Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is depressie leeftijdsgebonden?

op een reactie van een reactie (snapt u het nog;) antwoordde ik dat een depressie VOLGENS MIJ niet leeftijdsgebonden is. Is dit eigenlijk zo, is hier ooit onderzoek naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
901

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Depressies zijn inderdaad niet leeftijdgebonden. Het komt voor bij kleuters (maar wordt vaak dan nog niet gediagnosticeerd), pubers, adolescenten en volwassenen. Wel kan ik me voorstellen dat het onder adolescenten vaker voorkomt, maar dat komt vooral omdat er meer adolescenten die diagnose krijgen. Een depressie duurt gemiddeld zo'n 9 maanden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, depressie komt voor bij alle leeftijden, alhoewel het bij kinderen vaak zelden voorkomt en er bij ouderen vaak geen herkenning is van de symptomen.
In de pre-schoolleeftijd wordt het percentage kinderen met depressie geschat op ongeveer 1%, bij kinderen in de basisschoolleeftijd op ongeveer 2% en in de puberteit en adolescentie loopt dit percentage op tot 3 tot 8%.
Mensen van middelbare leeftijd, vooral vrouwen, zijn het meest kwetsbaar voor een depressie.

Een depressie kan dus op alle leeftijden voorkomen. De 'kernsymptomen' (een sombere stemming en het verlies van interesse en motivatie) zijn ook op alle leeftijden aanwezig. Wel zijn er vaak verschillen in de uitingsvormen van deze kernsymptomen. Net zoals de aard van een depressie tussen twee personen kan verschillen, zien we ook verschillen in de aard van een depressie in de kinderjaren, de volwassen leeftijd en op oudere leeftijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding