Maakt een burnout een mens afhankelijk van andere mensen?

Aan de ene kant worden mensen met een burnout afstandelijk naar de directe omgeving. Kan een burnout persoon zich daardoor juist afhankelijker gaan opstellen naar therapeuten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

tegenwoordig wordt er wel heel erg snel over een burn-out gesproken.
Iemand die geestelijk en/of lichamelijk flink vermoeid is, hoeft geen burn-out te hebben.
Een ernstige burn-out geeft een totaal gevoel van lamgeslagen zijn, weinig besef meer van tijd hebben, dag in de week, jaargetijde enz.
Ook de gang naar een therapeut, wordt gedaan in een soort van roes.
In deze situatie, zal een patiënt, zich ook niet afhankelijk gaan opstellen naar de therapeut toe, maar alles gelaten toelaten.
Een minder erge burn-out, kan juist het tegenovergestelde gebeuren, dan is de therapeut, de enige persoon die de patiënt begrijpt, hij ziet het als zijn/ haar enige houvast in het leven, een begripvolle plaats om te praten.
Het enigste redmiddel in een uitzichtloze situatie.
Dan ontstaat er wel een zeer afhankelijke situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maria58 Dapper dat je zoveel over je zelf hier wilt vertellen.
Het is mij helaas ook overkomen en het meest erge vond ik mijn omgeving en mijn eigen dokter die dachten dat ik een simulant was!!
ga wat leuks doen, zeiden ze soms, maar dat is wel het laatste wat je in deze situatie wilt doen.
In bed liggen en maar slapen, dan ging het redelijk en Vooral de buitenwereld van je afsluiten.
ook jij bedankt voor je bijdrage.
Ed

Andere antwoorden (3)

Dat kan heel goed.
Tijdens een burnout ben je heel kwetsbaar en gevoelig, waardoor je reactie kan zijn: afstand nemen van anderen. Je wilt niet NOG meer gekwetst worden. Bovendien vinden de meeste mensen het niet prettig hun kwetsbaarheid aan anderen te laten zien: dat maakt je onzeker.
Een therapeut helpt je om de burnhout te verwerken en geeft je vertrouwen/stimuleert je.
Daardoor kan je het gevoel krijgen afhankelijk te zijn van de therapeut, het idee: je heb hem/haar nodig, anders red je het niet.
Daarom zullen therapeuten vaak ook met je werken aan je zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt per persoon , je hebt wel meer de behoefte om naar een therapeut te gaan , maar ook met je partner voer je hele andere gesprekken .

Maar nogmaals verschilt dat echt per persoon en hoever de burn out is , want als je een hele zware burn out hebt zit je meestal ook extreem dicht bij een depressie en dan maakt het je allemaal niet zoveel uit.

Je wilt het 'probleem' opgelost hebben en een therapeut is de gene die je het er meest mee kan helpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschild van persoon,hoe je voorheen in het leven hebt gestaan.
Burn out heeft zoveel verschillende symptomen,dat elk mens anders is in de ziekte.

Mensen krijgen een burn out omdat ze perfectie eisen van hunzelf ' zijn letterlijk opgebrand' ,deze mensen zijn sterk onafhankelijk.
Alles voor iedereen en jezelf gewoon vergeten dat je bestaat!

Maar afhankelijk worden van anderen in je burn out lijkt mij persoonlijk van niet ( praat uit ervaring )

Het is eerder afstandelijk ,jezelf afsluiten van de maatschappij,met niemand willen praten laat staan met een therapeut .

Meestal weet jezelf niet wat er aan je mankeert,waar het vandaan komt en wat er achter zit!

Burn out was in mijn tijd heel moeilijk vast te stellen omdat de naam nog niet eens bestond.
Jaren later hebben ze me dan ook eindelijk uit kunnen leggen wat ik had.Een burn out

Praten is één van de moeilijkste dingen als je middenin een burn out zit.

En therapeuten weten alles uit boeken,meer weten ze er ook niet van namelijk!