wat is borderliner precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik niet begrijp is, waarom je dit niet gewoon opzoekt in google?

Het beste antwoord

Ik heb zelf borderline. Ik heb een hekel aan al die symptomen zomaar opnoemen. Het is idd een persoonlijkheidsstoornis. Maar het ligt veel ingewikkelde dan alleen die 9 symptomen. Iedereen die borderline heeft beleeft het anders de een is de ander niet. De een heeft er ook veel meer last van dan een ander. Ben idd wel benieuwd waarom je deze vraag stelt want als iemand in je omgeving het heeft zou ik het advies willen geven: praat met diegene over wat het met hem of haar doet en ga niet in de boeken zoeken. Iemand is ook nog een persoon en niet alleen de ziekte borderliner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat is borderline
Inhoud1 Inleiding2 Symptomen3 Diagnose4 Cijfers5 Dagelijks functioneren6 Hulpverlening7 NB8 Mijn andere artikelen over Borderline9 Links
Inleiding
Borderline is een persoonlijkheidstoornis volgens de criteria van het DSM IV. Welke symptomen horen bij Borderline? Wanneer krijg je zo'n diagnose? Hoe vaak komt het voor? Wat betekent dit voor je dagelijkse functioneren? Hulpverlening of toch niet

Symptomen
Het DSM IV model definieert negen symptomen:
1.Verlatingsangst

2.Instabiele relaties

3.Instabiel zelfbeeld, negatieve eigenwaarde, zwart/wit denken

4.Impulsief op meerdere terreinen, minimaal twee

5.Wisselend(e) stemmingen, gedachten en gedrag

6.Chronische gevoelens van leegheid

7.Zelfdestructief gedrag: Bijvoorbeeld automutileren en/of zelfmoord

8.Problemen met het reguleren van gevoelens van woede

9.Paranoïde ideeën in stresssituaties en dissociatieve verschijnselen

Diagnose
Als je minimaal aan vijf van de negen symptomen voldoet, kun je gediagnosticeerd worden als Borderliner.

De te volgen weg begint doorgaans bij de huisarts. Afhankelijk van de werkwijze van je huisarts vertel je de problemen waar je tegenaan loopt of je zet het op papier. De huisarts verwijst je door zodat je getest kunt worden. Dit kan bijvoorbeeld plaats vinden in een ziekenhuis op de afdeling Psychiatrie. Je krijgt een intakegesprek en vervolgens een afspraak om allerlei testen te komen maken. Aan de hand van de intake en het resultaat van de testen bepaalt de psychiater of de diagnose Borderline is.

Een diagnose hoeft niet zo eenduidig uit te pakken. Een combinatie diagnose komt geregeld voor. Zoals Borderline met een dhysthyme stoornis. Of Borderline kenmerken met ADHD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een "borderline"-persoonlijkheid is een psychische stoornis behorende tot de zgn. persoonlijkheidsstoornissen.

De betrokkene verkeert voortdurend in een grensgebied tussen normaal psychisch functioneren en een psychische stoornis.
Symptomen zijn:
instabiele interpersoonlijke relaties met plotseling stemmingsveranderingen,een vertekend zelfbeeld en ook geregelde woedeaanvallen.

Er is ook sprake van dermate impulsief gedrag,dat dit schadelijk voor de persoon zelf als wel voor de omgeving kan zijn.

Zelfs kan er in ernstige gevallen sprake zijn van suïcidale neigingen.

het raadplegen en onder begeleiding staan van een psychiatrisch deskundig onderlegd persoon is sterk aan te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Borderline is sprake als je voldoet aan tenminste vijf van de negen kenmerken. Die kenmerken zijn, kort gezegd:

* angst om in de steek gelaten te worden en moeilijk alleen kunnen zijn
* snel wisselende (oppervlakkige) relaties waarin mensen van het ene op het andere moment of helemaal geweldig zijn, of helemaal niet deugen
* problemen met de identiteit: niet weten wie je bent
* impulsiviteit (op minimaal 2 gebieden: geld uitgeven, seks, misbruik van middelen, autorijden, vreetbuien)
* zelfmoordneigingen of automutulatie (zelfverwonding)
* stemmingswisselingen
* zich leeg voelen
* woedeuitbarstingen
* (voorbijgaande) psychotische en dissociatieve verschijnselen, meestal gebonden aan stress
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borderline is een ernstige vorm van persoonlijkheidsstoornis. Een borderliner is lastig te bewegen om hulp te zoeken. Ze kunnen zelfs overgaan tot zelfdoding en bekrassing met scherpe voorwerpen. Ze zijn niet instaat een relatie op te bouwen. Hun mening en gevoel is altijd de juiste. Hoe dichterbij je staat tot een borderliner hoe moeilijker het is om hiermee om te gaan.
Na ruim 10 jaar huwelijk heb ik de relatie moeten beeindigen. Ik ging er onder door. Heel erg wat het voelt als of je opgeeft om iemand te helpen. Maar dat is natuurlijk niet zo. Er bestaan goede instanties die hulp kunnen bieden aan een borderline. Maar de borderline ondervindt heel vaak niet dat er iets mis is. Ja de mensen om hun heen ja die zijn niet goed. Borderliners zoeken ook altijd vrienden. Als ze die hebben gevonden zijn die geweldig. Na een kortere of langere periode verdwijnen de nieuwe vrienden weer. Die hebben het dan wel gehad