Is het mogelijk voor hoogbegaafden om het IQ nog hoger te krijgen ?

Bij het doen van (professionele) IQtest is het maximale resultaat ''hoogbegaafd'' , weliswaar ook nog in een cijfer maar kan men ook het intelligentiequotiënt in dat geval nog verhogen ? Past men de test dan aan naar een hoger niveau of is ''hoogbegaafd'' gewoon eenvoudigweg ''hoogbegaafd'' ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Ritsuka
7 jaar geleden
Ddor veel IQ testen te doen word je beter in IQ testen en krijg je een hogere score
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Enkel het getal is interessant. Het naampje is niet zo spannend. Het getal kan je verhogen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn wel IQ testen die specifiek het IQ van hoogbegaafden kunnen testen. Maar daar heeft iemand die niet HB is weer niets aan omdat die bij een score onder 130 niet betrouwbaar zijn. Overigens kun je met oefenen wel je IQ getal iets verhogen maar dat geldt alleen voor de simpele internet-/thuistesten. De officiële testen zijn zo uitgebreid dat er op veel meer dan alleen het invullen van figuurtjes wordt getest. Daarnaast is het wel handig om te weten of je echt hoogbegaafd bent; niet zo zeer omdat je veel slimmer bent dan anderen (dat is leuk meegenomen) maar vooral omdat hoogbegaafden op een andere manier denken en informatie verwerken dan mensen met een IQ onder 130 (en zeker onder 120). Dat kan zorgen voor veel onbegrip wederzijds en allerlei sociale onhandigheden. Weet je dat je HB bent dan kun je daar mee aan de slag (als je dat wil) of in ieder geval kun je leren waar die verschillen vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens is hoogbegaafd de omschrijving van de hoogste 2% aan IQ scores. Grofweg ligt die grens bij een IQ van 130 (98% van de bevolking heeft een IQ onder 130, 2% heeft 130 of meer). Een IQ van 100 is precies dat wat 50% van de bevolking heeft . Zodra de bevolking slimmer wordt dan wordt de uitslag van een IQ test aangepast zodat HB toch bij 2% hoogste scores ligt). Nu is bv bij een IQ test van 1000 vragen zo dat 500 vragen goed een IQ van 100 (=50%) geeft en 980 vragen een score van 130 (=98%). Zolang 50% van de deelnemers die 50% score haalt is dat prima. Zodra de samenleving slimmer wordt en bv 50% van de deelnemers maakt 505 vragen goed dan zal de definitie worden aangepast. Dan is een score van 505 vragen voortaan een IQ van 100 en moet je dus voor een score van 130 voortaan 990 vragen goed hebben.

Antwoorden (1)

Intelligentie is een hypothetisch construct, oftewel bedacht door mensen. Er zijn talloze definities van intelligentie bedacht, het is niet een eenduidig begrip. Om deze definities te meten zijn weer allerlei testjes bedacht om logisch redeneren, abstract denken enzovoorts te kunnen meten. Uiteindelijk is een van de beste definities van intelligentie dan ook: het vermogen om een hoge score te halen op een intelligentietest.

Enige mate van intelligentie kun je zien als persoonlijkheidseigenschap. Een IQ "heb" je echter niet, het is slechts een score en een moment opname. Je kunt niet een IQ "hebben" van 112, want een uur of een dag laten kun je met dezelfde of een andere test 106 of 115 scoren. Met een gemiddelde score (zonder oefening) kun je met een intelligentietest iemand classificeren in een groep, zoals normaal begaafd of hoogbegaafd.

Dat vermogen om te scoren kun je enigszins beïnvloeden. Door allerlei testjes van internet en uit boekjes te oefenen kun je een wat hogere score halen op een intelligentietest. Je krijgt dan een nog hoger IQ uit de test ja, zoals je vroeg. Het is echter maar de vraag of dat daadwerkelijk wat zegt: ben je slimmer geworden in het maken van de test of is je persoonlijk begaafdheid nu daadwerkelijk gestegen?

Bij intelligentietesten wordt meestal gewerkt met gestandaardiseerde tests die voor iedereen hetzelfde zijn. De test wordt dus niet aangepast aan een hoger niveau. Om een IQ uit te rekenen moet de score vergeleken worden met anderen. De meeste test scoren niet hoger dan 140 (hoogbegaafd) om dat er te weinig mensen zijn die hoger scoren; je kunt dan ook niet betrouwbaar een score van 160 geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Vanaf 130 is hoogbegaafd (2x SD vanaf gemiddelde, oftewel 98% grens). De tests gaan echter (vaak) niet hoger dan 140 omdat deze inderdaad erg moeilijk te relateren zijn. Echter zijn er wel degelijk tests die op de schaal hoger gaan, maar de waarde die er uit komt, zegt veel minder. Je weet dan al dat je aanzienlijk oger dan gemiddeld ligt. En de waarde kan inderdaad van moment tot moment een paar punten schelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn inderdaad wel testen die hoger dan 140 kunnen scoren. Dit zijn vaak specifieke testen die ontwikkeld zijn om hoogbegaafden te testen. Mensen met een IQ (veel) lager dan 130 hebben aan deze testen weer weinig tot niets omdat zij vaak de logica van de testen niet kunnen volgen. De score die dan uit die test komt is alleen een bevestiging dat hun IQ onder 130 ligt; voor een exactere score is men dan aangewezen op een "reguliere" test.