Is psychopathie hetzelfde als de antisociale persoonlijkheidsstoornis? Of zijn de meningen daarover verdeeld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
5.8K

Antwoorden (3)

Niet zozeer verdeeld ; het is een kwestie van definitie. Wat we vroeger een psychopaat en een sociopaat noemden, vallen nu beiden onder de definitie "Antisociale persoonlijkheidstoornis" volgens de DSM IV , het handboek voor psychiatrie. Toch zie ik zelf nog steeds wel de verschillen tussen een psychopaat en een sociopaat, maar dat kan puur een nuanceverschil zijn. De woorden psychopaat en sociopaat zijn in principe primair opzettelijk 'afgeschaft' omdat ze in het normale taalgebruik een sterk negatief beeld oproepen, dat niet zou passen bij iemand die echt een ziekte / aandoening heeft.

Dat handboek echte wordt nogal eens bijgewerkt en vernieuwd en verbeterd en veranderd, en er is niet altijd volledige overeenstemming over. Maar in de volksmond is iemand die we vroeger een psychopaat of sociopaat noemden nu iemand met een antisociale persoonlijkheidsstoornis. Waarmee "psychopaat" definitief kan toetreden in de lijn met scheldwoorden, want zo werkt onze taal nu eenmaal ;-)

(Denk aan de vroeger volstrekt medische termen debiel, imbeciel en idioot , die we niet meer binnen het vakgebied voor mensen met verstandelijke beperkingen hanteren doordat ze een negatieve connotatie hebben gekregen, maar die in die veranderde overdrachtelijke betekenis nog zeer veel gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik heb eens een documentaire over een vrouw met een antisociale persoonlijkheidsstoornis gezien, die wel degelijk spijt had van misdaden die ze gepleegd had. (En dat kwam serieus heel oprecht over)! Die kon ook gewoon heel meelevend zijn naar andere mensen toe. Maar dat is bij psychopaten toch niet zo? Of is dat een vooroordeel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is een van de vele vooroordelen.
En dat komt doordat we termen voor bestaande aandoeningen misbruiken. Zie ook het filmpje dat ik bij mijn antwoord heb gezet ;-) Kwam ik toevallig net tegen en vond het wel toepasselijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog even over je laatste reactie ; psychopaten kunnen natuurlijk ook uitstekend toneelspelen en veinzen dat ze spijt hebben he ? Zelf kennen ze dan wellicht bepaalde emoties niet, maar ze kunnen ze wel degelijk heel goed gebruiken.Als een actrice dat kan (het was een film) kan een echte psychopaat dat ook zonder dat jij kunt bepalen of het oprecht is of niet. Slag om de arm dus. Daarnaast is het met psychopathie net als met bijvoorbeeld autisme ; heel veel 'trekjes' daarvan / eigenschappen die we daarmee associeren komen bij heel veel mensen voor, zonder dat je ze autist of psychopaat mag noemen. Daarvoor moet de balans wel ergens doorslaan, en sprake zijn van een totaal ' pakket' aan eigenschappen die problemen opleven in het normaal functioneren. Met alleen maar rood en groen ben je nog geen regenboog.....
Het concept van de psychopaat (soms ook aangeduid met psychopatische persoonlijkheid of sociopaat) is het middelpunt van controverse. Psychopathie is een persoonlijkheidsstoornis en mensen die eraan lijden zijn gewetenloos en kennen geen gevoelens van empathie, schuld of trouw ten opzichte van anderen, alleen tegenover zichzelf. Sociopathie is een niet-psychiatrische toestand en heeft betrekking op asociale en criminele mensen die handelen volgens de normen van een bepaalde subcultuur. De notie 'antisociale persoonlijkheidsstoornis' is breder en omvat beide afwijkingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een psychopaat heeft altijd de diagnose antisociale persoonlijkheidsstoornis. Als je een antisociale persoonlijkheidsstoornis hebt, ben je niet per definitie psychopaat. Met andere woorden: een klein gedeelte van de mensen die de diagnose asps hebben zijn psychopaat. Het verschil: een asps'er toont reactieve agressie (er is een trigger voor nodig waarna deze mensen het gerechtvaardigd vinden om (vaak buitensporige) agressie te gebruiken. Een psychopaat kickt als het ware op het iemand iets aandoen (heeft dus geen trigger nodig). Deze info heb ik ooit bij een college tijdens de psychologie opleiding gekregen.