Is er ooit onderzoek gedaan naar de eventuele gezonde gevolgen voor de psyche aan de hand van alcohol gebruik?

We leven een leven waar we best veel opkroppen, waar we morele normen neer hebben gezet waar we ons aan houden.
Ik werk momenteel in het nachtleven van Amsterdam en heb veel kans om dronken mensen te bekijken.

Binge drinken maakt erg veel los bij mensen, het schudt de dagelijkse zorgen los en maakt dat een mens zich eventjes vrij en geweldig voelt.

Wat zou er gebeuren als je alle alcohol wegneemt uit onze maatschappij. Zouden er dan juist niet veel meer psychische problemen komen, gezien het opgekropte niet vrij kan komen door middel van een grote sloot alcohol in het weekeinde?

Heb het hier dus niet over echte alcohollisten. Meer over binge-drinkende weekend feestgangers.

Is er dus onderzoek gedaan naar een dergelijke, positieve psychische werking van alchohol? En zo ja,wat waren daar de uitkomsten van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste onderzoeken naar de invloed van alcohol op de gezondheid van de mens wijzen uit dat zelfs een mate van alcoholgebruik funest kan zijn! Over de invloed van alcohol is het laatste nog niet gezegd en geschreven. Na de Australische aanbevelingen om alcohol pas toe te laten vanaf 21 jaar, zijn Franse
specialisten nog categorieker: eigenlijk zou niemand alcohol mogen drinken. "Geen enkele hoeveelheid alcohol is veilig, als je kanker wil vermijden." Alcohol blijkt dus desastreuze gevolgen te hebben voor de menselijke psyche. Door voor een moment alcohol te gebruiken worden een mens zijn problemen niet opgelost.
Neen men vergeet ze misschien een paar uurtjes.
Maar 's anderendaags zijn de problemen daar terug met nog een houten kop erbij en een lege portemonnee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeg of laat krijg je gewoon kanker. Dat ontloop je niet, tenzij je eerder doodgaat aan iets anders. Zeer veel dingen die we consumeren zijn kankerverwekkend. Zuurstof is kankerverwekkend. En?

Het beste antwoord

Ja. Alain Marchand en zijn collega’s van de Universiteit van Montreal onderzochten in welke mate drinken van alcohol het verband tussen werkdruk en psychologische stress kan beïnvloeden. Zij gebruikten een vragenlijst met 14 items om de psychologische stress te meten bij de proefpersonen.

De deelnemers werden geklasseerd als geheelonthouders (geen enkele drank tijdens het laatste jaar), laag-risico drinkers (minder dan 10 dranken voor vrouwen en 15 voor mannen tijdens de laatste zeven dagen), hoog-risico drinkers (meer dan deze hoeveelheden). Hun gemiddelde leeftijd bedroeg tussen 35 en 39 jaar.

Geheelonthouders zowel als hoog-risico drinkers hadden meer kans op psychologische stress, en vrouwen meer dan mannen. Vergeleken met matige drinkers werd bij geheelonthouders 25% meer stress gerapporteerd en bij hoog-risico drinkers zelfs 75%.

Dit resultaat bevestigt andere onderzoeken die een groter voordeel hebben aangetoond bij matig drinken. Volgens de onderzoekers wijzen deze resultaten op een positief effect van MATIGE alcoholconsumptie op stress en geestelijke gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De bron kan ik helaas niet meer vinden, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat mensen die af en toe matig drinken zich gemiddeld gelukkiger voelen dan geheelonthouders

Toegevoegd na 50 seconden:
Toch een bron gevonden: http://www.ans-online.nl/blog/weinig-alcohol-maakt-gelukkig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoedelijk zoeken de mensen dan een andere uitlaatklep en dat variëren van figuurzagen tot ruziezoeken.
Over onderzoek is mij niets bekend,het zal waarschijnlijk ook niet plaatsvinden, aangezien de alcohol rijkelijk blijft vloeien.
Mag ik als provinciaaltje trouwens weten wat binge drinken is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Binge drinken is het innemen van een substantieele hoeveelheid alcohol in korte tijd met als doel om dronken te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kent u de gevaren van Binge drinken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, overmatig kotsen, een kater van hier tot tokyo, verhoogde kans op vervroegde Alzheimer, wakker worden naast een geit, zoveel lol hebben dat je portemonnee een paar kilo lichter is etc. Kent u de gevaren van het opkroppen van emoties? En van het uzelf voor de gek houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn allebei uitersten. De middenweg zal waarschijnlijk beter zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarbij is het totaal onzinnig, lijkt mij. Als je dronken bent doe je allerlei dingen, die je in nuchtere staat niet in je hoofd zou halen.
Buiten dat, verlies je ook nog een stuk van je bewuste beleving.
@Widar je bedoelt een beetje prettig dronken, zonder dat je de contrôle verliest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Matig alcoholgebruik met af en toe eens een leuke hoeveelheid. Inderdaad niet verder dan prettig en zonder dat je de controle verliest.
Het positieve effect van alcohol weegt niets tegenover het negatieve effect van alcohol. Hetzelfde als drugs. Een keertje lekker dronken worden lucht op .. maar de kater krijg je later. Als je gaat drinken om gelukkiger te worden dan is er een risico dat je versalaafd raakt en een probleem van de maatschappij wordt. Alcohol heeft hetzelfde effect als sporten alleeen van het laatste heb je geen kater. Dus je kan beter drinken omdat je het lekker vindt i.p.v. gelukkiger te worden.

Dat was even mijn mening. Nu de antwoord op je vraag

http://www.kijk.nl/nieuws/glaasje-alcohol-maakt-gelukkig/

http://www.virtualnieuws.nl/2011/05/met-alcohol-vaker-gelukkig-dan-zonder/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je links halen hetzelfde onderzoek aan als bij de eerste vraag, dus zij mijn commentaar aldaar. Totaal verkeerde titels. Het onderzoek betekent helemaal niet dat alcohol gelukkig maakt.