Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waarom maken pubers zich zo druk over wat anderen van ze vinden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Groepsdruk, de mening van een ander kan je maken of breken.

Tot de puberteit hangt hun eigenheid samen met hun ouders/opvoeders. In het losmakingsproces op weg naar een eigen identiteit kijk je om je heen of er mensen zijn op wie je zou willen lijken. Niet iedereen wil bij de massa horen maar wel bij een groep. Binnen die veiligheid lukt het om eigenheid op te bouwen.(Mijn dochter is de enige gothic in haar klas en haalt daar haar zekerheid uit.) Het anders zijn dan de anderen verleent ook identiteit. Wanneer de woeligste jaren voorbij zijn is hopelijk een eigenheid ontstaan die blijvend is en niet meer puur afhankelijk van anderen.

pubers zijn nog op zoek naar zichzelf. Op televisie en film worden voorbeelden getoond hoe je als jongere kunt zijn. Ik denk dat het voor sommige jongeren heel erg moeilijk is. Ik herinner me van mijn jeugd ook dat veel mensen ineens veel meer op je gingen letten. Dat je bij een speciale groep wilde gaan horen omdat je geaccepteerd wilde zijn en dat in een groep met gelijk uitziende of gelijkdenkende mensen voelde je jezelf veiliger.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100