Hoe ontdek je of stel je vast dat iemand angst voor jouw als persoon heeft ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.7K

Antwoorden (6)

Wanneer iemand je ontwijkt,niet recht aan durft te kijken,je onzeker te woord staat,gaat trillen,zweten,dan zijn dat tekenen die op angst voor jou als persoon wijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovenstaande klopt in veel gevallen...
Maar het kan ook andersom. Mensen kunnen ook gaan overschreeuwen, bravoure gedrag vertonen en he uitdagen. Bv om de situatie onder controle te houden. De aanval kiezen ipv wachten tot de ander je iets doet.

Om te weten of iemand angstig is zul je die persoon dus een beetje moeten kennen wil je zijn gedrag juist interpreteren. Een verandering in diens gedrag kan een teken zijn van angst.
(maar ook van andere dingen...).
Dus je zult hem een beetje moeten kennen.
Of proberen te vragen. Begripvol, rustig, met een open houding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Angst kan zich op drie manieren gedragsmatig uitten: Fight, Fly of Freeze, of in goed Nederlands: Vluchtgedrag, Vechtgedrag of Verstarren. In verschillende situaties zullen mensen verschillend gedrag vertonen. Dat maakt het erg lastig.

Als iemand wegvlucht is dat duidelijk, net zoals het plotseling agressief worden of verstarren (niets meer zeggen, wegkruipen, zich heel klein proberen te maken). Lastiger wordt het als mensen hun angst gedrag willen camoufleren. Het camoufleren kan soms erg goed tot uiting worden gebracht. Het heet niet voor niets zo!

Het eenvoudigst is het om je waarneming te verifieren bij die persoon. Daarmee lijkt het alsof je je kwetsbaar op stelt, het tegendeel is echter het geval. Het zal verhoudingen verbeteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon vragen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er zelf niet achter komt door eigen onderzoek:

Benader dan iemand (het liefst een kennis, vriend of collega) die jou en de 'angstige' kent en vraagt hem erover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het werd al gezegd:door het te vragen. Simpel maar waar. Je kunt nooit een conclusie trekken zonder informatie van de persoon zelf. Je weet niet waarom iemand doet wat ie doet, tenzij je het vraagt. Je hebt geen informatie gegeven over het waarom. Wanneer iemand wegloopt als hij/zij je ziet of ontwijkt "kan" het zijn dat deze persoon angstig is voor je, maar het kan evengoed zijn dat jij diegene laat herinneren aan iemand waar hij angst voor heeft bv.Of diegene is bang voor iemand met een bril of of of dus het kan van alles zijn, misschien is ie wel niet bang, aar erg verlegen. Vraag er naar en hopelijk wil diegene antwoord geven.