Hoe kan ik die vreselijke vreetbuien stoppen?

Ik zou graag stoppen met ongezond te eten maar het lukt niet omdat ik veel vreetbuien heb. Kan iemand me helpen? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Erna55
7 jaar geleden
Wat eet je op een dag ?
Wanneer heb je " die vreselijke vreetbuien " ?
Wat eet je tijdens die "vreselijke vreetbuien " ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
M/V?
leeftijd?
wat eet je?
wat doe je?
school / werken / studeren?
vrije tijd?
beweging / sporten / gamen? Achtergrond info is heel belangrijk, anders is alleen een algemeen antwoord mogelijk.
Ritsuka
7 jaar geleden
kun je iets meer info geven? zoals hierboven al gevraagd word.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ga vooral op zoek naar de oorzaak. Anders blijf je maar tegen jezelf zeggen dat je dat niet had moeten doen. Dat werkt niet. Je wordt er alleen maar negatief van over jezelf en daarmee vererger je het probleem juist.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meisje
Zwemmen sinds dit jaar
16j.
School dus
Is dat genoeg info?
Poet
7 jaar geleden
Is iets te eten pakken een manier om even weg te lopen van een vervelend taakje?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja omdat ik dan iets te doen heb niet dat ik niet veel moet studeren hoor.
Ritsuka
7 jaar geleden
je bent in de puberteit, en je sport regelmatig.
heb je al eens bijgehouden wat je gemiddeld eet op een dag met normale maaltijden? mogelijk eet je gewoon te weinig voor je activiteiten.
Erna55
7 jaar geleden
Wat je niet vertelt is wat je eet, wanneer je vreetbuien hebt en hoe die eruit zien.
Ritsuka
7 jaar geleden
@Liedsa zou je de vragen willen beantwoorden die hier gesteld zijn door meerdere mensen?

Het beste antwoord

Het is al heel wat dat je de woorden 'vreselijke' en 'vreet' gebruikt hebt. Het klinkt alsof je de vreetbuien als tamelijk dwingend ervaart, bijna alsof ze buiten je eigen actiemogelijkheden omgaan, en er geen rem op kunt zetten. Nu je dus al wel voelt dat je het in je eentje niet kunt beteugelen, overweeg dan om ermee naar een ander, bijvoorbeeld de al eerder genoemde huisarts, te stappen. Zo zul je het machteloze gevoel serieus nemen. Je bent niet de enige, en in een bepaalde cartoon van Barbara Stok is het gedrag herkenbaar in beelden omgezet, het is net een soort kringetje in je hoofd: ik voel me alleen, sip, verveeld, etc, dus ik ga snoepen, door het snoepen voel ik me alleen, sip etc. etc. Ikzelf kijk soms van de buitenkant naar mijn zin in snoepen en ga thee zetten, of iets sportiefs doen zoals bladeren vegen in de tuin. Blijkt vaak dat ik dorst had! Plas, urine, schijnt doorzichtig te moeten zijn, totaal kleurloos, dat betekent: over de hele dag uitgesmeerd zo'n kopje of 8 proberen te drinken; en -heel gek- van koffie en bier/wijn en zwarte thee droog je uit, dus drink daar dan weer net zoveel water bij. Wat mij ook helpt bij boodschappen doen: loop alleen door de supermarktpaden met gezond voedsel, verpakkingen van snoep eerst lezen, niets in je mandje gooien met het woord "transvet" erop, de troep gaat nooit meer uit je aderen. En niet meer dan 1 reep chocola per week kopen zodat je het als kostbaar verwenmoment gaat koesteren, na een heel moeilijke klus. Snoep helemaal achterin de kast zetten, helpt ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
totaal doorzichtige urine is ook niet goed hoor: https://health.clevelandclinic.org/2013/10/what-the-color-of-your-urine-says-about-you-infographic/

Andere antwoorden (1)

Kijk om te beginnen eens naar je eetpatroon. Eet je gezond genoeg om alle voedingsstoffen binnen te krijgen? Eet je voldoende, en eet je goed verspreid over de dag?

Zo nee, doe daar eerst iets aan. Zorg voor gezonde voeding. Eet genoeg, dus niet de inname beperken uit angst voor een vreetbui, en eet goed verspreid over de dag.

Als je dat doet en je blijft toch vreetbuien houden, is de oorzaak wasrschijnlijk psychisch. Je zult die oorzaak dan moeten vinden. Daar zul je waarschijnlijk hulp bij nodug hebben. Je huisarts kan je daarbij helpen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Precies. En zeker als je een puber bent heb je misschien meer eten nodig dan je zelf denkt.