Hoe kun je iemand helpen die altijd negatief is en alles toe laat en alles over zich laat zeggen?

Het is een goede vriendin van me geworden maar durft en kan het gewoon niet opbrengen om voor zichzelf op te komen ook kan ze nooit positieve verhalen vertellen... Misschien iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik vind het gewoon jammer dat ze zo is...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan iemand alleen helpen als die ander ook geholpen wil worden!

Het beste antwoord

Heeft te maken met een slecht zelfbeeld. Meestal veroorzaakt door 5 ''overtuigingen/irrationele gedachten'' 5 groepen:

A: Ik geef niets om mezelf en me Leven
B: Ik heb zelfmedelijden en ook medelijden met anderen,
ook denk ik veel voor anderen
C: Geen vertrouwen: Lukt me niet/ Het is te moeilijk/Vreselijk
D: Zelfverwijten
E: Te hoge verwachtingen: Ik mag niet stilzitten.

Meestal heb je zulke gevoelens omdat je in 1 van deze 5 gelooft dat het waar is en dan gaat je zelfvertrouwen/zelfbeeld omlaag.

Wat je haar kunt aanraden is om op te merken wanneer ze zo'n ''gedachtefout'' maakt en hem daarna niet serieus betiteld en in plaats van dat een betere gedachte kan vinden en daarop oefenen. ( in het begin moeilijk maar de meer je het doet de beter )

Bv. ze denkt ik ben de moeite niet waard ( of een voorbeeld ik ben te dik of te dun ) dan krijgt ze sombere gevoelens en dan klapt ze dicht en zegt ze niets, dan kan ze denken van: Ik ben goed zoals ik ben, ik heb controle en kan actie nemen als ik wil en ik los het op.

Als anderen een opmerking maken moet je niet zoveel voor andere denken want dat weerhoud je om te reageren. Gewoon makkelijk: Reageer: bv. Zo te zien heb je zelf problemen anders kom je niet zo uit de hoek.

Tot slot een tip om positief over jezelf te zijn. Maak een klein blokje en zet daarin elke dag dingen waar je trots op je zelf over kunt zijn. In het begin vindt je misschien niets of 1,2 dingen. Maar hoe langer en vaker je dit doet met hoe meer je genoegen neemt en de beter je je gaat voelen over je zelf. Dus sta niet te veel stil bij negatieve punten ze zijn meestal gewoon kritische oordelen over jezelf, schakel over naar positief: Dan neem je actie ipv dat je niets doet.

Toegevoegd na 1 minuut:
In dat blokje kun je ook complimentjes van anderen inzetten. Vraag ze desnoods wat vind je van mij? Helpt je om je ''irrationele'' beeld van je zelf te vervangen in een meer ''rationeel'' beeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik een hele goede om zelf aan te bieden, of degene geholpen wilt worden is nog even afwachten. Ze zit er zelf wel erg mee en komt steeds naar ons toe wat ze ermee moet. Bedankt voor jullie antwoorden! ;-)

Andere antwoorden (3)

Er zijn daar speciale trainingen voor zoals kanjertraining! Ik zou met haar overleggen om haar daar voor op te geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar kun je zon kanjertraining doen en wat doen ze daar? Bedankt ;)
Positieve dingen over haar blijven zeggen. Haar sterk maken en zeggen dat ze er mag zijn. Ze is onzeker en is daarom zo negatief. Je kunt gewoon leuke dingen met haar gaan doen en positief over van allerlei dingen praten. Je kunt met eenvoudige dingen beginnen bijvoorbeeld: "Die boom ziet er prachtig uit" of "Wat heb je een mooie jas aan!" Als je dat een tijdje doet zal ze vast wel positiever gaan praten. Hoe lang dat gaat duren kan ik niet zeggen want iedereen is anders.

Toegevoegd na 45 seconden:
En als dat niet helpt is er nog altijd een assertiviteitstraining!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zegt dat jij het jammer vindt...maar wat vindt zij er zelf van? Het is tenslotte haar leven. Er zijn al veel goede tips gegeven maar ik denk dat je er vrij luchtig over moet blijven mits je vriendin depressief is oid. Het is immers haar manier van denken en haar leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd helemaal mee eens. Ik ken ook zo iemand en die persoon leeft zoals ze leeft daar valt niks meer aan te veranderen. Als je er niet zo big deal van maakt dan is het dat ook niet. Probeer luchtig te blijven in je gespreken en zeg gewoon kop op er is altijd wel iets positiefs te vinden in het leven. Het heeft geen zin om stil te staan bij de negatieve zaken toch?! Geniet van het leven nu het nog kan!