Hoe kan ik mezelf weer aanleren om lucide dromen te krijgen?

Een aantal jaren geleden had ik zo nu en dan lucide dromen, maar tegenwoordig praktisch niet meer. Er schijnen bepaalde oefeningen of methoden te zijn om jezelf dat weer aan te leren. Heeft iemand daar ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk een tip die me wat minnetjes gaat opleveren. Plak een nicotine pleister op je arm voor je gaat slapen. Krijg je dromen die geregisseerd lijken door Peter Jackson en Steven Spielberg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt waar ? Dat wil ik wel eens proberen . Gewoon Nicotinell pleisters?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk, maar wat heeft dat te maken met lucide dromen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ: Voor ik een stoppoging ondernam met nicotine pleisters had ik nog nooit gehoord van lucide dromen. Tijdens mijn poging kon ik eigenlijk geen onderscheid meer maken tussen mijn droom toestanden de werkelijkheid. Was erg heftig en soms ook heel eng.
@GoldEnten: Helaas werkt het niet voor iedereen. Probeer het gewoon een keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het punt is juist dat je bij lucidedromen dat onderscheid wel kunt maken. Wat jij hebt meegemaakt, is niet lucide dromen lijkt me.
Denk vooral veel over dromen. Probeer te bedenken wat je dromen betekenen of laat ze vertalen. Op die manier krijg je meer inzicht en houd je je er nog iets meer mee bezig.
Vertel jezelf in je gedachten, vlak voor je in slaap gaat vallen, dat je weet dat je droomt. Vooral als je snachts of smorgens even wakker bent en weer verder wilt gaan gaat slapen, werkt het vaak goed.
Wanneer je droomt en je neigt de controle te verliezen, dan kun je proberen in je mind heel snel rondjes te draaien. Dan verandert de droom vaak of je word wakker. Je kunt ook vlak voor je gaat slapen denken over een bepaald onderwerp. Bv Dat je vliegt (een erg leuke) Hoe vaker je het doet, hoe meer controle je erover zult krijgen.
Suc6!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. Veel oefenen en inzicht krijgen, en dan nog is het maar geluk hebben. In al die jaren dat ik er bewust mee bezig ben, is het mij nog maar drie keer gelukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, vergt veel oefening en volledige overgave/vertrouwen/openheid.
Je kan proberen na te gaan of er iets niet klopt in je droom. Bijvoorbeeld als je droomt dat je door New York loopt ( of door bijvoorbeeld Brussel ) hoe ben je daar gekomen ? Als je droomt dat je 25.000 Euro hebt gewonnen, hoe heb je die dan gewonnen . Als je droomt dat je vader leeft , hoe komt het dan , hij is toch overleden? ( dat betreft mijn eigen vader dan ) . Dat kan natuurlijk ook met een opa, oma of iemand anders die is overleden , je realiseren dat het niet "klopt " dat je over hem / haar droomt .

Voor mij heeft geholpen dat ik veel dromen opschrijf , en het synchrone verloop probeer te doorgronden .

Je afvragen ( zowel in het dagelijks leven als in je dromen : is dit een droom ? ) Probeer de details te onthouden van je omgeving.

Wat heel goed helpt bij mij is je bewust te zijn van je positie. Als je droomt dat je op straat loopt , en je denkt dat je aan het slapen bent , dan klopt er iets niet . Je zou eigenlijk op straat moeten "liggen ".

Als je echt niet weet of je droomt of de werkelijkheid beleeft is de beste methode om dat te weten te komen : Laat je voluit op je buik vallen . Als je droomt dan zal je niet vallen , maar gaan zweven . In het echt ... niet.

Toegevoegd na 29 minuten:
In je dromen is een deel van je bewustzijn die je "ik " vormt , onderdrukt. Het is meer alsof je in naar een film kijkt die wordt afgespeeld. Je wilt naar een situatie waarin je ook de regisseur bent. Dat doe je door die "ik " weer te ervaren , maar het is een "ik " die tijdens het slapen kijkt naar de droom en die begrijpt dat het een droom is.