Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik vind het altijd moeilijk om dingen weg te doen, omdat ik bang ben dat ik spijt krijg, maar mn ouders worden gek van de rommel! Wat nu? :(

Weet jij het antwoord?

/2500

Soms helpt het als het spullen zijn die je aan iemand kunt geven die er blij mee is. Veel mensen hebben spullen welke niet stuk zijn maar vervangen zijn door betere. Wat mij helpt is dat ik goede spullen naar de kringloopwinkel breng.

Ga eens schiften. Er is vast spul wat je wel weg wilt doen. Schift het in categorieën. Weggeven, houden, weggooien. Eerst het afval weggooien en alles wat kapot is. Dit lijkt mij niet moeilijk. Dan je spullen sorteren. Bedenk bij elk ding: heb ik het echt nodig? Heeft het waarde? Wat je houd leg je apart en wat weg moet sorteer je weer opnieuw. Geef je het weg, verkoop je het? Je kunt er op marktplaats nog een fijn centje mee verdienen. Of een kringloopwinkel of een goed doel ermee verblijden. Er zijn vast wel stichtingen bij jouw in de buurt die speelgoed inzamelen voor bv. tienermoeders, buurtcentra`s, arme landen enz. Als die spullen je zoveel stress opleveren is het tijd om ze op te ruimen, sorteren en weg te doen. Spullen horen iets toe te voegen of een nuttig doel te hebben. Geen stress te veroorzaken!

Je zou kunnen proberen een foto te maken van een "prul" waar je waarde aan hecht. Dan kan je de "prul" weg doen en dan heb je altijd de foto nog als je het item mist of de herinnering op wil halen.

vaak is het ook zo als je iets weg gooit je het even later toch nog nodig had . Het zijn vaak de ouders die er problemen mee hebben en zien jou spulletjes als rommel . Als dat het enigste probleem is , kun je om hen te plezieren en tegemoet te komen )), je dingetjes op een plek doos of krat bewaren . tenzij het om oude pc 's oid gaat is het lastig op te ruimen . is mijn ervaring met zoon lief ). hij weet van 2 oude pc en de onderdelen toch weer 1 bruikbare pc te maken ..is ook handig dus .

Haha, hier alwéér iemand die het heel herkenbaar vindt! Ik kan je dus wat eigen (bevrijdende) ervaringen meegeven. 1. Weggooien kan ook leuk zijn! Ik ben er sinds een paar jaar achter dat ik bewaren dan wel fijn vind, maar dat ik het óók leuk vind om dingen weg te gooien. Dan pak ik een vuilniszak en loop ik net zo lang door m'n kamer (tegenwoordig m'n huis), totdat de zak een beetje vol begint te raken. Met het zwaarder worden van de zak, word ik zelf wat lichter. En dat is lekker! 2. Het hoeft allemaal niet wég-weg Iets écht leuks, moois, of dierbaars in de vuilnisbak gooien voelt nooit lekker. Oók niet als je het eigenlijk niet eens meer wilt hebben. Een pop die uit een vuilnisbak omhoog kijkt, dat kan toch niemand over z'n hart verkrijgen? Gelukkig is er dan een prima alternatief: je kunt een eigenaar zoeken die je spullen wél wil hebben. 3. Van ruilen komt allesbehalve huilen Wil je op een leuke manier van je spullen af? Organiseer een ruilfeestje! Vraag vrienden en vriendinnen of ze spullen meenemen die ze niet meer willen. Kleren die je nooit meer aantrekt, films die je al vaak hebt gezien, uitgelezen boeken, bedenk het maar! Alle spullen van iedereen worden op je feestje omhoog gehouden en wie het hebben wil, neemt het mee naar huis. Willen twee mensen het even graag, dan wordt er gedobbeld! En wat overblijft gaat weer terug onder je bed, of naar een tweedehands winkel. Grappig: als je ziet dat niemand anders je spullen wil hebben, dan wil je ze vaak niet eens meer! 4. Je kunt ook kiezen wat je bewáárt! Heb je moeite dingen weg te gooien? Kies dan gewoon wat je wil bewaren! Dat klinkt te simpel voor woorden en dat is het ook. Wat ik veel doe is dingen eerst sorteren en dan het mooiste, het beste, of het bijzonderste eruit kiezen. Van al je proefwerken de moeilijkste en die met het hoogste cijfer. Van alle bioscoopkaartjes de kaartjes waar ik een goeie herinnering aan heb. Hetzelfde met souvenirtjes, beeldjes, enzovoort. Zo wordt je troepverzameling een kunstverzameling! 5. Tenslotte: spijt hebben is helemaal niet zo erg Als je iets weggooit, ben je bang dat je er spijt van krijgt. Maar als je niets durft weg te gooien, weet je ook niet of je niet blij wordt als het weg is. Gooi je eens iets weg, dat je daarna echt mist? Dat is balen! Maar een beetje spijt hoort erbij. Wat ik vaak merk is dat de herinnering sterker is dan het ding dat me moest laten herinneren. Zat ik dat even voor niks te bewaren!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100