Wat is nou 'acceptatie' als het gaat over persoonlijke issue's?

Ik heb er zelf nogal wat, en wat ik vaak lees en hoor is dat je eerst je problemen moet accepteren. Ik kom er eerlijk voor uit dat ik bepaalde problemen heb, maar nou weet ik niet of men dat verstaat als het Accepteren van je problemen.
Dus wat is het 'Accepteren' van je problemen nou precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Dat betekent dat je moet beginnen met te stoppen om je te verzetten tegen die problemen en moet denken: het zij zo. Ik kan er nu niks aan veranderen. Ik moet stoppen om hier moeilijk over te doen en ik ga nu mijn aandacht op andere dingen richten.

Zolang je dat kunt denken en elke dag baalt van die problemen, kun je niet genieten van de goede dingen die er ongetwijfeld ook zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je dat kunt denken moet zijn Zolang je dat denkt...
In het algemeen kan je pas beginnen met een probleem op te lossen als je weet dat je een bepaald probleem hebt.

Veel mensen zitten namelijk in een ontkenningsfase en negeren/ontkennen dat ze een probleem hebben.

En als je geen problemen hebt, kan je ze ook niet oplossen.

Nu zeg je zelf dat je toegeeft dat je problemen hebt, maar zie je de noodzaak niet in om ze op te lossen?

Als je de noodzaak niet ziet om een probleem op te lossen, heb je in je eigen ogen eigenlijk niet echt een probleem.

De vraag die je je eigenlijk zou moeten stellen is:
Wat ga ik doen aan mijn probleem, of hoe los ik mijn probleem op.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je bepaalde problemen niet kunt oplossen, is het dan een groot probleem als je hem niet oplost?

Zo nee, accepteer het en ga dan verder met je leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx voor je antwoord.
Ik probeer al jaren aan mijn issue's te werken, maar schiet totaal niet op door lichamelijke beperkingen. Waardoor er weer andere problemen opduiken.
En ja,..het is zeer zeker van belang dat die issue's opgelost worden.
je er bij neerleggen dat #iets# er is en dat je het daar mee moet doen.
je hier niet meer kwaad over kan worden, je jezelf niet meer afvraagt waarom, en er klaar voor bent om hiermee aan de slag te gaan zodat het je je niet meer belemmeren kan in je doen en laten.

je kan dus zeggen ik heb dit of dat probleem, maar dit zegt helemaal niets over het accepteren wat je zelf doet. dit is namelijk een heel proces.

overigens is het wel een goede start aangezien mensen rekening met je kunnen houden (nadruk op kunnen)
voor jezelf ligt de druk dan wat lager om aan welke verwachting dan ook te voldoen.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wijze raad, eucalypje +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank jullie wel :)
Ik zal proberen je met een voorbeeld duidelijk te maken op welke wijze dat doorgaans bedoeld wordt.

Toen ik, jaren geleden, geconfronteerd werd met het feit dat ik diabetes had, was dat voor mij een compleet nieuwe situatie.

Maar aangezien ik niet iemand ben die in een hoekje gaat zitten huilen, besloot ik het feit meteen maar te aanvaarden.

Mijn acceptatie duurde derhalve niet meer dan c.a. tien seconden.

Okay, dacht ik, als ik dan toch diabeet ben..dan maar de beste en ik begon er meteen in te studeren.

Binnen een jaar nadien gaf ik voorlichting aan hen die tegelijk met mij of zelfs jaren voor mij de 'ziekte' hadden gekregen.

Tijdens mijn studie vernam ik en passant nog even dat de acceptatie van diabetes als regel ongeveer twee jaar in beslag neemt.

Accepteren is dus aanvaarden dat het feit op je bord ligt èn er op een positieve wijze mee om weten te gaan..door bijvoorbeeld anderen ermee te helpen..

Ik zeg weleens gekscherend tegen mensen: ik heb van mijn diabetes gewoon mijn hobby gemaakt..

Dit om hen duidelijk te maken dat je levensgeluk niet afhangt van het feit of je al dan niet diabetes hebt..

Ik hoop dat je nu een beetje aanvoelt wat acceptatie precies inhoudt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi voorbeeld, Ton +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx voor je wijze raad. Ik heb ongeveer hetzelfde als jij. Ik word op de eerste plaats (vind ik) ontzettend beperkt door een rugprobleem. Wat ik zou kunnen "oplossen" middels training. Het goede daaraan is dat ik fitness trainer ben,...maar ik struikel telkens over mijn enorme woede jegens mijn lichaam, die ik maar niet aan de kant kan zetten. Is is dus zo dat ik bij elke inspanning, zelfs bij iedere ademhaling m'n beperkingen bemerk. (ik heb een lichte vergroeiing in mijn bovenrug)
Dusja…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou eigenlijk wat meer moeten stilstaan bij..wat je nog wèl kunt, hè..om te zien hoe rijk je wellicht nog bent. De volgende uitspraak geeft je wellicht wat meer duidelijkheid: "Ik dacht dat ik arm was omdat ik geen schoenen bezat, totdat ik iemand ontmoette die geen benen meer had..." Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt Ton, en dit heb ik ook vaak gedaan. En soms krijg ik 't idee het wel aardig "voor elkaar" te hebben, maar dat gevoel is puur materialistisch.
Er is altijd wel iemand die het nóg slechter heeft dan jijzelf, dus dat doet me eigenlijk weinig.
Met mijn "mogelijkheden/bewegingsvrijheid" die ik nu hebt vind ik gewoonweg niet acceptabel. Erg lastig allemaal.
Acceptatie van een probleem is, denk ik, niet dat je je er lijdelijk bij neerlegt, en er niets aan wilt doen:
'want het is nu eenmaal zo'.

Ik denk dat het accepteren van iets is, dat je het probleem erkent als probleem zijnde. Je wordt er niet meer overstuur van als je eraan denkt, en je probeert niet meer te ontkennen dat er iets aan de hand is. Je zoekt rustig naar oplossingen of manieren om het probleem te hanteren.
Wanneer een probleem 'simpelweg' niet op te lossen is kun je het accepteren door je leven met het probleem zo comfortabel mogelijk te maken en er verder niet te streven dat het probleem verdwijnt.

Acceptatie is iets eerlijk onder ogen durven zien, zonder je er (langer) door te laten beheersen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx voor je antwoord! Me erbij neerleggen kan ik niet echt. K'wil het zelfs niet eens. Want dat betekend dat mijn leven zo blijft zoals ie nu is, en dat vind ik onacceptabel.
Dus zit ik hartstikke klem. Als eerste probleem heb een hoge rug probleem waardoor ik met moeite voldoende adem kan halen, wat dus vreselijk vermoeiend is. En dat schopt letterlijk mijn hele leven omver.
Ondertussen probeer ik mijn rug/lichaam sterker te maken, maar vind ik vreselijk moeilijk gezien ik dan nóg veel meer last heb van mijn lichaam. Lastig dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad heel moeilijk zeg! Je weet niet hoe het komt en bent al naar de dokter geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben al vaak bij arts en (fysio)therapeut geweest, maar komt maar niet van de grond. Wat vaak door m'n lichaam kwam/komt.
Enige wat ik voor nu kan doen is oogkleppen opzetten en zoveel mogelijk aan m'n lichaam werken. Die weg heeft vele nare 'trigger's' helaas…