Zijn er antipsychotica die niet via de dopaminebaan werken?

In een informatieblaadje over een speciale kliniek voor mensen met drugsverslaving en psychosen staat vermeld dat men daar werkt met antipsychotica die geen effect hebben op de (door drugs vaak ontregelde) dopaminebaan. Bestaan zulke antipsychotica wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (1)

Nee die bestaan eigenlijk niet.
Het antipsychotisch effect wordt juist bereikt door remming van de dopaminerge signaaloverdracht. Het minst antidopaminerge antipsychoticum is waarschijnlijk clozapine, paradoxaal genoeg werkt dit middel juist goed bij psychotische stoornissen die beschouwd worden als 'therapieresistent' of bij patienten die heel veel bijwerkingen ervaren van antipsychotica ('extrapyramidale' verschijnselen; parkinsonisme: stijfheid, traagheid, loopstoonissen en deels speekselvloed). Clozapine is wel een paardenmiddel: wekelijks bloedcontrole de eerste 18 weken van het gebruik en werkt ook behoorlijk sederend.