Wat is dé cruciale gedachte of verandering waardoor mensen echt succesvol en blijvend van het roken afkomen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Amadea
7 jaar geleden
Een kinderwens kán dit zijn.
paulus811
7 jaar geleden
Een slecht bericht van de dokter ook...
Ivana
7 jaar geleden
Een hekel aan jezelf krijgen omdat je te slap bent om te stoppen. Jezelf vervolgens bij de lurven pakken. Dan van het uitgespaarde geld na een week iets moois voor jezelf kopen en trots zijn. Iedere week of na twee weken iets nog mooiers kopen en dat een half jaar volhouden. Je hebt dan een heel bewijs opgebouwd dat roken eigenlijk zinloos en geldverslindend is. Zo ben ik er na dertig jaar mee gestopt en ik ben daar nog iedere dag gelukkig om.

Het beste antwoord

Het echt willen.

Want als je écht wil, rook je gewoon niet meer, en zoek je andere manieren om van de eerste weken voortdurende "dwanggedachten" (ik moet ik moet ik moet ik moet) af te komen. En elke keer als dat gelukt is, is de volgende makkelijker, tot het nog maar incidenteel gebeurt. Als je eigenlijk stiekem niet wilt stoppen, maar gewoon roken, zul je er naar luisteren en jezelf vertellen dat je er niks aan kan doen.

Daarom werkt stoppen met roken ook alleen maar als je het echt zelf wilt. Als het voor een ander moet, vergeet het maar. De motivatie MOET van binnenuit komen. De "knop moet om" zogezegd. Alleen DIE mensen lukt het.

(Er zijn ook rokers die zichzelf op allerlei manieren "hersenspoelen" om zo negatief mogelijk over roken te gaan denken ; dat zijn in de regel niet de meest plezierige ex-rokers, want die methode blijven ze hun hele leven ook op anderen toepassen. Maar gewerkt heeft het dan blijkbaar wel. ;-) )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij mij was de gedachte dat ik heel erg graag een kindje wilde. En absoluut niet wilde roken tijdens de zwangerschap. Ik moest eerst aan mezelf bewijzen dat ik kon stoppen. En daarna mocht ik van mezelf pas beginnen aan het traject om zwanger te mogen worden.
Ik ben inmiddels bijna 2 jaar gestopt met roken. Gewoon cold turkey, zonder hulp van pleisters of pillen. Maar wel met veel steun van mijn vriendin.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat bij mij uiteindelijk de doorslag gaf waren gezondheidsproblemen.
Al zo vaak had ik geprobeerd om te stoppen met roken, maar het leek wel of ik steeds meer ging roken. Kan trouwens ook aan de omstandigheden gelegen hebben, dat is zo.

Maarrr benauwdheid is niet fijn en de wetenschap dat ik het zelf verergerde door te roken... Ik ben na allerlei pogingen met hulp (ziekenhuis, rook-stop-poli) uiteindelijk een jaar later zonder hulp gestopt.

-Het beste dat ik ooit gedaan heb.-

Antwoord
De cruciale gedachte was dat ik het steeds benauwder kreeg door eigen schuld!