Wie kent een goed boek over omgaan met iemand die depressief is?

Mijn beste vriendin van mij is al langere tijd opgenomen omdat ze heel erg depressief en suïcidaal is en nu zoek ik een boek hierover. Niet zozeer over depressies zelf, daar heb ik het afgelopen jaar al veel over gelezen, maar meer over het omgaan met iemand in je naaste omgeving die hier aan lijdt.

Wie kent er zo een boek?
Het maakt me niet zo zeer uit of het een boek is dat informatief geschreven is, of dat het meer een echt leesboek is over het verhaal van iemand die dit in zijn omgeving meemaakte.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
4.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een compliment voor jou. Wat ben jij een goeie vriendin zeg!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je, wat lief :-) Maar ik vind het absoluut vanzelf sprekend... Ook al is ze nu absoluut zich zelf niet, ze blijft mijn beste vriendin en ik kan alleen maar hopen dat ze zich ooit weer gelukkig kan voelen. Maar het is soms erg moeilijk om écht contact met haar te leggen, en af en toe voelt het heel erg als één richtings verkeer, wat zij natuurlijk niet kan helpen maar wat als ik eerlijk ben soms wel kan frustreren (ze is nu al meer dan een jaar opgenomen)...En ik ben zelf ook niet zo'n ster in over gevoelens en zo praten (van huis uit gewoon niet zo erg mee gekregen), dus daarom wil ik graag lezen hoe andere hier mee omgaan/gingen/tips en zo. Dus ook als mensen geen boek weten maar zelf tips hebben...die zijn van harte welkom!!!
Poet
9 jaar geleden
Is het bipolair (=manische depressie)?
Poet
9 jaar geleden
http://www.vmdb.nl/bipolair/boekenlijst/boeken-over-zelfzorg/
http://www.amazon.com/How-Survive-When-Theyre-Depressed/dp/0609804154
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ze heeft geen manische periodes.

Het beste antwoord

Dit is een boek dat gaat over hoe om te gaan met een depressieve partner. Ik denk dat het weinig uitmaakt of het je partner of je goede vriendin is. Het is wel in het engels...
Living With Depression | Caroline Carr
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk, zo iets zocht ik! Super bedankt! Het geeft niet dat het in Engels is, is in mijn geval toevallig zelfs een voordeel ten opzichte van het Nederlands haha. Ben nu op mijn werk maar als ik vanavond thuis kom ga ik hem gelijk ergens bestellen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (4)

Misschien helpt het lezen van het boek dat Isa Hoes over haar man schreef:
"Toen ik je zag". Amsterdam : Artemis & Co, 2013. ISBN 978-90-472-0314-8
Isa vertelt over het leven met haar grote liefde Antonie Kamerling, vanaf het moment dat ze elkaar leerden kennen tot de periode na zijn dood. Een indrukwekkend en aangrijpend relaas over het leven met een manisch-depressieve partner.
Bronnen:
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga ik zeker lezen! Dankjewel voor de tip :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb hem al uit ;-)
(En dat zegt voor mijn doen heel veel, want ik lees super langzaam haha :P) Bedankt voor de tip, was echt een heel bijzonder, mooi en ontroerend boek en ik had er veel herkenning in! Nu door naar het boek van Kelly Kat ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moest een beste antwoord kiezen, maar eigenlijk waren die van jou en KellyKay gelijkwaardig...Toch voor KellyKat gekozen omdat die nog op een lager GV-niveau zit dan jij dus de punten beter kan gebruiken, sorry ;-) Jouw antwoord was ik ook super bllij mee en het was een heel goed boek!
Ik ben het met de vorige poster eens. Zij omschrijft goed hij Anthonie was in zijn depressies en wat zij voelde daarbij.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een goed boek over de beleving van iemand met een depressie is "Pil" van Mike Boddé, de bekende cabaretier.
De bekende cabaretier schrijft over zijn depressie. Tijdens een studieperiode aan een universiteit in Amerika viel het gebruik van drugs helemaal verkeerd. Gevolg: angstaanvallen en hallucinaties. Hij zakte diep weg in zichzelf. Terug in Nederland is hij succesvol als cabaretier, maar wordt er niet gelukkig van. Hij loopt vast. Hij verhuist naar een woongroep. Pakt zijn studie Chinees weer op en zoekt troost in de muziek. Zoekt vergeefs hulp in het alternatieve circuit. Had hij maar in eerste instantie goed geluisterd naar zijn huisarts die zei dat het tussen zijn oren zit en hij een psycholoog nodig heeft. Uiteindelijk komt hij toch via zijn huisarts bij een psychiater terecht: de conclusie-diagnose is depressie. De depressie houdt zich schuil achter moeheid en vage spierklachten; het is een 'verscholen' depressie. Hij gaat seroxat slikken en de moeheid verdwijnt. Maar er komen vervelende bijwerkingen. Uiteindelijk krijgt hij anafranil voorgeschreven en treft twee hulpverleners die naast de huisarts voor zijn genezing zeer belangrijk zijn geweest. Dit openhartige boek leest ook als een spannend boek, hoe tragisch de ervaringen ook zijn.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Echter is dit boek (zoals de meeste boeken over depressie) geschreven uit de positie van degene met de depressie. Ik zoek juist een boek dat zich richt op de mensen om de depressieve persoon heen. Hoe zorg je dat je niet zelf wordt meegezogen in de depressie van de ander, hoe reageer je op het elke keer weer horen van de boodschap dat iemand het liefst dood wil en hoe ga je om met het zelfdestructieve gedrag van de ander? Dat soort vragen/onderwerpen. Maar toch bedankt voor je antwoord! wie weet, als ik ooit de tijd vind ga ik dit boek ook nog lezen! Was vroeger namelijk groot fan van Mike ;-)
Een boek kan zeker helpen, maar de persoon moet bereid zijn om de informatie die erin staat ook daadwerkelijk te benutten. Persoonlijk denk ik dat een goed audioprogramma krachtiger werkt. Omdat dit iets meer structuur biedt en het meestal stap voor stap gedaan wordt, zodat de persoon niet het idee heeft dat ze wordt overweldigd en verward raakt door zoveel suggesties en informatie. Dit is hoe ik van mijn paniekstoornis af ben gekomen. Ik heb net even hiernaar onderzoek gedaan op het internet, en dit lijkt mij wel een goede kandidaat:

http://depression180.com/program/

Vooral vanwege de rede dat er een '30-dagen niet goed geld-terug' garantie op zit. Dat vind ik persoonlijk de hoofdbepalende factor dat aangeeft dat het geen scam of geldhebberij is. Ik had zelf ook sterke twijfels bij mijn paniekstoornis, of het programma zou werken. Maar het werkte, vooral omdat IK het deed.
En zelfs al zou het niet werken, het is beter dan depressief thuis te blijven zitten en niks te doen, de doet dan tenminste nog iets.

Voorzover het boeken betreft, een boek dat ik zeker aanraad is "The power of now" van Eckhart Tolle. "Awaken the giant within" Van Anthony Robbins is ook een hele krachtige. Met de concepten van "The power of now" als basis, waar het leven echt om gaat, en "Awaken the giant within" als een krachtige extra. Gecombineerd en goed gebruikt kunnen ze wonderen verrichten, maar dat is als de persoon in kwestie de informatie en technieken ook echt goed toepast. Er zijn nog wel een boel andere boeken die zeker kunnen helpen voor de gezondheid van een persoon die ik mogelijk zou kunen aanraden, maar dat is teveel informatie in een keer.

En nog een tip, laat haar subscriben en naar verschillende video's op het youtube-kanaal van "Elliot hulse", zoek hem maar op. Hij heeft hele krachtige suggesties en ideeën. Ik leer erg veel van hem.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, en therapie kan ook nooit kwaad. Proffesionele hulp zoeken is ook belangrijk, gecombineerd met het programma. "Journey of souls" van Micheal Newton kan haar levensperspectief compleet verleggen, mits ze de informatie in het boek vertrouwt en gelooft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Het gaat niet om een zelfhulpboek, maar om een boek dat vertelt hoe je kunt omgaan met iemand die er last van heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals Amadea al zegt zoek ik niet een boek voor die vriendin. Boeken over depresiviteit zijn er genoeg. Maar ik zoek juist een boek voor degene die om de depressieve persoon heen staan, die zelf dus níet depressief zijn maar een ander wel zien worstelen met een doodswens. Zoals de boeken die Amadea en KellyKat voorstelden.