Waarom heb ik soms "Neppe" herrinneringen? Herrinneringen waarvan ik dus zeker weet dat ze nooit gebeurd zijn.

IK heb soms wel eens dat ik me dingen herinner waarvan ik heel zeker weet dat ik ze nooit heb meegemaakt.
Meestal zijn her herinneringen waar ik dan zelf niet eens bij betrokken was.

Ik heb ook ooit wel eens gehad dat ik van de fiets af was gevallen en daardoor bewusteloos op straat lag. Toch kan ik me herinneren dat ik bewusteloos daar lag.

Om een 1 of andere reden zijn dat soort herinneringen altijd vanuit 3e persoon (dus niet vanuit de ogen van iemand, meestal een beetje van schuinboven).

Heel zelden komt het voor dat iemand me iets verteld wat hem of haar is overkomen en dan heb ik daar een "neppe" herinnering van die heel veel daarmee overeen komt.

Mijn vraag is: wat is dit? is er iemand anders die dit ook heeft?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb die herinneringen niet alleen bij vermoeidheid. Ik kan ze altijd uit me geheugen ophalen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Het varieert van goede herinneringen (bijv. als dj draaien op een groot feest)
tot hele nare herinneringen (bijv. bedreigd worden met vuurwapen).

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik bedoel dus geen Deja Vu, want als ik bijv. in de trein zit kan ik ook van die neppe gedachten ophalen die niets met treinreizen te maken hebben (zoals dus die bedreiging door iemand met een vuurwapen).

Het kost me vaak wel meer moeite om dat soort herinneringen weer helder op te halen, dan gewone herinneringen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Het beste antwoord

Het fenomeen heet valse herinneringen.

Een herinneringsvervalsing of pseudo-herinnering is een herinnering die in strijd is met de waarheid, ofwel aan gebeurtenissen die nooit hebben plaatsgevonden. Het kunnen ook onjuiste en/of vervormde herinneringen zijn aan een gebeurtenis die wel echt heeft plaatsgevonden. Zij worden echter door de persoon die deze herinnering oproept, wel als echt ervaren.

Lees hieronder meer daarover:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb wel eens begrepen dat je dat kunt hebben als je moe bent. Dan droom je terwijl je wakker bent.

Je herinnert je het, want je hebt dat ooit eens gedroomd, namelijk 0.1 seconde geleden. En je droomt het omdat het je vertelt wordt zeg maar.

En gek genoeg, bij mezelf betrap ik me er ook vaak op.. en ja hoor dan ben ik vermoeid.

Je rijdt ergens waar je nog nooit bent geweest, en je herinnert alles alsof je er al eens bent geweest..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vragensteller zegt; "Ik heb die herinneringen niet alleen bij vermoeidheid. Ik kan ze altijd uit me geheugen ophalen". Verder vind ik het geen waardevol antwoord.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve Inkie, mijn antwoord is vlak na de vraagstelling gegeven (check the time). De toevoeging van het "niet enkel herinneren bij alleen vermoeidheid" is een toevoeging NA mijn antwoord. Verder vind ik je reactie geen waardevolle reactie.
Dit heet een Déjà vu.

het betreft de ervaring iets mee te maken waarvan men tegelijkertijd de indruk heeft het al eerder te hebben meegemaakt, terwijl men weet dat dat niet het geval is.

Het verschijnsel déjà vu is ook op andere manieren geïnterpreteerd. Eén alternatieve verklaring is dat déjà vu beelden een teken zijn uit een andere wereld, of herinneringen uit een vroeger bestaan (reïncarnatie), of uittreding (uit het eigen lichaam treden). Kortom een verschijnsel van buitenzintuigelijke waarneming of ESP. Of een gedeelte uit een droom, wat zich plotseling in werkelijk afspeelt, wat we dan als een déjà vu zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt omdat mensen u verteld hebben wat er gebeurd is, of omdat u er foto's van gezien heeft. Omdat u weet dat dit betrekking heeft tot u reageren de hersenen hierop.

De hersenen zijn heel erg ingewikkeld en wij mensen weten nog niet de volledige capaciteit die eruit gehaald kan worden. Vele wetenschappers melden dat wij slechts 5% van ons brein gebruiken.

Er zijn mensen die claimen hun geboorten te kunnen herinneren terwijl wij weten dat het geheugen pas ontwikkeld "inwerking" gaat rond de leeftijd 3.

Er zijn trouwens wel verschillende geheugen delen, kleuren/geuren is anders dan belevenissen.

De hersenen zijn instaat te hallucineren, dingen zien die er niet zijn of dingen voorstellen hoe het zal zijn. Vaak wordt het pijn gevoel ook onderschat, bijvoorbeeld bij eens piercing of een prik van een naald.

Mensen die bijvoorbeeld hun hand kwijt geraakt zijn tijdens een ongeluk kunnen het gevoel hebben dat ze hun hand nog steeds samen knijpen. Dit komt doordat de hersenen de laatste prikkel nog herinneren. Dit wordt opgelost op aparte manieren, als ik me niet vergis was er in house een keer een aflevering waar dit in voorkwam.

Als u hier erg veel last van heeft zou ik een specialist op zoeken, dit wilt niet zeggen dat u gestoord of gek bent maar het kan gewoon zo zijn dat uw hersenen net iets anders functioneren.

Toegevoegd na 3 minuten:
U verteld ook over herinnering zoals een DJ zijn op een groot feest. Dit kunt u gedroomd hebben maar het zelf niet meer weten, als u dan aan die gedachten denkt vindt er een Déjà vu plaats, zoals de persoon boven mij melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je herinneringen zijn m.i. gewoon gedachten of voorstellingen maar jij denkt dat het 'herinneringen' zijn.
misschien ben je wel een beeld-denker.

het feit dat je ze gewoon op kan halen geeft m.i. aan dat je een goed voorstellingsvermogen, inlevingsvermogen en een rijke fantasie hebt.
als dit erg lastig gaat worden voor je is het misschien verstandig om je huisarts in te lichten hierover

Toegevoegd na 2 minuten:
ik kijk net pas bij je andere vraag of ik daar misschien een aanwijzing kan vinden.
zie dus dat je beelddenker bent, net als 'euca' hier
:)