Wat helpt er tegen lusteloosheid en daardoor te weinig ondernemen?

Sinds mei ben ik op pensioen na 45 jaar werken al doe ik nog wel dingen.
Ik speel toneel, ik ben freelance vertelcoach, ik ben gids in een kasteel , organiseer er ook verjaardagsfeestjes voor kinderen en begeleid ateliers. Deze activiteiten nemen max 10 dagen per maand in beslag, buiten dan de voorbereidingen.
Maar er is zoveel dat ik wil doen en niet doe hoewel ze me zo deugd doen. Bv. wil ik leren accordeon en piano spelen maar oefen ik niet. Ik wil elke dag yoga doen, en dat doe ik niet. Ik naai graag, doe ik niet. Ik ontwerp graag lampen, doe ik niet. Ik ga veel te weinig fitnessen ook en die groepslessen sla ik ook veel te vaak over. Ik wil ook terug beginnen schrijven, ik heb opleiding schrijver gedaan dus daar eens iets mee doen bv copywriting. Doe ik ook niet. Alleen flamencodansen dat doe ik wel trouw bijna elke week.
Ik moet absoluut mijn woning in orde zetten voor verkoop. Maar ook dat doe ik niet, enkel offertes vragen voor werken en grondig opruimen. Buiten webinars volgen doe ik ook niet echt iets om een andere woning te vinden in het buitenland en/of Ardennen. (ik hou ook wel erg van mijn huis, maar ik wil meer groen en zon).
Het liefst van al zou ik de hele dag in pyama in mijn zetel hangen. Vitaminegehalte in bloed is oké, ik kook ook elke dag vers en veel groenten (helaas soms ook een dessertje, maar dat bouw ik af).
Planning om alles te kunnen doen maakte ik al, maar ik volg die niet en dat frustreert me erg. Kan ik iets doen tegen die lusteloosheid?

liveisgreat
een jaar geleden
in: Psyche
1.9K
Ritsuka
een jaar geleden
Wat is nu je dagelijkse ritme?
Wanneer ga je slapen, wanneer sta je op?
Wat is je ontbijt, lunch, diner?
Hoeveel beweging krijg je op een dag, hoeveel stappen ongeveer?
Kom je genoeg buiten?
Ritsuka
een jaar geleden
Je schrijft een heel verhaal met wat je wil, maar het enige wat ik lees dat je echt doet is elke dag zelf koken. Wat doe je de rest van de dag?
TurfGraver
een jaar geleden
Huisarts?
Laat b.v. je schildklier meten.
tinus1969
een jaar geleden
Ik lees juist je dat al heel verl doet, maar dat je nog merr wil dien.
Ritsuka
een jaar geleden
@tinus1969 ik lees bovenaan dat de activiteiten die vraagsteller momenteel doet max 10 dagen in de maand is.
tinus1969
een jaar geleden
@Ritsuka, er staat 'buiten dan de voorbereidingen', en later staat er ook nog 'Alleen flamencodansen dat doe ik wel trouw bijna elke week'. En dan staat er nog niets over gewoon huishouden etc. En dat voor iemand die blijkbaar alleen woont en met pensioen is. Kortom, @liveisgreat is behoorlijk actief bezig.

Antwoorden (1)

Je doet weinig omdat je te veel wil. Je hebt een enorme waslijst aan plannen en wensen, die elkaar in de weg zitten, zowel praktisch qua planning als in je hoofd (je bent al met het volgende plan bezig terwijl je nog bezig bent met een activiteit).
De oplossing is dus ook prioriteiten stellen en je daar aan houden. Dit geldt mn voor je verhuisplan, omdat dit plan sowieso alle andere plannen doorkruist. Als je dat plan eil uitvoeren moet je alle andere plannen en activiteiten cancelen.
een jaar geleden