Hoe noem je een bloed fobie?

Of heet dat gewoon bloedfobie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (5)

Hematofobie

Toegevoegd na 23 seconden:
Maar het wordt ook wel gewoon bloedfobie genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat ook een moeilijk woord vor: hematofobie.

Toegevoegd na 2 minuten:
vor = voor
Heel erg bang zijn voor bloed (en daarmee samenhangend vaak ook flauwvallen) is een vorm van een 'specifieke fobie'. Bij bloedprikken of het zien van bloed treedt er bij menigeen een sterke bloeddrukdaling op waardoor je je onwel, draaierig, misselijk en duizelig gaat voelen. Bloedfobie is eigenlijk de enige fobie waarbij sprake is van daling van de bloeddruk. Normaal gaat angst samen met een bloeddrukstijging. Dit houdt tevens in dat flauwvallen bij het zien van bloed of zelfs het denken eraan tot flauwvallen kan leiden, in tegenstelling tot andere fobieën. Degenen die voortdurend onrustig blijven in omgevingen waarin ze bang zijn om met bloed geconfronteerd te worden (ziekenhuis, televisieprogramma's, tijdschriften, bloedbank, ongelukken etc.) ondervinden onnodig veel last van hun klacht en lijden eronder. Veelal schaamt men zich ook voor de klacht. Lichamelijke reakties als flauwvallen, duizeligheid, draaierigheid, verdwaasd, angstig of zenuwachtig voelen leiden er dan toe dat men het liefst weg zou rennen uit de situatie of een smoesje verzint om weg te kunnen.
Amadea
13 jaar geleden
Gewoon bloedfobie :)
zie deze site voor handige tips:
http://www.morpheus-emotionele-bevrijding.com/bloedfobie.html

Toegevoegd na 18 minuten:
Je kan het idd ook hematofobie/bloedvrees/bloedangst noemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zegt dat zij het zelf heeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet, maar is extra info voor haar.
hemotofobie;D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bedoelt zkr: hemAtofobie :P
Hematofobie (ook wel "bloedangst" of "bloedvrees" genaamd) is een extreme, irrationele angst voor bloed. Acute vormen van deze angst kunnen symptomen geven die ongelijk zijn aan die van andere angsten, zoals flauwvallen (Vasovagale syncope). Gelijkvormige verschijnselen kunnen ook optreden bij trypanofobie en traumatofobie, en daarom worden deze fobiën in het DSM-IV apart genoemd in de categorie "Bloed-injectie-verwondings fobiën". Eerdere versies spreken over "bloed-injectie-ziekte fobiën".

Ergo vorm
De vorm waarbij de persoon geen last van angst heeft als het bloed afkomstig is uit het eigen lichaam, maar wel als het gaat om bloed van een ander. Vreemd genoeg hebben vaak mensen die werkzaam zijn in de medische wereld hier last van.

Exo vorm
De vorm waarbij het zien van elk bloed kan leiden tot een angstaanval.

Behandeling
Naast psychologische hulp en begeleiding bij het onder controle krijgen van de angst, wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van geïmplanteerde apparaten als bijvoorbeeld een pacemaker om het flauwvallen tegen te gaan.