Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe ontstaat derealisatie en depersonalisatie?

Ik heb in mijn leven 2x depersonalisatie meegemaakt en meerdere malen derealisatie. Het gaat nu al een heel stuk beter met me, maar de angst voor blijft toch nog een beetje bestaan. Veel vragen van filosofische aardt kwamen vrijwel ieder moment in me op. Deze vragen kan ik nu beter aan de kant schuiven. Maar toch spelen er nog een aantal vragen in mijn hoofd, waaronder deze.

Is het een stofje in je hoofd, is het een overkill aan adrenaline, wat is de aanzetter tot?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een goede vriendin van me heeft de diagnose MPS/dis (ook wel bipolaire stoornis genoemd) ooit gekregen en ook zij wilde graag meer weten over mogelijke oorzaken. Puur medisch gezien vond ze veel info hier: http://www.depersonalisatie.nl/derealisatie.htm#oorzaken (werd ook lid hier en was een tip van haar arts ;) "(De beschrijvingen van DP/DR zijn erg specifiek waardoor lotgenoten elkaar heel goed aanvoelen en er onderling veel herkenning is. Depersonalisatie kan door deze specifieke beschrijvingen dus goed gediagnosticeerd worden, maar wordt toch in de hulpverlening meestal niet herkend, ook niet als deze optreedt als symptoom bij een andere stoornis)" Behalve de gewone reguliere aanpak en therapie of behandeling, ging ze ook meer filosofisch op onderzoek uit en meer zoeken in ook de spirituele hoeken ( geen vage site of clubs etc) en kwam met mensen in contact die intussen gezorgd hebben, dat ze behalve bijna vrij van onnatuurlijke angsten, nu al 12 jaar vrij goed in balans is en in feite dit via zelfstudie zich eigen maakte. Ze ontdekte dat velen met haar gewoon een stuk sensitiever geboren waren dan de gemiddelde mens, wat intussen ook wel HSP/hoog-sensitief wordt genoemd. Dit wil niet zeggen dat jij dit bv ook bent hoor, maar kan wel misschien bijdragen aan het beter bevatten van DR en DP en eventuele oorzaken? Deze mensen zijn bv nogal "prikkelgevoelig" en om geen 'overload' te krijgen door ook wel een "te hoge adrenalinepomp en afstelling" hebben ze bv eerst nog de neiging tot DP/DR te komen. Hierover is ook nu nog veel onbegrip, maar vooral ook gemis aan (wetenschappelijke) kennis. Of gemis aan de herkenning en manieren om tot zelfacceptatie en (tijdig!) tot rust te komen! Eigenlijk kan er best een wisselwerking zijn tussen o.a de mentale 'druk' en onbegrip van mensen binnen een steeds drukkere en gejaagde "je moet van alles(doen)-maatschappij" en de symptomen die bij DP/DR , HSP maar vooral ook depressies en burn-outs voorkomen? Zelf denk ik dat ook de diagnoses zoals fibromyalgie en ME etc erbij passen ;)? Zelf ben ik aardig overtuigd intussen dat de vele psychosomatische aandoeningen (zelfs ook andere ziektes) en stoornissen in de psyche een onjuiste/disbalans (dus gevolg) is tussen lichaam-ziel- geest. Lukt het je om met steeds minder aan angst(en) en iets meer universeel alles te bezien, dan is de kans groot dat je sterker en weerbaarder in het leven komt te staan ;)

Ik heb borderline en ook last van depersonalisatie en derealisatie. Ik blijf het eng vinden als ik zo'n "aanval" krijg. Bij mij zijn we er achter gekomen dat als ik getriggerd wordt door iets wat me aan mijn verleden doet denken (dit kan zelfs gewoon thuis of op straat zijn bv geur ofzo) dan krijg ik zo'n aanval. In het verleden was dat een manier om te overleven als een situatie te moeilijk werd. Ik heb het niet zelf in de hand of het komt. Wel weet ik nu makkelijker hoe ik eruit kan komen. Ik moet me dan echt bewust richten op iets uit het nu, bv ijsklontje in mijn hand houden of met muziek meezingen. Of dingen benoemen die je om je heen ziet. Dat houd je in het hier en nu.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100