hebben adhd en de medicijnen die ik gebruik invloed op lucide dromen en hoe kan ik deze goed opwekken?

- moet je je er goed voor kunnen focussen? Of is het handig om iets anders goed te kunnen (zoals dingen je goed kunnen voorstellen)?

- ik heb adhd, heeft dat effect op lucide dromen?

- ik gebruik melatonine, dexamfetamine en wellbutrin. Heeft een van deze medicijnen effect op (lucide) dromen? Wellbutrin is een antidepressiva, melatonine is een slaapmedicijn en dexamfetamine is een medicijn voor adhd.

- hoe kan ik oefenen om mijn dromen te onthouden?

-ik las dat als je lucide dromen wilt, je je wekker s’nachts kan zetten en dan goed denken aan wat je wilt dromen, werkt dit?

- als ik midden in de nacht mijn wekker zet, en ik word wakker, kan ik dan nog mijn dromen goed herrineren?"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.3K

Het beste antwoord

Ik weet dat de diverse technieken zeker kunnen werken, zelfs bij mensen die nog nooit eerder lucide hebben gedroomd. Het kost alleen soms heel veel tijd (tot een paar jaar zelfs soms) voordat het z'n vruchten afwerpt. Maar ik zou zeker met ADHD een andere methode kiezen dan de techniek waarbij je je slaap onderbreekt. Er zijn genoeg andere technieken en oefeningen; start daar eens mee. Er zijn genoeg tutorials online te vinden en allerlei uitleg, kijk bijvoorbeeld eens op een site als http://www.lucidipedia.com/

Verder kan ik me niet voorstellen dat melatonine effect zou hebben op droomactiviteit, en de dexamfetamine is als het goed is allang uitgewerkt als je gaat slapen. Wellbutrin zou effect kunnen hebben, zowel negatief als positief.

MAAR: een noot van waarschuwing: het bewust proberen op te wekken van een bepaalde droomstaat is in mijn ogen absoluut onverstandig om te doen op een moment dat je psychisch niet stabiel bent. Ik snap sowieso niet waarom mensen dit zo graag zouden willen dat ze er echt veel tijd in steken. Hoe dan ook: in je dromen kom je je eigen onderbewuste gedachten en gevoelens tegen. Als je daar niet klaar voor bent, moet je dit soort dingen niet gaan uitproberen. Bepaalde technieken voor lucide dromen houden bijvoorbeeld in dat je direct vanuit het waken bewust je droom instapt. Daarvoor moet je bewust het proces van slaapverlamming meemaken. Ik heb dit zo vaak en stoor me er niet aan, maar dit soort 'oefeningen' kunnen zeer intense hallucinaties oproepen, die voor iemand die het niet gewend is, erg beangstigend kunnen zijn. Ook is de kans erg groot dat je beangstigende hallucinaties en/of dromen krijgt als je psychisch niet stabiel bent. Als je lekker in je vel zit, zul je eerder juist leuke dingen hallucineren.

Maar denk hier dus even heel goed over na, ik heb echt verhalen gelezen van depressieve mensen die heel erg verward geworden zijn na het experimenteren met dit soort technieken. Zoals gezegd snap ik sowieso al niet helemaal waarom iemand dit per se zou willen meemaken, maar omdat ik zelf heel vaak spontane slaapverlamming en lucide dromen heb, heb ik er wel eens wat over gelezen. Er is een reden dat je die antidepressiva gebruikt, dus denk heel goed na over waar je aan begint, en bespreek dit bij voorkeur met je behandelend arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Subliem antwoord Lies!

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet veel over lucide dromen.

Ik weet wél dat het echt geen goed idee is om je wekker te zetten midden in de nacht!

Juist voor mensen met ADHD is structuur en een goede nachtrust een voorwaarde om goed te kunnen functioneren. Je lichaam heeft al die slaap echt nodig. Je slaap onderbreken door s'nachts de wekker te zetten is schadelijk voor je lichaam en je algemeen functioneren.

En juist door je ADHD heb je toch al een heerlijke fantasie wereld waar je naar harte lust van kunt genieten?

Waarom jezelf schade toebrengen door slaaponderbreking? Wat heb je daar aan? Mijn advies is: Leg een notitieboek en pen nast je bed en schrijf alles wat je je nog herrindert van je dromen daar in op. En als jeniet veel tijd hebt, schrijf dan enkel steekwoorden op. Dan kun je aan de hand van die steekwoorden je droom later weer terug halen.

Ik heb wel ooit een goede film gezien over lucide dromen. Waking life van Richard Linklater. Het is een cultfilm, inmiddels iets verouderd, maar ik vind 'm echt de moeite waard.

http://www.youtube.com/watch?v=uk2DeTet98o