Hoe krijg ik toetsstof snel in mijn hoofd als hoogbegaafde?

Hallo,

Bij mij is kortgeleden hoogbegaafdheid geconstateerd, daarbij krijg ik nu hulp bij het onderpresteren. Ik heb komende week een tentamen, waarbij ik nog niet voldoende heb kunnen leren. Ik wil graag weten hoe ik deze stof in relatief korte tijd in mijn hoofd kan krijgen. Ik zou het immers snel moeten kunnen opnemen, maar hoe? Tijd is beetje een ding. Na deze periode wil ik beter gaan leren plannen.

3 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je hoog begaafd bent heb je daar toch geen problemen mee?
https://wij-leren.nl/misverstanden-hoogbegaafdheid.php
Griffin
3 jaar geleden
Ik zou niet zo zwaar tillen aan dat predicaat, het is niet ineens zo dat je superpowers krijgt.
Neem gewoon de lesstof in je op zoals je altijd gewend was.

Antwoorden (1)

De beste manier om iets te onthouden is HERHALEN en dan een andere vorm naast het lezen gebruiken, dus bijvoorbeeld opschrijven of hardop herhalen. Nog beter is het aan iemand anders uitleggen.
Dat je hoogbegaafd bent kan wellicht betekenen dat je een goed geheugen hebt, maar niet met onbeperkte capaciteit. Alleen met een fotografisch geheugen is een keer zien al voldoende.

Uit onderstaande link vind je meer tips, zoals:

Wanneer je een tekst bestudeert, is het belangrijk dat je alles wat erin staat begrijpt. Als je iets niet begrijpt, dan hoef je het ook (nog) niet te bestuderen. Je onthoudt het dan niet. Zorg er dus voor dat je al je leerstof altijd begrijpt.
Bestudeer teksten niet letterlijk in. Je kunt informatie namelijk beter onthouden wanneer je het op een bepaalde manier hebt bewerkt. Breng structuur aan in een tekst, en benoem het ook in je eigen woorden.

Denk na over de betekenis van wat je leert. Dit kun je doen door jezelf vragen te stellen. ‘Waarom is iets zo?’ Het is ook nuttig om na het lezen van een hoofdstuk de kernideeën hiervan op papier te zetten, en hiervan een samenvatting of een schets te maken. Je denkt op die manier actief na over de leerstof.

Houd er rekening mee dat je Korte Termijn Geheugen een beperkte capaciteit heeft. Wanneer je bijvoorbeeld woordjes moet leren, is het slim om dit in stukjes in te delen van zeven woordjes. Bij veel onsamenhangende tekst is het nuttig om meteen op zoek te gaan naar verbanden en structuren.

Herhaal de leerstof altijd. Probeer voor alle leerstof vaste herhalingsmomenten in te plannen. Als je bijvoorbeeld vandaag een tekst leest, herhaal dat dan morgen nog een keer voor jezelf. Je moet ook niet teveel tijd per keer besteden aan de studie, want dan onthoud je het minder goed. Door meerdere studeersessies te houden, oefen je je geheugen met het oproepen van de stof. Dit wordt ook wel het spacing-effect genoemd.