Is het waar dat sommige psychoses beginnen door blowen of ander soort vergelijkbare middelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Antwoorden (7)

Cannabis en psychose
Een psychose is een psychische aandoening, waarbij iemand het normale contact met de werkelijkheid geheel of gedeeltelijk kwijt is. In de afgelopen jaren hebben onderzoekers van het Academisch Medisch Centrum (AMC) en het Trimbos Instituut onderzoeken gedaan naar de gevolgen van het blowen van joints. In internationale hersenonderzoeken is het verband aangetoond tussen cannabis en psychose. Volgens een onderzoek van de Universiteit van Maastricht verdubbelt blowen met de huidige cannabis het risico op het krijgen van een psychose.

Op dit moment is dat:

■3% van de mensen die blowen.
■4% van blowende jongeren onder de 15 jaar.
Nuchter gezien is dat aantal niet zo groot, maar het zet voor degene die het heeft zijn of haar hele leven op de kop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De relatie tussen blowen en psychosen is al anderhalve eeuw een punt van discussie. Zo lang staat immers al vast dat je van cannabis op zijn minst kunt gaan hallucineren. Sindsdien is er ook een biologische relatie gelegd tussen hasj en psychosen. De werkzame stof in cannabis, THC, heeft in de hersenen een effect op de neurotransmitter dopamine. Dat is uitgerekend de stof die bij de meeste psychotische patiënten in verhoogde mate aanwezig is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is waar - maar waarschijnlijk was er dan al iets mis (dat zonder blowen misschien nooit duidelijk was geworden omdat het dan onder controle was gebleven).
Je kunt wel 'flippen' of een 'bad trip' hebben van wiet/hash, en dat kan je behoorlijk ontwrichten en zorgen dat je kwetsbaarder wordt.
Daarnaast vermoed ik dat sommige mensen die al niet zo stabiel zijn, blowen om zichzelf te 'dempen', en dat kan ook flink mis gaan.
Een oude kennis van me was nogal gedeprimeerd en blowde om te kunnen ontspannen zei hij.
Dat werd steeds meer, tot ie op een keer uitgebreid begon te vertellen over de afluisterapparatuur en camera's in de asbak en dat zijn vriendin en ik ook deel uitmaakten van het grote complot om hem tegen te houden, want de CIA wilde niet dat hij de wereld zou redden.
Dan sta je wel even met je mond vol tanden...
Hij is opgenomen, en pakweg twee weken later was hij alweer 'helder', maar hij was gelukkig ook zo slim om niet meer te blowen, want dan kan zoiets dus terugkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is waar, hoewel voorstanders van blowen dit zullen ontkennen. Hasj is géén onschuldig roesmiddeltje, maar gewoon een drug die je hersencellen aantast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongetwijfeld zullen de 2 minpunten die ik hier opgelopen heb afkomstig zijn van blowers.
Blowen is niet zo onschuldig dat het lijkt. Behalve psychoses kan blowen ook leiden tot depressie en karakterverandering. Ook kan het leiden tot de wens om zwaardere middelen te gebruiken. Laat die cannabis staan. Het levert je misschien een uurtje pret op maar uiteindelijk maakt het je kapot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absoluut ja van blowen wiet en hash kunnen mensen zeker psychoses krijgen zeker als er aanleg voor is bij personen kan het zijn dat blowen net die ene druppel is die de emmer doet over lopen
oover andere middelen
lsd is een hallucinogene drug waar veel mensen in kunnen blijven hangen bij wijze van spreken
speed of andere amfetaminen zijn zeer berucht van wege het feit dat men er psychoses van kunnen krijgen
deze zijn vaak van voorbij gaande aard zo dra de gebruiker stopt houden de verschijnselen na enige tijd ook op dit kan echter best een paar maanden tot jaren duren
men spreekt dan amfetamine psychose
naar verluid had adolf hitler hier tegen het einde van de oorlog ook last van
maar 100 pct is dat nooit bewezen
ik heb zelf van nabij mee mogen maken dat diverse personen door gebruik van hard drugs opgenomen werden in psychieatiese klinieken en zelfs overleden na psychoties te zijn geworden
onschuldig zij deze middelen dus absoluut niet