Hoe kan ik het accepteren dat ik niet meer mag sporten?

Ik heb een blessure en mag daardoor veel dingen niet meer doen. Normaal sport ik graag en doe daarnaast ook graag trampolinespringen en voetbal e.d. Ik mag bijna al die dingen niet meer doen en als ik vraag wat ik wel mag(aan de fysio) dan krijg ik te horen ik wel krachttraining mag doen en mag hardlopen. Krachttraining doe ik dus ook, maar daar heb ik niet genoeg aan. Ik heb namelijk behoorlijk veel energie. Hardlopen vind ik nog het ergste wat er is, dus als ik dat ga doen, ga ik me alleen maar frustreren en dan kan ik het nog beter niet doen. Ik weet dus wel wat ik wel en niet mag, maar het probleem is dat ik het niet kan accepteren. Ik ben steeds boos dat ik niks mag. De beweging heb ik echt nodig, want vanwege psychische problemen kan ik snel boos worden en ik merk als ik teveel energie in me heb en als ik dan boos word, word ik bozer dan normaal en dat heeft dan ook niet altijd goede gevolgen, daar werk ik al wel aan, maar dat gaat ook niet zo snel.

Hoe kan ik dit accepteren? Ik zou graag geen antwoorden willen van ga dan toch maar hardlopen of ga wandelen ofzo, dat kan ik zelf nog wel bedenken, maar specifiek hoe ik het kan accepteren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.6K

Antwoorden (5)

Het niet volledig mogen sporten is, als het goed is, tijdelijk. Als je nu de rust pakt en je houdt aan de instructies van de fysio, kun je straks weer volledig aan de bak. Met dit in het achterhoofd, is het waarschijnlijk beter te accepteren.

Vraag trouwens eens op je sportschool of ze een trainingsprogramma voor je in elkaar willen draaien, waarbij je binnen je mogelijkheden wel lekker veel energie kwijt kan. Dat is echt wel in elkaar te zetten.
12 jaar geleden
Jezelf accepteren begint met een positief zelfbeeld. En een positief zelfbeeld krijg je weer door zingeving/zin aan je leven te geven. Door een leven te leiden dat bij jou past, dat is afgestemd op je normen en je idealen.

Ga daarom eens na of jouw leven is afgestemd op de zingeving die je wenst. En bekijk, indien dat niet het geval mocht zijn, op welke wijze je daar invulling aan kunt geven. Zet daarnaast ook al je talenten, je aantrekkelijkheden en kernkwaliteiten (à la het kernkwadrant van Ofman) op papier en hang gerelateerde spreuken op je spiegel/muur.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je dit ook even zo vertellen dat ik het ook kan begrijpen ipv kopiëren en plakken?
Beseffen dat rust (afgezien van wat je wel mag) nu nódig is om straks weer te kunnen doen wat je wilt.
Boos zijn heeft geen enkele zin, daar gaat je blessure niet sneller van over.
Hou jezelf voor dat je nu even door moet bijten, dat kun je best, en volhouden! Over een tijdje is het over en kun je weer springen en voetballen en dergelijke.
Als je het niet _wilt_ accepteren, zul je het ook niet kunnen, maar dat is een heel ander verhaal.
Denk aan je lijf en zit die noodgedwongen 'rust' maar even uit...
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je bij de sportschool gaan roeien of fietsen ofzo misschien kun je je frustraties kwijt op een boks bal (ik weet niet waar je blessure zit) doe iets met je handen als je last heb van je voet/been en andersom als het andersom is. er is genoeg te doen. En anders vraag je aan je fysio of er geen anderalternatief Is want als je wel mag hardlopen waarom zou je dan niet mogen voetballen bijvoorbeeld? dat vind ik een beetje raar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hippo geeft een mooi antwoord om het te kunnen accepteren (vind ik). Hoe je met je boosheid om kunt uit, die ontstaat uit frustratie ......koop een boxbal, als je merkt dat je boosheid op komt zetten, reageer je dan of op de bal, je frustratie verdwijnt sneller, plus je raakt teveel energie kwijt