Wat is precies het verschil tussen een RM en een IBS?

En wat wordt eerder afgegeven?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik bedoel wat is het verschil tussen een Inbewaringstelling (IBS) en een Rechterlijke Machtiging?(RM)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
5.7K

Antwoorden (3)

IBS kan verwijzen naar:

Internal Bleed System, een voorvorktechniek voor motorfietsen
Instituut ter Bevordering van de Surinamistiek, een stichting
International Business Software, leverancier van bedrijfssoftware
Inbewaringstellen
Inbewaringstelling (psychiatrie)
Irritable bowel syndrome, het prikkelbaredarmsyndroom
International Bulb Society

Rm kan verwijzen naar:

Rm (Unix)
Rapid manufacturing (RM), het produceren van volledig functionele producten voor de eindgebruiker of componenten door middel van computergestuurde additieve processen.
Reichsmark, een voormalige Duitse munteenheid
Royal Marines
Ringgit, de officiële Maleisische munteenheid
bestandstype van RealMedia
Reto-Romaans
Rechterlijke Machtiging, in het kader van de Wet Bopz
Rijksmonument

Toegevoegd na 16 minuten:
Goed dat je een toevoeging hebt gegeven, nu kunnen we schrappen uit deze lijstjes.

Hier vind je een stuk over Rechterlijke Machtiging:
http://web.inter.nl.net/hcc/F.Strijthagen/wrdb/rm.html

En op deze site vind je beide begrippen uitgelegd:
http://www.pvp.nl/teksten/brochure-gedwongen-opname.htm#2.%20De%20rechterlijke%20machtiging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een IBS duurt drie weken maar mag binnen die drie weken met nog eens drie weken verlengd worden als er ook een RM wordt aangevraagd. Een IBS wordt door de burgemeester verleend in een acute situatie wanneer er dreigend gevaar is voor de persoon zelf of voor de omgeving. Voor een RM, die door de rechter wordt verleend, geldt hetzelfde maar gaat het doorgaans om minder acute situaties. In alle gevallen heb je recht op bijstand van een advocaat maar bij een IBS gebeurt dat als je opgenomen bent i.v.m. de acute noodzaak van ingrijpen.

(staat ongetwijfeld keurig in de gegeven documentatie maar ik kan me voorstellen dat de snelle hoofdlijnen handig kunnen zijn en die had ik in mijn hoofd.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een IBS wordt door de burgemeester uitgesproken in een dringende situatie waarbij direct moet worden ingegrepen omdat iemand voor zichzelf of voor een ander een gevaar is. Een RM wordt uitgesproken door een rechter, soms ook nadat een IBS is uitgesproken. Een RM wordt in minder dringende situaties uitgesproken, maar alleen als een gedwongen opname/behandeling van de persoon zal voorkomen dat hij/zij een gevaar is voor zichzelf of een ander.

Er zijn veel regels en mitsen en maren betrokken bij het uitspreken van zulke ingrijpende maatregelen.

Via deze link vind je veel informatie over het hoe en wat:
http://www.pvp.nl/teksten/brochure-gedwongen-opname.htm