Hebben alle autisten een tragere informatieverwerking?

Hebben alle autisten een (iets) tragere informatieverwerking? Is dat een van de voorwaardes voor de diagnose? Ondanks dat iemand bijvoorbeeld een (hele) lichte vorm van autisme heeft?

Verwijderde gebruiker
10 maanden geleden
in: Psyche
jc54
10 maanden geleden
Trager dan wat?
Er zijn veel vormen van autisme en bij een deel daarvan is de informatie verschillend, net als bij NIET-autisten.
Verwijderde gebruiker
10 maanden geleden
@jc54 vroeger waren er verschillende diagnoses van autisme (klassiek, asperges, pdnos) maar tegenwoordig heet het gewoon autismespectrumstoornis (ASS) met verschillende gradaties.

Antwoorden (3)

Mensen met autisme zijn vaak gevoeliger of juist minder gevoelig voor bepaalde prikkels, zoals pijn of geluiden. De kenmerken verschillen per persoon omdat de verstoorde informatieverwerking bij iedere persoon met autisme anders is. Ook de levensfase waarin iemand zich bevindt speelt daarin een rol.
fremar
10 maanden geleden
Dat hoeft niet perse. Autisten kunnen een normaal of zelfs hoog IQ hebben, maar hun probleem zit vooral in het hebben en onderhouden van sociale contacten. Hun besef van taal is ook anders, dus het kan gebeuren dat bepaalde informatie simpelweg niet binnenkomt. Uiteraard zijn er ook autisten die (ook als ze geen autist waren) ronduit dom en traag van begrip zijn. Als een autist niet snel iets snapt hoeft dat dus niet altijd aan zijn/haar autisme te wijten te zijn.
10 maanden geleden
Autisme IS een informatieverwerkingsstoornis.
Een gebrekkige centrale coherentie staat los van IQ, de centrale coherentie zorgt dat informatie op de juiste wijze gekoppeld wordt. Intelligentie kan veel verbloemen, maar niet alles.
Verbloemen maakt iets niet 'light', hooguit voor de buitenwereld.
9 maanden geleden