Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan ik die vreselijke vreetbuien stoppen?

Ik zou graag stoppen met ongezond te eten maar het lukt niet omdat ik veel vreetbuien heb. Kan iemand me helpen? Alvast bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is al heel wat dat je de woorden 'vreselijke' en 'vreet' gebruikt hebt. Het klinkt alsof je de vreetbuien als tamelijk dwingend ervaart, bijna alsof ze buiten je eigen actiemogelijkheden omgaan, en er geen rem op kunt zetten. Nu je dus al wel voelt dat je het in je eentje niet kunt beteugelen, overweeg dan om ermee naar een ander, bijvoorbeeld de al eerder genoemde huisarts, te stappen. Zo zul je het machteloze gevoel serieus nemen. Je bent niet de enige, en in een bepaalde cartoon van Barbara Stok is het gedrag herkenbaar in beelden omgezet, het is net een soort kringetje in je hoofd: ik voel me alleen, sip, verveeld, etc, dus ik ga snoepen, door het snoepen voel ik me alleen, sip etc. etc. Ikzelf kijk soms van de buitenkant naar mijn zin in snoepen en ga thee zetten, of iets sportiefs doen zoals bladeren vegen in de tuin. Blijkt vaak dat ik dorst had! Plas, urine, schijnt doorzichtig te moeten zijn, totaal kleurloos, dat betekent: over de hele dag uitgesmeerd zo'n kopje of 8 proberen te drinken; en -heel gek- van koffie en bier/wijn en zwarte thee droog je uit, dus drink daar dan weer net zoveel water bij. Wat mij ook helpt bij boodschappen doen: loop alleen door de supermarktpaden met gezond voedsel, verpakkingen van snoep eerst lezen, niets in je mandje gooien met het woord "transvet" erop, de troep gaat nooit meer uit je aderen. En niet meer dan 1 reep chocola per week kopen zodat je het als kostbaar verwenmoment gaat koesteren, na een heel moeilijke klus. Snoep helemaal achterin de kast zetten, helpt ook.

Kijk om te beginnen eens naar je eetpatroon. Eet je gezond genoeg om alle voedingsstoffen binnen te krijgen? Eet je voldoende, en eet je goed verspreid over de dag? Zo nee, doe daar eerst iets aan. Zorg voor gezonde voeding. Eet genoeg, dus niet de inname beperken uit angst voor een vreetbui, en eet goed verspreid over de dag. Als je dat doet en je blijft toch vreetbuien houden, is de oorzaak wasrschijnlijk psychisch. Je zult die oorzaak dan moeten vinden. Daar zul je waarschijnlijk hulp bij nodug hebben. Je huisarts kan je daarbij helpen.

Als eventuele medische oorzaken uitgesloten kunnen worden, dan rest er eigenlijk maar 1 optie en dat is: de OORZAAK zien te vinden waarom je een zgn 'emotionele eter/snoeper' bent . Merendeel kan ook onbewust gaan en o.a. onvrede, verdriet, leegte, gemis aan doelen of zingeving, eenzaam, onbegrepen zijn of "niet passend of voldoen qua uiterlijk of karakter'" in de nu gangbare maatschappij kunnen ook aanzetten tot compenserend gedrag in eten of snoepen. Beste is dan puur voor jezelf eens te onderzoeken op welke dagen en momenten jij je drang naar vreetbuien ervaart. Zodra die oorzaak meer in beeld komt kan je gerichter omzien naar hulp of lukt het om zelf aan deze compensatiedrang een verandering aan te brengen? Soms is op momenten van drang tot vreten ( voldoening willen voelen) al voldoende om rondje te gaan wandelen, trappen op en afrennen, eindelijk eens een kast of lade opruimen, extra stofzuigen enz al genoeg om een bui als deze te omzeilen? ;) Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100