zeggen ogen iets over een psychische ziekte?

ogen staan anders in het gezicht als je een ziekte hebt, veel mensen hebben moeite om hun ogen te richten als ze psychisch ziek zijn, wat kunnen ogen zeggen over een psychische ziekte.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
3.8K

Het beste antwoord

Nou, dit is wel heel erg generaliserend en heel erg algemeen.

Ogen staan niet anders in het gezicht als je een ziekte hebt. Soms kan je aan iemands ogen zien, dat er "iets" mis is, maar in heel veel gevallen ook niet!

Er zijn genoeg mensen met een ziekte, lichamelijk of geestelijk, waarbij je helemaal niets aan de ogen kan zien!
In de meeste gevallen zelfs.

Dus het antwoord is NEE.
Maar dat wil ook niet zeggen dat je nooit iets aan ogen zou kunnen zien.
Een psychische aandoening (ook wel geestesziekte of psychiatrische stoornis) is een aandoening die wordt gekenmerkt door afwijkende ervaringen en gedrag. Psychische aandoeningen worden onder andere vastgesteld aan de hand van gedragsobservaties.

En dat is zelfs voor deskundigen al moeilijk genoeg.

Er zijn bovendien enorm veel psychische ziekten, die echt allemaal heel erg van elkaar kunnen verschillen en dus zeker niet aan de ogen te herkennen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit verschilt erg per aandoening. Enkele voorbeelden:

Bij het velocardiofaciaal syndroom zien we smalle ogen.

Bij dementie verschilt de blik met het stadium van dementering
Stadium 1: lichte desoriëntatie
· ogen zijn helder, maakt oogcontact; ogen kunnen zelfs zo fel kijken dat ze ‘steken’
· in het gezicht is vaak ook spanning af te lezen
Stadium 2: verward tijdsbesef
· ogen zijn helder maar ongericht, kunnen doelloos in de verte staren
· in het gezicht is vaak ontspanning af te lezen
Stadium 3: herhaalde beweging
· ogen zijn vaak gesloten, ongericht
Stadium 4: vegeteren
· de ogen zijn gesloten of staren nietsziend voor zich uit

Bij hypomanie en manie is er aan de ogen geen bijzonderheid in mijn eigen ervaringen met mensen die dat hebben.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de oog uitdrukking kan ik mij bij zelf heel goed zien hoe het met mijn psyche gesteld is, als ik me down voel zie ik dat ook aan mijn ogen, voel ik mij goed dan staan ze helder. Als een psychiater goed op de gezichts-uitdrukking zou letten kan hij/zij uit het non-verbale al veel halen.