Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik kan niet slapen, omdat ik te veel denk. Wat kan ik hieraan doen?

En ik bedoel niet dat ik pieker over dingen. Ik denk gewoon te veel na over alles, als ik bijvoorbeeld een hele leuke dag heb gehad lig ik daar de hele tijd aan te denken. En vandaag ben ik aan een spannend boek begonnen en nu zit ik de hele tijd te denken over hoe het verder zou gaan etc. Ik krijg er soms zelfs hoofdpijn van.

Ik heb al een beetje maar oplossingen gezocht op internet, maar ik zag niet iemand met ècht hetzelfde probleem. Vandaar dat ik deze vraag stel.
Ik heb het trouwens niet elke nacht. Meer in tijden, dat ik het een week lang bijna elke nacht heb. En daarna slaap ik gewoon een paar weken/maanden goed.

Toegevoegd op 21 november 2018 00:51: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je Engels kan verstaan, laat ik je de gratis app aan: Pzizz. Deze app helpt mij met hetzelfde probleem. Als je alleen slaapt leg je de telefoon/tablet naast je kussen. Als je iemand naast je hebt slapen, kan je oortjes in doen. De oortjes is fijner omdat het geluid in 3D is. (Zet hiervoor in het menu onder het wieltje Aurora 3D aan). Hiermee val je gegarandeerd in slaap. De app is voor 's nachts, en voor een powernap van 20 minuten overdag. Als je deze app start, hoor je iemand heel ontspannen tegen je praten, en hij geeft je opdrachten zodat je niet met je eigen gedachten bezig bent. Ook zijn er geluiden te horen die je letterlijk en figuurlijk doen wegdromen. Sindsdien slaap ik altijd in, en zet dit op als ik niet in slaap kan komen. Probeer het gewoon eens. Je kan de app zonodig weer verwijderen. Als je deze app start, hoor je iemand heel ontspannen tegen je praten, en hij geeft je opdrachten zodat je niet met je eigen gedachten bezig bent. Ook zijn er geluiden te horen die je letterlijk en figuurlijk doen wegdromen. Sindsdien slaap ik altijd in, en zet dit op als ik niet in slaap kan komen. Probeer het gewoon eens. Je kan de app zonodig weer verwijderen.

Toegevoegd op 27 november 2018 04:54: tekst

Begin een dagboek. Dit kan via een (beveiligde) app zijn, maar het beste is 'ouderwets' op papier. Dan kun je alles waar je over aan het nadenken bent van je afschrijven. Neem hier de tijd voor voordat je gaat slapen. Daarna is je hoofd een stuk leger en kun je lekker slapen. Spannend boek lezen vlak voor het slapen zou ik ook niet meer doen. --------------- Kijk ook eens naar je slaaphygiëne: https://www.slaapinfo.nl/slaapproblemen/slaapproblemen-check-je-slaaphygiene-en-slaapgewoonten/ Vaste bedtijden, voldoende beweging, opletten met cafeine etc.

Toegevoegd op 21 november 2018 05:42: tekst

Herkenbaar. Zoek een fysiotherapeut in de omgeving, die gespecialiseerd is in ademhalings- en ontspanningstherapie. Kort uitgelegd: Als je naar bed gaat om te slapen, leer je eerst in een ontspannen houding te liggen. Vervolgens leer je ontspannen te ademen. Tenslotte leer je dmv ontspanningsoefeningen je lichaam te ontspannen. Doordat je hiermee bezig bent, ben je alleen gericht op je lichaam. Andere gedachten komen niet naar boven. Je lichaam wordt 'zwaar'. Je valt heerlijk in slaap. Misschien klinkt het en beetje wazig, maar het helpt echt. Natuurlijk leer je het niet in 1 keer, maar zul je een paar keer naar de fysiotherapeut moeten gaan. Als je de techniek onder de knie hebt, helpt het niet alleen met in slaap vallen, maar ook als je 's nachts wakker wordt en weer verder wilt slapen. Succes

Je zult veel beter slapen als je veel aan sport doet. Vroeger kon ik ook lang op bed liggen en denken aan allerlei interessante dingen en daardoor wakker blijven, terwijl ik nu soms naar bed ga met de bedoeling om niet meteen te slapen en dan toch in slaap val. Het verschil met vroeger is dat ik nu veel meer aan sport doe. Vroeger was het 20 minuten intensief sporten zoals fietsen of hardlopen, 3 maal per week. Tegenwoordig is het 60 tot 80 minuten intensief sporten, 5 tot 6 maal per week. Het verschil in energiegebruik is enorm, nu is het tegen de 1000 kcal per dag, vroeger was het gemiddeld 170 kcal per dag. Die 1000 Kcal is waarschijnlijk een fysiologisch normaal energie verbruik voor lichaamsbeweging terwijl die 170 kcal veel te weinig is, je lichaam merkt dan nauwelijks dat het het uit bed is geweest, en dat maakt dat slapen veel gevoeliger voor verstoringen. Je kan hier lezen: https://news.nationalgeographic.com/2015/10/20151015-paleo-sleep-time-hadza-san-tsimane-science/ dat slaapproblemen niet voorkomen in primitieve samenlevingen waar mensen veel meer lichaamsbeweging hebben dan hier. In de talen die ze daar spreken is er geen woord voor "slapeloosheid", en toen de onderzoekers het probleem probeerden uit te leggen begrepen de mensen het nog steeds niet helemaal.

Bronnen:
https://news.nationalgeographic.com/2015/1...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100