Hoe ontstaat derealisatie en depersonalisatie?

Ik heb in mijn leven 2x depersonalisatie meegemaakt en meerdere malen derealisatie. Het gaat nu al een heel stuk beter met me, maar de angst voor blijft toch nog een beetje bestaan. Veel vragen van filosofische aardt kwamen vrijwel ieder moment in me op. Deze vragen kan ik nu beter aan de kant schuiven. Maar toch spelen er nog een aantal vragen in mijn hoofd, waaronder deze.

Is het een stofje in je hoofd, is het een overkill aan adrenaline, wat is de aanzetter tot?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.3K

Antwoorden (1)

Ik heb borderline en ook last van depersonalisatie en derealisatie. Ik blijf het eng vinden als ik zo'n "aanval" krijg. Bij mij zijn we er achter gekomen dat als ik getriggerd wordt door iets wat me aan mijn verleden doet denken (dit kan zelfs gewoon thuis of op straat zijn bv geur ofzo) dan krijg ik zo'n aanval. In het verleden was dat een manier om te overleven als een situatie te moeilijk werd. Ik heb het niet zelf in de hand of het komt. Wel weet ik nu makkelijker hoe ik eruit kan komen. Ik moet me dan echt bewust richten op iets uit het nu, bv ijsklontje in mijn hand houden of met muziek meezingen. Of dingen benoemen die je om je heen ziet. Dat houd je in het hier en nu.