Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom huil ik als ik anderen zie huilen?

Bijvoorbeeld als er iemand is overleden of gaat overlijden. Dan huilt bijvoorbeeld mijn zusje en dan begin ik ook gelijk, terwijl ik niet zou huilen als zij ook niet zou huilen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
6.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vaak wordt wat je omschrijft gezien als empathie, maar strikt genomen is het dat nog net niet.

Wat je omschrijft wordt gezien als een emotionele besmetting. Het verschil tussen beide is dat je bij empathie de kunde of vaardigheid toepast om je in te leven in de gevoelens van anderen, terwijl je bij de besmetting geraakt wordt met dezelfde emoties zonder dat je daarbij echt begrijpt dat het de ánder is die die gevoelens heeft. Het is een nuance verschil maar toch belangrijk.

Emotionele besmetting en als gevolg daarvan eventueel empathie wordt mogelijk gemaakt door onze zogenaamde spiegelneuronen.

Een spiegelneuron of spiegelcel is een neuron dat niet alleen vuurt als een dier een handeling uitvoert, maar ook als het dier een handeling ziet uitvoeren door een ander dier (vooral van dezelfde diersoort). Het neuron weerspiegelt dus als het ware het gedrag van een ander dier en is op dezelfde manier actief als wanneer het dier de handeling zelf uitvoert.

Als handeling kan hierbij ook gedacht worden aan de meer innerlijke 'handelingen' verdriet. Vergelijk het met gapen. Als iemand gaapt en jij bent nauw betrokken met die ander is het goed mogelijk dat je zelf ook gaat gapen. Ook hier spreek je niet van empathie. En zo gaat dat met vele handelingen en gevoelens. Zo kan een kind/baby ook leren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spiegelneuron
https://nl.wikipedia.org/wiki/Empathie
(Lees meer...)
8 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is een gevolg van ons empathisch vermogen (het vermogen je in te leven in de gevoelens van een ander). Onze oosterburen hebben er een mooi woord voor: Gefühlsansteckung.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat wat hierboven gezegd wordt ook, maar naar mijn idee is dat een zelfde soort effect als dat je moet gapen als iemand anders ook gaapt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Doordat je je zusje ziet huilen word jij overmand door de emoties hierover en gaat dan ook huilen. Misschien ben je een heel gevoelig mens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ieder mens heeft zo'n 30% spiegelneuronen in zijn hersenen. Deze neuronen zorgen ervoor dat we gedrag spiegelen van anderen: zoals eerder vermeldt valt gapen hier ook onder en lachen werkt ook aanstekelijk. Daarnaast kan het zo zijn dat je de situatie van de ander zo vervelend vindt, dat je het verdriet ook voelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding