Waarom blijft angst een mens soms meer in zijn greep houden dan de geruststellende gedachte dat er je niks kan overkomen?

Als je bijvoorbeeld heel erg bang bent dat je op vakantie ergens last van krijgt (voorbeeld: paniekaanvallen, lichamelijke problemen o.i.d.), gebeurt het vaak dat je op de vakantie niet kan genieten, omdat de angst je in zijn greep houdt, ook al weet je dat je op vorige vakanties ook niks is overkomen.

Waarom blijft men desondanks toch vaak het meest vastklampen aan die angst, dat maakt dat je lijdt, in plaats van aan de geruststellende gedachte "het is eerder toch goed gegaan, dus waarom zou dat nu anders zijn"???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.8K

Het beste antwoord

De angsten die je noemt dan niet-reële angsten, maar wel vaak veroorzaakt door angstige/nare gebeurtenissen in je leven, die niet goed zijn verwerkt. Dat kunnen fobieën/ angststoornissen worden.
Je (als mens) gelooft onvoorwaardelijk in die angsten, anders had je ze niet. En je gelooft niet onvoorwaardelijk in de helpende gedachten, die je er tegenover zet, zoals de door jou genoemde: "het is eerder toch goed gegaan, dus waarom zou dat nu anders zijn".
Vaak is deskundige hulp van bijvoorbeeld een psycholoog nodig, om inzicht te krijgen in de angststoornissen, waarna het gebruik van helpende gedachten wel kan gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wijze Wendy! Jou mail ik nog, dame. Dank je en dikke pl/kus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Hoeoeoeoeoeoe, dát klinkt dreigend.......... :-))))))

Andere antwoorden (6)

Omdat ze niet de goede handvatten hebben om daar mee om te gaan,
Iedereeen weet dat de kans niet groot is dat er iets kan gebeuren, maar de kans en de angst blijft aanwezig. Het is dus zaak om die angst te doorbreken. Door het alleen maar te doen is geen oplossing. Je hebt daar hulp voor nodig.
Mijn vader heeft durfde een tijd lang niet op snelwegen te rijden. Hij kreeg echt paniekaanvallen. Doordat hij een tijd haptonomie heeft gehad heeft hij de angst overwonnen.
Haptonomie is een goede therapie om te leren met de angsten om te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik overweeg ook weer om naar Cesartherapie te gaan, daar werd ik ook erg rustig van. Maar is Haptonomie ook meer specifiek gericht op angst? Of volstaat Cesar hierbij ook denk je? +
Wat je daar noemt, dat is juist angst,dat is het
rottige als je dat hebt.
Je kan bijna nooit genieten van de leuke dingen.
Altijd weer die angst,wat kan mij overkomen,
word ik niet ziek,altijd dat onbehaaglijke gevoel.
Mijn mening is(uit ondervinding) ga er toch met
de dokter over praten,want dit kan een obsessie
worden,ik heb er (geloof mij) 20 jaar over gedaan
om hulp te zoeken (schaamte, vooruit maar)
Ik heb er over gesproken met de h.a en een
pilletje gekregen, je wil niet weten hoe mijn
leven is veranderd,ik durf bijna alles weer.
Sterkte

Toegevoegd na 2 minuten:
ook voor je omgeving ben je bijna
verplicht er naar te laten kijken.
Om altijd met een bang iemand
om te gaan is ook geen pretje.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Hartstikke knap, dat je na zo'n tijd toch de stap hebt gezet naar de huisarts!
burgos
12 jaar geleden
Ik dacht eigenlijk dat het zo hoorden,
Dat ik gewoon zo,n type was.
Maar nee ,ik was eigenlijk gewoon
ziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie uitleg en erg goed initiatief van jou, Burgos! Ik heb ook weer contact gezocht met mijn peut, en wil me met het oog op mijn komende grote reis goed voorbereiden. Al heb ik veel minder last van angsten als ik ergens ben waarvan ik weet dat er een gigantisch goed zkh in de buurt is. Raar, maar waar. Stedentrips kan ik vaak beter aan dan zonvakanties. En laat ik nu net naar The Big Apple gaan.. :-) Maar dank je wel!!
Misschien heb je last van een angststoornissen.

Het beste is om erover te praten met je geliefde en vrienden. Je zal de oorzaak van je angst moeten hervinden. Ik weet niet of je het bij veel onderwerpen hebt, dan lijkt het me verstandig dat je professionele help erbij gaat zoeken maar nooit je geliefde en vrienden gaan verwaarlozen door je angst.

Praten is vaak de oplossing, zolang je dat niet doet hou je alle sin je zelf en word het alleen maar erger.

Veel sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens een situatie te beschrijven of in te beelden wat dan het ergste zou zijn wat er zou kunnen gebeuren. Wat als je een paniekaanval krijgt? Wat zou dan het ergste zijn wat je zou kunnen overkomen? Dat mensen je raar aankijken? Dat je in quarantaine wordt geplaatst? Maak het maar lekker extreem, uiteindelijk blijkt het allemaal wel mee te vallen. Relativeer de scenario's die in je opkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad heel belangrijk, relativeren. Dat is juist heel moeilijk, als je een angststoornis hebt. Meestal heb je daar deskundige hulp bij nodig. +
burgos
12 jaar geleden
Je heb gelijk,
maar dat is nou juist
zo moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb me rot gerelativeerd, van voren naar achteren, van links naar rechts en van onder naar boven. Maar dat is inderdaad nou net het lastige: verstandelijk gezien weet je hoe het zit, maar je gevoel wil er maar niet mee akkoord gaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hele herkenbare situatie, je weet dat je overdreven of moeilijk aan het denken bent, alleen blijf je in dat krampachtige en of angstige gevoel. Enerzijds fantastisch dat wij als mensen een gevoel hebben die overweldigend kan zijn, zoals liefde. Anderzijds kan het ook negatief werken, een relatie die uit gaat, een hart dat gebroken wordt, je blijft er maar aan denken. Dit denken zorgt ervoor dat je gaat inzoomen op dat gevoel, in korte tijd wordt dat gevoel zo groot dat je er niet meer om heen kan. Jij voelt angst, je blijft je bezig houden met die angst, die angst wordt zo groot dat het jou weerhoud om te genieten van je vakantie. Een gevoel van angst mag er ook gewoon zijn, het is niet illegaal, jij bent tenslotte mens. Maar tussen de stimulus (iets waardoor je angstig zou kunnen worden) en de respons (de manier waarop je reageert op de stimulus) zit een keuze vrijheid. Deze keuze kan zijn je laten meevoeren door die angst of om bijvoorbeeld te relativeren. Dit is inderdaad zeer moeilijk, maar verwacht niet van jezelf dat je voor jezelf, terwijl je op een stoel zit, keihard de keuze kan maken: "Deze angst gaat mij niet beïnvloeden." Nee, je gevoel volgt je gedrag. Op het moment dat jij je angstig begint te voelen, ga iets anders doen. Op het moment dat je je gedrag veranderd gaat je gevoel vanzelf mee. Hiermee kan je jezelf trainen om de angst opzij te zetten. Gelukkig is dit geen makkelijke opgave, het is ook goed om moeilijke problemen aan te gaan. Na een overwinnen op jezelf kom je er alleen maar mooier uit als mens.
ik moet hierbij meteen aan een uitspraak denken die ik een keer heb gelezen maar weet hem niet meer precies maar die ging over dat je in de natuur ook geen aandacht gaf aan een mooie vlinder als er in de buurt een giftige slang was.

dieren en mensen hebben gewoon een zintuig voor gevaar daar zijn onze prikkels ook voor om ons te waarschuwen om iets te doen. daarom word je meestal ook onrustig als je gespannen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Angst heeft een effect zoals een dief dat heeft.
Angst besteelt jou van jezelf.

Filmpje is van het nummer "there's no thief like fear"