Het hangt denk ik af van het soort antidepressivum. Ik heb paroxetin geslikt en daar ben ik best van aangekomen. Ook was het bij mij zo dat al mijn emoties werden afgevlakt. Dus niet alleen de negatieve emoties. Ik was ook niet echt meer blij. En dat is jammer. In het begin voelde ik me een beetje een zombie, maar daar moet je doorheen komen. Ik heb het twee jaar geslikt. En nu al twee jaar niet meer. Mijn mening: Het was nodig en ik ben blij dat ik het gedaan heb, maar het is en blijft troep en ben nu wel heel blij dat ik eraf ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met name in het begin vaak even verergering van de klachten. Moeheid, je libido wordt minder (JE kan soms geen orgasme meer krijgen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o.a. De vele bijwerkingen en het is verslavend dus je kunt er niet zomaar mee stoppen en de meeste werken pas na 4-6 weken dus je zult niet direct resultaat zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal bij iedereen wel weer anders zijn en het ligt er ook aan welk antidepressivum het is. Maar het kan dus zijn dat de lust in sex totaal afneemt. En dat je je als een zombie gaat voelen. Je doet alles op de automatische piloot en bent nooit meer blij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nooit meer blij, gelukkig klopt dit niet. Kan in uitzonderlijke gevallen natuurlijk wel, maar is niet iets wat vaak voorkomt
Het dempt je gevoel, ook het positieve. Je kunt ook wat dikker worden.

Die eerste reden was trouwens waarom een vriendin van mij er (na vele jaren) mee gestopt is. Liever je af en toe slecht voelen dan helemaal niks meer voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij heeft het erg geholpen toen ik 4 jaar geleden een Burn out had. Depressief ben ik niet geweest, ik kreeg het om mijn hoofd > gedachten wat te kalmeren. Ik gebruikte 6 maanden lang (incl op & afbouw) 25 mg fluvoxamine. Ik heb zo goed als geen bijwerkingen ondervonden. Alleen een klein beetje duizelingen tijdens de eerste paar weken. Maar iedereen is anders, en het wordt voor verschillende ziekte beelden gebruikt. Je zult misschien meerdere types en doseringen proberen voordat je weet wat het beste bij je past. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring (ik slik Venlafaxine) kan ik melden dat je er vooral heel moe of suf van wordt. Je libido neemt heel erg af en je moet uitkijken met alcohol. Je kunt er ook niet zomaar mee stoppen, dus het heeft ook nog een verslavende werking. Daarnaast wordt je af en toe wat onverschillig, doordat het je negatieve emoties 'verdooft'. Je kunt het gevoel hebben dat je een ander persoon bent.

Op de lange termijn kun je aankomen of juist gewicht verliezen.

Maar elk antidepressivum is anders en heeft verschillende bijwerkingen. Online zijn de meeste bijsluiters wel te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Juliastone;

Ik heb een half jaar fluoxetine geslikt en daarbij werd voor vermoeidheid, concentratievermindering, droge mond, libidovermindering en nog veel meer dingen gewaarschuwd. Die heb ik allemaal zo'n beetje ervaren in vrij lichte mate, maar die effecten namen ook snel weer af. Daarnaast had ik soms last ven een geïrriteerde huid, maar dat heb ik ook bij andere medicijnen al eens gehad. Na zes maanden ben ik er mee gestopt en heb daar geen vreemde bijwerking bij opgemerkt. Voor mij was het gebruik rationeel gezien nodig, gevoelsmatig zag ik er geen enkel heil in. Uiteindelijk denk ik dat het een goede beslissing is geweest, maar als je zonder kunt lijkt me dat te prefereren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit mijn ervaring; ik had voornamelijk last van lichamelijke klachten, ik kon geen lichaamsdeel meer strekken of het begon ongelooflijk te trillen. In m'n buik had ik het heel erg als ik achterover ging hangen. Dat met m'n buik heb ik nog steeds, na 8 jaar. Droge mond kreeg ik er ook van en dus ongelooflijke dorst. Psychische klachten waren bij mij het meest dat ik het idee had dat ik als zombie leefde, voelde niks meer. Alles ging op de automatische piloot. Wat ik slikte weet ik niet meer, ik was tenslotte nog maar 14.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een anti-depressivum onderdrukt emoties en gevoelens. Maar die gevoelens blijven wel bestaan.

Ik heb met therapeuten gewerkt, die nooit iemand aannamen voor gesprekken die een antidepressivum slikken. Omdat je dan niet bij je gevoelens kunt komen, en bepaalde zaken niet kunt verwerken.
Na langere tijd komen de emoties toch boven, maar dat niet meer in dezelfde vorm. Je kunt onherkenbaar depressief worden.

Het beste is om problemen te verwerken, al dan niet met hulp. Gezond te eten en veel te slapen.
Het is gewoon troep, drugs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antidepressiva zijn een vlucht van het probleem (en de oplossing) en dus een tijdelijke 'oplossing'. Hoe dan ook zal je de oorzaak van de depressie moeten aanpakken. Een pilletje lost dat niet op.
De nadelen die ik hoor van mensen in mijn omgeving zijn bijna allemaal dat alle emotie afvlakt, dus ook de positieve momenten worden minder ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NOOIT AAN BEGINNEN!!!
Er zijn genoeg alternatieven!!

Mijn moeder heeft het ooit gebruikt, en raakte direct in een waas. Niks kon haar meer schelen. Ze reed door rood met ons achterop de fiets, het kon haar allemaal niks schelen.
Dit soort gevaarlijke dingen kunnen er dus gebeuren!
Door rood rijden met eigen kinderen achterop te fiets, is het laatste dat mijn moeder ooit zou doen!
Ze is dus direct weer gestopt.

Alternatieven zijn:
-Therapie het maakt bijna niet uit in welke vorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk zitten er nadelen aan antidepressivum.
Bij mij vooral het libido en moeheid.
Het belangrijkste bij een antidepressivum is een goede begeleiding van een psychiater hierbij. Regelmatige gesprekken en duidelijk weergeven hoe het medicijn op je werkt, eventueel vermindering of juist vermeerdering waar nodig.
Het effect van deze medicatie is vooral neuro-biologisch, en daar is het ook op gericht. De aanmaak van stofjes in de hersenen en prikkeloverdracht in de hersenen.
Het 'vlakker' worden etc. is daar nou eenmaal een bijwerking van. Als het zoveel gedragsverandering oplevert zoals ik in sommige antwoorden lees vraag ik me af of de begeleiding hierin wel goed was.
Een goede behandelaar en een duidelijk inzicht in eigen gedrag(sverandering) is dus van belang.