afvallen door paroxetine en sifrol tabletten?

Een paar maanden geleden heb ik hier een vraag gesteld over de bijwerkingen (vooral het in gewicht bijkomen,en daarbij angst voor meer pijn aan mijn gewrichten)van anti-depressiva,omdat ik al langer in depressie zit.
Nu ben ik helaas toch moeten ermee beginnen,ondanks geen verandering in eetpatroon,ben ik in 3 weken tijd,al 4 kilo afgevallen.
Huisarts zegt dat dit normaal is,maar normaal kwam ik er (helaas al vaker ervaring)gigantisch van aan.
Is het nu de wisselwerking tussen die 2 medicijnen.
paroxetine 20 en sifrol 0,7 mg.
Deze ben ik dus beide een maand geleden mee begonnen.
.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
8.2K

Het beste antwoord

Als je de bijsluiters er op na slaat, staat bij geen van de twee dat je er van kan aankomen. Zie de bronnen hieronder. (Paroxetine is de stofnaam, Seroxat is een merknaam, dus het gaat wel om het zelfde) Alhoewel dat wel vaak wordt gezegd. Wel zou je door paroxetine een verminderde eetlust kunnen krijgen, maar je eet hetzelfde dus dat is het ook niet. .
Ben je misschien actiever geworden door de medicatie, waardoor je afvalt? Het kan ook zijn dat je lichaam er aan moet wennen en is de stofwisseling (tijdelijk) wat sneller geworden en hersteld zich dat wel weer. En een mens verandert ook. Het komt zelfs voor dat wanneer mensen de eerste keer paroxetine gebruiken het wel helpt, maar dat wanneer ze het een paar jaar later weer gaan gebruiken het helemaal niet helpt. Als de huisarts zegt dat het normaal is, zou ik daar voorlopig maar vanuit gaan. Maar als je na twee weken nog steeds blijft afvallen, dan nog even weer aan de bel trekken. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

van de eerste stof vond ik een link die gewichtsverlies beschrijft, wel in het engels helaas
12 jaar geleden
Paroxetine kan gewichtsverandering als bijwerking hebben. Volgens de bijsluiter moet je je arts raadplegen wanneer deze verandering te groot en ongewenst is.
Het kan best zijn dat dit tijdelijk is, dat je gewicht weer stabiliseert en dat je alleen in de eerste weken last hebt van deze bijwerking. Vaak nemen bijwerkingen na een aantal weken van gebruik af. Is dat niet zo, zou ik nog een keer met je arts overleggen.

Bij Sifrol kunnen bijwerkingen zijn dat je last krijgt van obstipatie of het vasthouden van vocht. Bij beide zou je verwachten dat je in gewicht toeneemt.

Er staat bij beide middelen geen waarschuwing voor het andere middel, als je van de beschikbare informatie moet uitgaan, zou je moeten concluderen dat ze geen wisselwerking hebben.
Goed dat je dit hebt besproken met je arts, hij zal er meer zicht op hebben. En ik zou zeker nog een keer overleggen mocht dit afvallen doorgaan want zo snel zo veel afvallen is niet gezond.

Klein stukje eigen ervaring: waar ik ooit bij een bepaald middel zes kilo lichter werd, kwam ik er later (jaren niet gebruikt, opnieuw gestart) ineens elf kilo van aan. Het kan dus (nagevraagd en blijkt vaker voor te komen) anders uitpakken dan de vorige keer dat je het gebruikte.
In ieder geval kan Paroxetine invloed op je gewicht hebben, zowel toename als afname en blijkbaar reageert je lichaam niet altijd hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sifrol (pramipexol) kan in zeer zeldzame gevallen eetbuien veroorzaken maar die kans is zo klein dat je dat risico zou moeten nemen als de kans groot is dat het middel je helpt. Andere mogelijke bijwerkingen (1-10%) zijn obstipatie, vasthouden van vocht en gewichtsafname.

Seroxat (paroxetine) kan o.a. obstipatie, toename lichaamsgewicht maar ook verminderde eetlust veroorzaken.

Het is dus moeilijk te voorspellen waar jij precies uitkomt als je die middelen gebruikt. Gewichtstoe- of afname heeft in verreweg de meeste gevallen te maken met je eetpatroon en dat zou je zelf in de hand moeten hebben. Krijg je meer trek dan kun er bijvoorbeeld voor kiezen om dingen te eten die meer verzadigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat bovenstaande antwoorden op jouw vraag wel kloppen.
Toevallig gebruik ik ook paroxetine en sifrol, ik ben juist veel aangekomen sinds ik dit slik.