Ik word op het werk in horeca onderbetaald, ik ben machteloos(lees extra uitleg) wat zouden jullie doen?

Die horecazaak is een deel van mijn leven, het enigste dat ik nog heb, al mijn vrienden komen er, en ik wil die niet verliezen!
Als ik mijn baas onderhanden neem, mag ik daar misschien niet meer komen...anderzijds voel ik mij misbruikt....;o(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Het beste antwoord

ik heb ook jaren in de horeca gewerkt en zelf een cafe gerund. de horeca is een plek waar veel zwart wordt gewerkt dus als dat het geval is heb je al niet snel een poot om op te staan.

op zich is het niet gezond als deze zaak alles is wat je nog hebt (je zou dan even bij jezelf te rade moeten gaan waarom dit zo is)
zijn je vrienden echt vrienden of zijn het klanten waar je bevriend mee bent geraakt? echte vrienden laten je niet vallen namelijk, maar je kan erg hangen aan een vaste groep, de omgeving en de sfeer.

gooi eens een balletje op. een goede barkeeper doet namelijk heel veel in de omzet, dit weet je baas ook heel goed als ie na kan denken. elke barkeeper heeft zijn eigen cluppie dus ook hij heeft wat te verliezen, niet alleen jij.
misschien voel je je ten onrechte misbruikt omdat je baas helemaal niet weet hou jij hierover denkt. jij bent bang dat je er misschien niet meer mag komen, maar zou het echt zo werken denk je?

het voordeel van de horeca is dat je een breed sociaal netwerk hebt. mocht je bij je baas aan het kortste eind trekken laat dan weten dat je werk zoekt. ik heb nog nooit hoeven solliciteren door dit netwerk.

bovendien kan je er niet uitgezet worden maar kan je altijd je vrienden opzoeken aan de andere kant van de bar, het is namelijk een openbare aangelegenheid.

als ik jou was zou ik me niet zo afhankelijk opstellen. een baas is te vervangen, vrienden kan je ergens anders ontmoeten, als je niet meer in de horeca werkt daar kan je er alsnog komen, en ander werk is ook nog te vinden.

ik denk dat je baas een groot probleem heeft als je opstapt. uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is om personeel te vinden die de boel in de hand kan houden, netjes werkt, klanten netjes behandeld, kan entertainen en sfeer kan brengen, en ook nog eens betrouwbaar is.
zo simpel is het echt niet hoor (daarom draaide ik op een gegeven moment zelf 7 dagen in de week 10 uur per dag (en dan nog de rest wat erbij komt kijken)

voor jezelf opkomen dus :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk, dat je zelf een keuze moet maken :
óf je accepteert, dat je weinig geld omhanden hebt, maar in een wereld leeft waar je je fijn en thuis voelt,
Óf je gaat op zoek naar een andere baan, waardoor je financieel ruimer komt, en neemt het risico, dat 'al jouw vrienden' misschien niet meer zijn dan vage kennissen.
Want échte vrienden blijven je opzoeken en contact houden, wáár je ook werkt....

Als je leven in een vaarwater is, waar je je niet lekker voelt (misbruikt...), dan is het aan jou dit te veranderen.
Niemand anders zal dit voor jou doen : je bent zelf verantwoordelijk voor je leven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Helemaal mee eens. Die kroeg vrienden zijn vaak geen echter vrienden. Helaas heb ik dit zelf mogen onder vinden. Dat was niet leuk maar ik heb het overleefd en er van geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juliaan: kun je dat uitleggen? Dat dacht ik ook. En ik heb me vaak alleen en ook zelfs erg eenzaam gevoeld. Toch was dat beter dan dat oppervlakkige geklets van "oh, waar was je nou?" of "we hebben je zo gemist" en al die omhelzingen etc. Toen ik koeltjes ging zeggen dat ze toch wisten waar ik woon en/of m'n telefoon nummer(s) hadden keken ze e nogal dommig aan.....pfff...sorry, als ik hard klink zo bedoel ik het niet naar jou toe. Het is MIJN ervaring. :)
Het klinkt nogal zwart-wit maar er zal toch een compromis mogelijk zijn lijkt me. Als je wordt onderbetaald, cq gechanteerd dan snapt je baas dat ook wel en kun je in alle redelijkheid rond de tafel gaan zitten.
Je hebt flink wat pressie van jouw kant want als je de situatie aanhangig zou maken kost het je financieel niks maar je baas een flinke duit. Als je vrienden echt je vrienden zijn dan mag ik aannemen dat als de boel uit de hand zou lopen ze achter je zouden staan en de zaak boycotten, tenminste dat zou ik doen.
Afhankelijk van hoe lang je in het bedrijf werkzaam bent kun je aardig wat eisen; dat moet je misschien niet letterlijk doen, maar gewoon als realistisch voorleggen aan je baas. Horeca is nu eenmaal een peoples-business en dat moet je proberen zo te houden denk ik.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die vrienden echte vrienden zijn (is dat zo of zijn dat alleen je drinkebroers?) dan komen ze ook bij jou als je op een andere plaats gaat werken, mits niet te ver weg natuurlijk. En anders komen ze in je vrije tijd wel naar je toe. Als jij nu al denkt die mensen te verliezen door van werkplek te veranderen zegt dat al iets over hoe stevig jij zelf gelooft in die vriendschap.

Ik zou dus mijn baas aanspreken op die onderbetaling.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan heeft ie in ieder geval geen dubbele tong die baas van je. je kan het over mail doen of zeggen dat je het aangetekend gaat doen als een reactie uitblijft.
je praat namelijk niet tegen een barkruk maar tegen je baas. deze moet het fatsoen hebben om te reageren makkelijk zat. nu komt ie ermee weg en zit jij met de gebakken peren, en hij vind het wel best zo... nou dat dacht ik mooi niet toch?