al die prikkels zal je uiteindelijk moeten gaan verwerken.
Zelfs als je al je gedachten hebt weten te stoppen, zal je zien dat als je een kwartiertje tv kijkt, je alweer nieuwe gedachten/prikkels hebt gekregen.