Drie zusjes met borderline?

Een van mijn vriendinnen heeft borderline. Ze heeft me er over verteld. Maar haar tweelingzus en haar jongere zusje hebben het ook. Hoe kan dit? Is dit puur toeval of kan dit genetisch worden bepaald?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een persoonlijkheidsstoornis. Google maar eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@boezzoeliveco: Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline_persoonlijkheidsstoornis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom stel je deze vraag eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@basaal: dat lijkt me toch duidelijk?

Antwoorden (1)

De 'aanleg' voor borderline kent inderdaad genetische componenten ; in families waar het voorkomt ,zie je het inderdaad vaak bij meerdere mensen (met name vrouwen).
Daarnaast zijn de omstandigheden waarin iemand opgroeit mede bepalend voor het ontwikkelen van borderline, dus ook in die hoek is het niet zo raar dat zusjes ook die omstandigheden gemeenschappelijk hadden. Ook hebben ze vermoedelijk in het zelfde gezin min of meer de zelfde ' coping-strategieën' geleerd ; hoe ze met frustraties en problemen omgaan.

Dus nee, het is geen toeval, maar het is niet uitsluitend genetisch bepaald ; de omgevingsfactor speelt hier ook een grote rol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke dit is een zeer duidelijk antwoord! Bedankt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord Marleen! Verdere antwoorden overbodig lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus antwoord