Zijn er mensen die niet uit een depressie komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Dat komt helaas voor, vooral bij depressies die niet het gevolg zijn van ingrijpende gebeurtenissen in een mensenleven maar van deregulering van de fysiologie die de stemming beïnvloedt. Gelukkig is het heel vaak wel mogelijk om die te beïnvloeden met medicijnen of andersoortige behandelingen maar soms lukt dat niet. Dan blijft iemand depressief en als dat lang duurt wordt dat ervaren als ondraaglijk lijden waaruit een doodswens kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, bijvoorbeeld mensen die ervoor kiezen om hun leven vervroegt te beëindigen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen plegen juist vaker zelfmoord, als het iets beter lijkt te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de buitenwereld misschien, maar als iemand zelfmoord pleegt gaat het juist helemaal niet goed van binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kukuluus: dat het beter lijkt te gaan, komt vaak doordat ze besloten hebben dat ze niet verder hoeven.
Ja, er zijn mensen die niet uit hun depressie komen. Vaak zijn dit de mensen die hun depressie niet herkennen als 'depressie-zijnde'. Ze zoeken geen hulp en slikken geen anti-depressiva om weer uit hun depressie te krabbelen.
Er zijn mensen bij mij bekend, die een (groot) deel van hun leven depressief zijn geweest en bij het overlijden nog altijd depressief waren. Helaas hebben ze nooit het lef gehad om hun probleem onder ogen te zien en actie te ondernemen.

En dan heb je natuurlijk de mensen die zelfmoord plegen, omdat ze het leven niet meer zien zitten en geen hulp willen/kunnen aannemen.
Ze zien totaal geen mogelijkheden meer, en de hulp van andere mensen (professionals) is geen optie. Ze geloven er niet in, omdat ze zich zo ontzettend beroerd voelen. Voor hun is maar één uitweg....de dood.

Gelukkig worden de meeste mensen die een depressie hebben, weer volledig zichzelf. Het zal wel een zwak punt blijven, en daar moet men altijd voor waken. Velen leren hiervan en leren dus ook om zichzelf op de been te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alle respect maar ik vind het nogal een generalisatie om te stellen dat 'het lef hebben' de doorslaggevende factor is bij een eventuele genezing. Een depressie kan nogal wat oorzaken hebben, variërend van volledig fysiologisch tot volledig reactief, hoewel beide factoren altijd een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is 'lef hebben' niet helemaal het goede woord. Ik bedoel er mee te zeggen dan er mensen zijn die hun problemen niet onder ogen willen of kunnen zien. Ookal zijn er andere mensen die hun hierop wijzen, wil de depressieve persoon er niets van weten.
Waarom de persoon in kwestie er niets van wil weten, laat ik even achterwege, want dit is natuurlijk zeer persoonlijk en is voor iedere persoon anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik bedoel is dat de primaire oorzaak van sommige vormen van depressie helemaal geen problemen zijn maar een deregulering van de hersenfysiologie. Als je ervan uitgaat dat alle depressies wel door problemen, gebeurtenissen etc. worden veroorzaakt doe je een aantal mensen met een depressie tekort door ze iets aan te praten dat helemaal niet aan de orde is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als het deregulering van de hersenfysiologie is, dan heb je als persoon toch een probleem?! Het probleem zit 'm dan niet in gebeurtenissen en situaties, maar in het functioneren van de hersenen. Dit wordt trouwens vaak (niet altijd) veroorzaakt door hormonen die niet in evenwicht zijn met elkaar en het lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt het ook omdraaien, waardoor je de depressie zelf als het probleem bestempelt. Als de persoon zelf de depressie niet als probleem ervaart dan heb je het over een heel milde vorm van depressie waar niet die persoon zelf maar vooral de omgeving last van heeft. Een ernstige depressie heeft doorgaans een uiterst negatieve impact op het dagelijkse functioneren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de persoon zelf de depressie niet als een probleem ervaart, dan is het een heel ander verhaal. Maar vaak zie je als omstander dat de persoon er wel moeite mee heeft, maar het liever ontkent. Het kan natuurlijk als falen voelen wanneer je toegeeft hulp van buitenaf nodig te hebben, in welke vorm dan ook.
En ik ben het helemaal met u eens dat een ernstige depressie een zeer negatieve impact heeft op het dagelijks functioneren.
Een depressie blijft een ingewikkeld hormonaal proces, en elk persoon die hiermee kampt, ervaart dit anders. Ik denk dat er daarom verschillende meningen over zijn, en dat geen van allen per direct fout of goed is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zijn het nogal eens. Het is maatwerk waarbij je alle aspecten die mee kunnen spelen moet meewegen.
Dat komt helaas voor. Onthoud wel eerst: de meeste depressies gaan vanzelf over. Als dat niet zo is, zijn er behandelwijzen waarvan tegenwoordig ook steeds beter bekend is wat de effectiviteit is. Zo hebben cognitieve gedragstherapie en interpersoonlijke psychotherapie hun sporen verdiend, en toont recent onderzoek naar mindfulness bij depressies ook goede resultaten.

Daarnaast is er een scala aan antidepressieve medicatie. Bij een milde depressie is de effectiviteit daarvan twijfelachtig, maar bij een ernstige, vitale depressie kunnen vooral de tricyclische antidepressiva goede resultaten boeken. En wanneer een ernstige depressie niet reageert op medicatie, wordt soms een stemmingsstabilisator erbij gegeven, en zo zijn er meer combinaties mogelijk.

Bij het falen van medicamenteuze en psychotherapeutische behandeling worden goede resultaten geboekt met ECT, elektroconvulsieve therapie. ECT heeft een slechte naam gekregen door de toepassing ervan in het verleden, maar tegenwoordig gebeurt zo'n behandeling onder narcose, en weet men de elektroden zó te plaatsen, dat de schade erg beperkt blijft. Het blijft natuurlijk één van de laatste methoden die toegepast wordt, maar bij zeer ernstige depressies die niet reageren op andere vormen van behandeling, kan het letterlijk de levens redden van deze ernstig zieke mensen.

Daarnaast wordt er momenteel onderzoek gedaan naar de toepassing van DBS, deep brain stimulation, bij mensen met een ernstige depressie waarbij zelfs ECT geen effect heeft. DBS werd al langer gebruikt bij de ziekte van Parkinson en OCD, en bestaat uit het implanteren van elektroden in de hersenen, die verbonden worden met een soort pacemaker, die stroompjes afgeeft diep in de hersenen.

Er zijn dus veel mogelijkheden tot behandeling. Helaas zijn er dan nog steeds mensen bij wie niets effect heeft, of die door andere medische problemen niet in aanmerking komen voor bepaalde behandeling, of die het niet zien zitten om een nieuwe behandeling te proberen als ze al zo vaak teleurgesteld zijn. Daarnaast zijn er mensen die hun lijden als zó ondraaglijk ervaren, dat zij zelfmoord plegen voordat er een goede behandeling kan worden ingezet, en gebeurt het ook dat mensen te lang geen hulp krijgen. Dat kan komen doordat hun arts de depressie niet herkent, maar ook doordat iemand juist dóór zijn depressie niet in staat is om het initiatief te nemen om hulp te zoeken. Dat zijn natuurlijk hele trieste situaties, maar die komen helaas wel voor.