Is het Normaal dat rond deze tijd van Het jaar dat veel mensen Zich neerslachtig voelen ??

Ik heb der zelf wel last van. denk Ik voel me Sins een paar dagen Niet lekker in me vel ik verlang treug naar vroege 10 Jaar teug naar Mensen waar mee ik om ging .Een paar zijn Overleden en der ander Hebben hun eigen leven nu zo als eigen vrienden en een Vriend

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Speciale lichtbak en je hebt er minder last van.
google: lichtbak winterdepressie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is inderdaad normaal,dat mensen in deze tijd van het jaar, zich neerslachtiger voelen

Antwoorden (3)

Ja, het is normaal dat rond deze tijd van het jaar, als de zon minder gaat schijnen en de avonden vroeger vallen, je je neerslachtiger gaat voelen.
7 jaar geleden
Nee, je bent niet uniek (in dit opzicht), er zijn zeker meer mensen die hier last van hebben, dat klopt, maar of het ...normaal... is?

Ik hoor juist dat in december , de 'feestmaand' , veel mensen heel depressief zijn en zelfs aan de dood denken. In deze maand overlijden relatief meer (zieke) oude mensen.

"Veel mensen die depressief zijn, voelen zich in december extra slecht en eenzaam. Het zelfmoordcijfer is in deze maand dan ook hoger dan anders."

Het lijkt bij jou niet aan het weer/jaargetijde te liggen, maar aan het besef dat je leven veranderd is. Dat je mensen van vroeger mist, mensen die of misschien niet meer leven(?) of niet meer in jouw leven zijn omdat zij andere keuzes maken, een ander leven hebben, kinderen hebben of gewoon .andere vrienden. hebben.

Antwoord

Nee, je bent niet uniek, er zijn zeker meer mensen die hier last van hebben, dat klopt, maar of het ...normaal... is?

Je verlangt naar vroeger, naar 10 jaar geleden. Je had mensen waar je mee om ging, waar je je goed bij voelde. Die mensen mis je. Je voelt je eenzaam. Daardoor voel je je minder prettig, neerslachtig, je voelt je depressief.

Toegevoegd na 4 minuten:
Antwoord : nee, het is niet normaal, ja, het komt vaker voor. Normaal is een gemiddelde en de gemiddelde mens is niet depressief.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Half Nederland heeft depressieve klachten...
Amadea
7 jaar geleden
Acht miljoen mensen? Nee echt niet!
Ja, dat is heel normaal.
Ze noemen dit vaak een winterdip.

Een winterdip is een milde vorm van depressie die veroorzaakt wordt door een tekort aan zonlicht. Dit tekort gooit je biologische klok door de war, waardoor je hersenen stofjes aanmaken die je moe en prikkelbaar maken.

Wat mij helpt, om toch wat vaker overdag naar buiten te gaan.
En je zelf niet geheel te bedekken. Draag gerust eens als het kouder is geen handschoenen bijvoorbeeld.
Of ga in huis wat vaker en dichter bij het raam zitten, zo krijgt je automatisch wat meer daglicht.

Naar de huisarts gaan moet je als je erg depressief bent.
Misschien heb je wel een vitamine D te kort? (Kort gezegd, daglicht.)