Waarom maken pubers zich zo druk over wat anderen van ze vinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Antwoorden (9)

Groepsdruk, de mening van een ander kan je maken of breken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ze nog op zoek zijn naar hun eigen identiteit. Zolang je niet precies weet wie je bent ben je erg gevoelig voor wat anderen van jou vinden. Je wilt normaal zijn, niet afwijken van je klasgenoten. Want je bent bang dat ze jou niet willen accepteren als jij anders blijkt te zijn. Voor je zekerheid heb je het nodig bij de grote groep te horen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
ronron1212
11 jaar geleden
+
Pubers zijn nog bezig hun eigen persoonlijkheid te vormen.
dat is een erg moeilijk en vaak chaotisch moment in hun leven.
Een moment van onzekerheid, onrust, geen overzicht hebben, rondom hun heen ontstaat een nieuwe wereld, de wereld van volwassenheid, waar ze nog maar slecht mee om kunnen gaan.
Ze denken het wel allemaal te weten, maar tegelijk zijn ze erg onzeker.
Dus kan je dan het beste bij de massa horen, daar ben je het veiligste, daar kan je mee gaan stappen, gaan feesten, gaan sporten enz.
Maar om goed bij die massa te passen, mogen ze niet opvallen, dus passen ze zich zo goed mogelijk bij die massa aan en zeggen anderen dat ze er niet voldoende bij passen, dan trekken ze dit vaak heel erg aan.
Want hiermee dreig je buiten de massa geplaatst te worden en dan is de bescherming van de massa om je heen weg, dus trekken de pubers zich dat heel erg aan als anderen wat over ze zeggen.

Pas later als ze ouder zijn, zullen ze dit juist zien, als horende bij hun eigen persoonlijkheid en tonen dit door, anders gekleed te gaan, andere haardracht, andere gewoonten enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
conqie ja, wat een byzarre tijd!
Wat een chaos!
Wat was het spannend!
Wat heb ik toen veel niet begrepen.
Dat is bij de meeste mensen zo en niet alleen bij pubers. Bij pubers lijkt het alleen sterker. Denk eens aan collega's die roddelen over een ander. Door mensen omlaag te praten lijk je zelf hoger.

Hele communicatie cursussen zijn er opgericht om met een ander persoon te kunnen praten zonder die voor zijn hoofd te stoten.

Ik heb altijd geleerd dat elk mens een ego heeft. De ene is alleen groter dan de andere.
11 jaar geleden
Omdat jongens meisjes willen en meisjes jongens willen
En je hebt liever iemand die er fatsoenlijk uit ziet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is heel simpel, daar is maar een antwoord op: onzekerheid.
onzekerheid over alles wat hen aangaat.
als je hormonen eenmaal gaan werken wordt alles een probleem.
je probeert uit te vinden wat wel en niet kan en mag en zoekt zo de grenzen op, waardoor je uiteraard ruzie krijgt met je ouders.
en dat maakt weer onzeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot de puberteit hangt hun eigenheid samen met hun ouders/opvoeders. In het losmakingsproces op weg naar een eigen identiteit kijk je om je heen of er mensen zijn op wie je zou willen lijken. Niet iedereen wil bij de massa horen maar wel bij een groep. Binnen die veiligheid lukt het om eigenheid op te bouwen.(Mijn dochter is de enige gothic in haar klas en haalt daar haar zekerheid uit.) Het anders zijn dan de anderen verleent ook identiteit. Wanneer de woeligste jaren voorbij zijn is hopelijk een eigenheid ontstaan die blijvend is en niet meer puur afhankelijk van anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat pubers veranderen zowel hormonaal als lichamelijk.

ze willen een eigen persoon zijn, en verzetten zich vaak tegen hun ouders, maar weten van de andere kant niet wie of wat ze zijn.

daarbij krijgen ze vaak meer verantwoordelijkheid op die leeftijd, en alls bij elkaar maakt menig puber super onzeker.

het kan belangrijk zijn wat anderen van ze vinden, maar een puber zal meestal op zoek zijn naar erkenning (vrienden, school, uitgaat, etc) omdat ze meer zekerheid kan geven dan bv commentaar van ouders.

het hoort bij de ontwikkeling, en is dus een belangrijke fase voor een puberend persoon om zichzelf te ontdekken.
(al zullen er veel ouders zijn die dit anders zien)
:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pubers zijn nog op zoek naar zichzelf. Op televisie en film worden voorbeelden getoond hoe je als jongere kunt zijn.
Ik denk dat het voor sommige jongeren heel erg moeilijk is.
Ik herinner me van mijn jeugd ook dat veel mensen ineens veel meer op je gingen letten. Dat je bij een speciale groep wilde gaan horen omdat je geaccepteerd wilde zijn en dat in een groep met gelijk uitziende of gelijkdenkende mensen voelde je jezelf veiliger.