hoe komt het dat sommige "normale" en vriendelijke mensen zich totaal niet in een ander kunnen inleven?

Ik heb het dus niet over psychopaten of dergelijke, maar over mensen die lief, vriendelijk, gezellig, behulpzaam e.d. zijn. Bv. Mijn pa. Echt een leuke vent om mee om te gaan, lijkt ook op het eerst gezicht met de mensen in te zitten.
Maar als je hem beter kent : hij kan zich totaal niet inleven. Bv. zn vriendin vertelde hem in tranen (na een week kust met haar kleinkinderen) dat ze het er erg moeilijk had gehad en erg moe was. Hij zei "hmmm", en vertelde dan gewoon dat hij elke dag naar "De Swaan" ( een restaurantje in zn buurt) was gaan eten, met "piet en jan en hein" op café had gezeten enz enz.
Ze zei me bijna wanhopig dat ze zo graag es wilde dat hij es luisterde.
Toen ik dat met het eens voorzichtig wilde bespreken (op haar vraag) was zn reactie "ach ja, ze overdrijft altijd, ze was zeker weer depri? ze heeft zo van die buien. Kijk, ik zei haar gisteren nog dat ze op een oude vent geleek, ze is er gelijk vandoor gegaan. Maar ze lijkt toch op n oude vent , niet soms? En als ik dat dan eerlijk zegt begint ze te janken en gaat weg". Aan de andere kant proclameert vader wel dat je in een relatie absoluut moet praten...:-)
Ik ken nog zo een aantal mensen : als je er iets aan vertelt antwoorden ze gewoon met een verhaal van zichzelf.Niks erkenning van jouw verhaal gewoon "en IK dan, ik heb toch ook iets beleefd....Je kan hen geen begrip vragen voor anderen, zij kunnen zich écht en écht niet verplaatsen in een ander, zijn zo bezig met zichzelf.Hoe komt dat?

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
25.2K
liveisgreat
12 jaar geleden
het valt me op dat dezelfde soort mensen vaak (niet altijd) ook erg defensief reageren, zij schijnen zich altijd tegen iedereen te moeten verdedigen. en daardoor ontwikkelen ze m.i. nog minder empathie. Als je je al op voorhand verdedigt, dan kan je onmogelijk horen wat de ander écht zegt, dan voel je je misschien al bij voorbaat aangevallen als het over jou gaat (omdat je natuurlijk je niet inleven en denkt : die ander moet me wat, wil me kwaad doen, wil me kwetsen etc...) en dan leer je natuurlijk nooit invoelen.
Ik heb al gemerkt (niet bij mn pa hoor...) dat die mensen op de duur echt razend kunnen worden als je hen "dwingt" om empathisch te zijn. Destijds toen ik nog vrijwilliger was in een vluchthuis zag ik dat soms : vrouw loopt weg wegens fysieke of emotionele mishandeling. Ik mee naar huis om haar kledij op te halen. Begint die man tegen haar "wat durf jij wel te doen, mij hier alleen laten... " een hele tirade. Of iemand anders zegt "als jij zo persee weg wil, okee, pak je boel maar en smeer m". Die vrouwen die waren er dan altijd zo kapot van. Zij vertelden dan vaak hoeveel moeite ze gedaan hadden om die relatie in stand te houden maar dat ze nu echt niet meer verder konden nadat hij dit of dat gezegd of gedaan had...Ze waren vooral kapot dat die mannen dan niet zeiden "sorry schat, had ik niet moeten zeggen/doen, ik hou van je, het is zo jammer dat je weggaat, ik wil er alles aan doen zodat het betert tussen ons" (wat ze natuurlijk hoopten :-I).
Maar als er echt een confrontatie was, bv. man wil vrouw haar kledij niet meegeven, dan kwam de sociale dienst van de politie erbij en dan werd er gepraat. Meer als één keer werden die mannen dan werkelijk razend, ze voelden zich vreselijk gekwetst doordat vrouw ervan doorging, na alles wat ze voor haar gedaan hadden enz... Hoe meer de politie doorvroeg en hen vroeg om te begrijpen dat die vrouw ervan door was doordat zij door hen geslagen werd (bv.) en dat daar ook hulpverlening voor bestond enz enz...hoe razender die mannen werden.
En die mannen waren ook echt geen onmensen hoor.
liveisgreat
12 jaar geleden
@antonios : gelukkig voor jou dat het een lol is. In de Swaan krijg je alles (van kip tot vis tot veggie) opgediend met dezelfde saus. Die heet dan "hartige looksaus" of "fijne pepersaus" of "grootmoeders vissaus", maar is allemaal hetzelfde. Gewoon grappig. die kok kan zich waarschijnlijk moeilijk inleven in de nood van zijn gerechten...

Het beste antwoord

Het vermogen om met een ander mee te kunnen voelen, het inlevend vermogen of empathie is niet van nature bij iedereen even veel aanwezig. Het tegenovergestelde van empathie is Alexithymie. Dat is geen persoonlijkheidsstoornis hoor, maar gewoon een persoonlijkheidskenmerk. Ik zal de wikilink eronder erbij zetten.

Empathie vereist de vaardigheid om in ieder geval je eigen gevoelens te kennen en te kunnen omgaan met je emoties. Een mens met alexithymie ziet emoties en gevoelens als gebazel en gedroom (over het algemeen). Emoties zijn niet echt, het zijn maar verzonnen verhalen of overdreven gedoe. Dit zie ik trouwens in jouw verhaal ook terug. Het betekent niet dat ze niet om de ander geven, want dat doen ze wel. Ze begrijpen de ophef over emotionele dingen gewoon niet, omdat die volgens hen niet echt zijn.

Empathie is een van de onderdelen van emotionele intelligentie, en hoewel sommige mensen erg intellectueel intelligent kunnen zijn, zegt dat helemaal niks over de emotionele intelligentie. Integendeel. Ik ken zelf behoorlijk wat heel erg slimme mensen, die met emoties van anderen niks kunnen. Het erge is dat je hier ook weinig mee kunt, je kunt het mensen nauwelijks leren. Dan zullen ze eerst in contact moeten komen met hun eigen gevoelsleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik merk de laatste tijd vrij vlug of mensen wérkelijk relax zijn zoals ze overkomen: vertel maar eens een probleempje en als ze dadelijk over iets anders beginnen of over zichzélf beginnnen te praten wijst dat volgens mij eropsoon daarom dat ze of niet écht zo vriendelijk, relax zijn als ze laten overkomen of dat ze de ander zijn problematiek niet aankunnen.
In het beste geval schat je die persoon gewoon in dat hij het niet aankan om naar je te luisteren en moet je niet jezelf aangesproken voelen dat er geen tijd voor je gemaakt wordt.
En je moet weten dat er veel mensen zijn tegenwoordig die absoluut geen energie, tijd of inlevingsvermogen hebben om buiten hun eigen probleempjes die van een ander te aanhoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn idee is dat ze de ander niet serieus nemen, dat blijkt uit de reactie van je vader dat ze altijd zo overdrijft. Op die manier stopt het je verdiepen in de gevoelens van de ander direct en wordt erover heen gepraat, het is immers onzin.
ik heb ook zo'n relatie gehad, toen ik zijn moeder leerde kennen begreep ik waar het vandaan kwam. Moeder was ' drama queen' maakte overal een enorm probleem van, alles was een drama wat ze opzichzelf betrok.
Onze relatie liep stuk, maar zijn gedrag was voor mij wel te snappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
jep, bingo. Bij mijn pa zou dat zeker kunnen meespelen. Mijn grootmoeder was een schat, maar had iets ergs meegemaakt als kind en werd ook "dramaqueen"...
Zoals het antwoord hieronder : het zal zeker altijd liggen in iets van het verleden dus. En dan geraak je er wellicht ook niet meer vanaf als je er zelf niks aan doet.
Maar dat is denk ik wel heel bedreigend toch, want als je dan ineens moet "invoelen" met anderen verlies je je persoonlijke structuur denk ik (zoals met alle veranderingen, maar voor die mensen lijkt me dat nog moeilijker)...
Dit is een heel moeilijk probleem. Echt heel moeilijk!
Het gaat over mensen, die hun gevoel hebben afgesloten voor iedere benadering. Waarom ze dat doen? Omdat ze ooit in het verleden hun hoofd zodanig hebben gestoten, toen ze iets van hun eigen gevoel hebben laten zien, dat ze toen besloten hebben: ik laat me niet meer kennen! Of: er is iets gebeurd in het verleden, dat zo erg is, dat ze bang zijn, dat die gebeurtenis wordt aangeraakt, met alle gevolgen vandien. Bij voorbeeld: een man, die als jonge maan in een oorlogssituatie heeft gezeten en toen iets meegemaakt heeft, dat heel zijn wezen heeft overrompeld; zo iemand zou zijn gevoel helemaal kunnen afsluiten voor alle soorten van gevoelens. Ander voorbeeld: Iemand -- een jongen of meisje -- maakt in zijn jonge jaren iets heel ergs mee, b.v. een ernstig verkeersongeluk, dat hij of zij heeft zien gebeuren; hij of zij vertelt dat thuis, maar in plaats van meeleven gebeurt er iets heel anders: het wordt weggelachen, als onbeduidend.... OP zo'n moment kan er in die jongen of meisje het voornemen ontstaan: nooit, helemaal nooit zal ik me weer overgeven aan gevoelens van anderen....!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
kunnen zij dan genezen worden door mensen die hun desondanks liefde blijven geven? je moet hiervoor al bijna moeder Theresa heten natuurlijk, want eenvoudig is het niet om met dergelijke mensen om te gaan (tenminste niet als je je gevoel met hen wil delen en zeker niet als je hen wil zeggen dat ze je hebben gekwetst, dan worden ze meestal alleen maar kwaad of stil zonder 'sorry" te kunnen zeggen).
Kan zoiets ook door opvoeding komen (bv. ik de familie was er geen plaats voor gevoelens). Alhoewel, dan zouden mensen die heel veel tijd steken in gewoon overleven nooit gevoelenshebben. En ik zie dat ook bij mensen die het materieel goed hebben en zo. Zelfs bij mensen die - naar mijn aanvoelen - nooit iets ergs zijn tegen gekomen. Maar misschien is dat dan gebeurd toen ze heel klein waren (bv. niet mogen huilen als kind of zoiets en dan je gevoel wegstoppen en ook het gevoel van anderen niet meer kunnen voelen...)
Er is nog een mogelijkheid. Ik zal het uitleggen met een voorbeeld.
Jan zegt tegen Piet dat hij veel spanning voelt voor een examen dat de dag erna komt.
Piet, altijd rustig en vriendelijk, totaal geen weet hebbend van examenstress, zal denken dat Jan wat opgemonterd moet worden en begint een verhaal over iets gezelligs dat hij heeft meegemaakt.

Piet bedoelt het dus goed. Inleven in iets wat hij totaal niet kent is voor hem ook moeilijk. Op zijn manier wil hij er wel wat aan doen. Juist vanuit zijn eigen gezelligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een verklaring. Sommige mensen praten over hun gevoelens, andere mensen verwerken hun gevoelens door anekdotes te vertellen.

In het voorbeeld van jouw vader gaat dat niet helemaal op, maar een heleboel mensen die b.v. als jij iets vertelt over een lichamelijke klacht die je hebt, beginnen vertellen over hun vrienden die 'iets soortgelijks maar dan veel erger' hebben, zijn vertellers. Ze verbergen hun eigen onzekerheid en angst door te vertellen wat ze herkennen en hopen jou daar mee op te beuren, terwijl het vaak precies het tegenovergestelde effect heeft.

Ze bedoelen het niet kwaad en gevoelloos, maar hebben een hele andere 'overlevingsstrategie' dan jij. Dit kan tot akelige misverstanden leiden, heb ik gemerkt in mijn eigen familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt aan de buitenkant soms moeilijk zien of iemand een hersenafwijking heeft.
De neuroloog James Fallon onderzocht de hersenen van zware misdadigers (seriemoordenaars e.d.) toen hij tot zijn verrassing ontdekte dat hij zelf dezelfde gebreken in zijn hersenen vertoonde als de psychopaten die hij onderzocht.

http://www.youtube.com/watch?v=I12H7khht7o

James Fallon lijkt ook gewoon een aardige man maar zich echt inleven in een ander kan hij dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen drukt zich weer anders uit. Bij de een 'speelt' inleven gewoon minder dan bij de ander. Daarbij hoeft hij /zij nog niet eens met zichzelf vooral bezig te zijn.
De een vind dat er ingeleefd word weer heel belangrijk, de ander weer niet. Die tegenpolen bestaan nou eenmaal.
De niet-inlever is zich er ook vaak niet eens van bewust.
Zoals bij alles is verleden en omgeving hierin ook een vormgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
voor de omgeving is een niet-inlever wel behoorlijk wat moeilijker I guess. Hij of zij doet bv. iemand pijn en verontschuldigd zich niet omdat hij/zij zich niet kan inleven. Dus zelf hebben ze er wschl. geen last van, maar de omgeving zou het soms toch liever anders zien denk ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja oke, maar je vroeg; hoe komt het.. ;-)