raar levensgevoel wat kan dit zijn

ik heb het gevoel alsof ik nergens veillig ben en in de gaten word gehouden of achtervolgd, wat is dit ik word er erg gestresst en bang van, en ik heb vaak het idee alsof het leven een spel is en alles eigenlijk voor niks, en het liefst wil ik dat niemand me ziet en buiten het spel staan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.8K
Kimath
12 jaar geleden
Ga hiermee naar de psycholoog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens en graag met spoed...het wordt niet uit zichzelf beter. begin met een afspraak bij je huisarts die kan je doorverwijzen. Blijf wel gewoon uitgaan en alles doen wat je hiervoor ook deed ga lekker veel weg desnoods samen met mensen en zoek wat afleiding. Zoals naar de bios of iets deregelijks. Zo blijf je onder de mensen, dit is heel belangrijk, totdat iemand je verder helpt. Als je toe gaat geven maak je je eigen herstel alleen maar moeilijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonnesteek?

Het beste antwoord

je kunt in ieder geval wel benoemen wat je ervaart.
''Ik heb het gevoel dat..''
''ik heb vaak het idee..''
Dus je weet dat het niet zo is. Anders zou je het niet zo benoemen..
Da s een positief punt. Je kunt er - als waarnemer- naar kijken.

In feite is het leven ook een spel. En voor niks.
Gezien willen worden is echter een wezenlijk verlangen.
Dus misschien wil je juist gezien worden, maar is er angst.
Verder kan ik geen antwoord geven op je vraag.
Zoek een goede therapeut. Vanuit noodzaak maar ook interesse. Achter je angst en stress kan een heel mooi ontwikkelingsproces zitten, en op gang brengen.

veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het lijkt er op dat je erg paranoïde bent. Je geeft weinig achtergrond informatie, dus ik kan er weinig zinnigs over zeggen.

Wat informatie:
In pathologische vorm is paranoia het gevoel dat men in de gaten gehouden, achtervolgd of bedreigd wordt, zonder dat zoiets daadwerkelijk gebeurt. Paranoïde mensen verkeren bijvoorbeeld in de waan dat zij worden gevolgd, dat mensen 's nachts in hun huis inbreken en rondlopen, dat er giftige gassen in hun huis worden gepompt door kwaadwillende buren, dat elektronische apparaten in hun huis informatie naar de overheid doorzenden of dat de politie voor de deur de wacht houdt. Ook houden zij er vaak complottheorieën op na. Ze hebben over het algemeen geen ziekte-inzicht. Hierdoor zien ze zelf in de regel geen heil in behandeling, zelfs als ze voor hun omgeving evident geestesziek zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wijzen op een psychisch probleem in je hoofd, maar ook mogelijk van een tekort van bepaalde stoffen in je hoofd, of het gevolg van een ander probleem ergens in je lichaam.
Zou er met je dokter wel over spreken, vaak is er bij een tekort aan bepaalde stoffen gewoon wat pilletjes slikken en je probleem is weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt als paranoide gedrag
effe huisarts opzoeken
12 jaar geleden
Ik kan niet echt een antwoord geven. Vooral omdat er zoveel oorzaken kunnen zijn.
Dus spreek ik maar even over mijn eigen ervaring. Ik heb dit ook heel lang gehad, vanaf mijn puberteit tot dik tien jaar erna. Kort geleden kwam ik erachter dat ik waarschijnlijk altijd al een tekort aan B12 had. Nu ik daar injecties van krijg zijn mijn angsten/ paranoide gevoelens ook weg. Kan toeval zijn? Maar de moeite waard om even te checken.
Maar met nadruk op.. er kunnen veel oorzaken zijn. Het is goed van je dat je erover praat. Probeer er ook met mensen die je vertrouwd over te praten of met de dokter. Misschien dat er een oorzaak is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan duiden op een vorm van schizofrenie. Dit is natuurlijk wel meteen erg heftig, maar het is wel een bekend fenomeen dat je het gevoel hebt dat je achtervolgd wordt, of dat je het gevoel hebt dat er een complot achter je rug wordt samengesteld. Ik zou er wel met iemand over praten als het een groot probleem voor je vormt. Er is wel medicatie voor, maar ik zou er eerst voor zorgen dat er vastgesteld wordt wat er precies schort. Misschien is het zo erg niet, en ben je gewoon een beetje gestresst. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ongeveer dat gevoel ook! ..
Ik vraag mezelf steeds af met een hele nuchtere gedachte waar ga je geen als je dood bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik denk bij mijzelf ook waar ik naartoe ga als ik dood ben af en toe maar wat deze persoon denkt is heel anders
Het eerste antwoord is duidelijk over je gestelde vraag, en ik kan alleen nog maar een kleine aanvulling geven. Je hebt dus waarschijnlijk te maken met het syndroom van Kraepelin. Dit was een Duitse psychiater die de term 'paranoide' als eerste introduceerde in de psychologie. Twee kenmerken die horen bij dit syndroom zijn, cognities (wijze van interpreteren), affecten (beleving) van de wereld en mensen om je heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dit verhaal niet zelf dokteren maar naar je Huisarts of Psycholoog !!