Ga eerst even naar je huisarts. Dit kost niets, ook niet je eigen risico. Je kan met hem/haar bespreken dat je weinig geld hebt voor een behandeling, dan kan hij/zij bij de doorverwijzing daar rekening mee houden.
Ik zou nog dit jaar naar de huisarts gaan, zodat je alvast een idee kan krijgen van wat de vervolgstappen zijn, zodat je daar rekening mee kan houden bij het uitkiezen van je zorgverzekering van komend jaar.
Naar een psycholoog/psychiater gaan kost wel wat geld, maar het is ook financieel de beste investering die je kan doen. Want als je weer beter wordt, kan je ook je opleiding afmaken en gaan werken, en geld verdienen om je schuld af te betalen. Als je geen hulp zoekt duurt het misschien veel en veel langer voor je je studie kan afmaken, waardoor je schuld alleen maar opbouwt.
Natuurlijk is het belangrijk om te zorgen dat je studieschuld zo klein mogelijk blijft, maar het is ook belangrijk om het in perspectief te zien: wat nu heel veel geld kan lijken, stelt wanneer je na je studie gaat werken veel minder voor, omdat je dan een stuk meer verdient dan je ongeschoold verdient.
Dat je een grote studieschuld hebt is heel erg vervelend, en het is natuurlijk belangrijk om te zorgen dat die niet onnodig groter wordt, maar het is wel iets dat nu op dit moment niet echt van belang is. Het terugbetalen hoef je immers pas over een hele tijd (tenzij je 10 jaar geleden al begonnen bent met studeren), dus daar zou ik me op dit moment eventjes geen zorgen over maken.
Als je je op dit moment zo slecht voelt, is dit niet het moment om met je schuld bezig te zijn, want dat is nu toch te zwaar. Als je je straks weer wat beter voelt, zal je veel beter in staat zijn die problemen op te lossen.
Ik zou ook even een afspraak maken met je decaan. Als je studievertraging hebt opgedaan door depressie pf andere psychische problemen kunnen er namelijk dingen geregeld worden met de IB-groep, zoals recht op een jaar extra studiefinanciering. Dat soort dingen gaan altijd via de decaan. Hij/zij weet hier alles van, en kan je adviseren en bijstaan. Dit kan financieel veel verschil maken, dus het is echt verstandig om even bij hem/haar langs te gaan.
Als je dat nu te zwaar vindt, stuur hem/haar dan een mailtje of briefje waarin je de situatie uitlegt, zodat hij/zij in ieder geval ervan weet, en je mogelijk kan helpen.
Je schamen is absoluut niet nodig, maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.