Ik moet binnenkort een slaapcursus gaan volgen via de hulpverlening. Heeft iemand ervaring hiermee wat ze gaan doen?Ben bezig met afbouwen medicatie..

slaapcursus wat doen ze dan met je...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Relax, het is niets engs ;-) De precieze inhoud van de cursus die jij gaat volgen, ken ik natuurlijk niet. De organisatie waar je dit gaat doen, heeft vast een folder of een website, vraag daar eens naar.

Elke cursus zal z'n eigen accenten hebben, maar globaal zal het ongeveer deze dingen bevatten:
-Er wordt gekeken naar je slaappatroon, en je krijgt adviezen over de tijden waarop je naar bed gaat, opstaat, al dan niet slapen overdag, en wat je het beste kunt doen als je 's nachts de slaap niet kunt vatten.
-Je zult adviezen krijgen over de inrichting van je slaapkamer, en over dingen als je bedbodem, matras en kussen.
-Je krijgt adviezen over de indeling van je dag, en dan met name de avond en de activiteiten die je doet de uren voordat je naar bed gaat.
-Er wordt met jou gekeken welke gedachten en gevoelens over slaap een rol spelen in je slaapprobleem, en hoe je bepaalde gedachten kunt omvormen zodat je een gezonder beeld krijgt van de betekenis van slaap en je slaapprobleem.
-Je leert ontspanningsoefeningen en andere dingen die je kunnen helpen om beter in slaap te komen.
-Er wordt gekeken naar stressfactoren overdag, en wat je hieraan zou kunnen doen.

Dit soort cursussen maakt gebruik van inzichten uit de cognitieve gedragstherapie. Dat is een therapie die inzicht geeft in je eigen gedachtes, en waarbij je o.a. door middel van oefeningen zelf aan de slag gaat. Dezelfde principes worden ook gebruikt voor patiënten met chronische pijn en chronische vermoeidheid. Je leert meer grip te krijgen op je klachten, en krijgt inzicht in de dingen die je zelf kunt doen om dit te beïnvloeden.

Waarschijnlijk zul je op een bepaald punt in de behandeling een slaapdagboek of gedachtenschema bij moeten houden, en krijg je bepaalde huiswerkopdrachten en oefeningen mee voor thuis. Zo'n dagboek geeft je als het goed is inzicht in wanneer je slechter of juist beter slaapt, bijvoorbeeld dat je slechter slaapt na een stressvolle dag, of juist beter slaapt als je 's middags sport. Zo leer je steeds meer welke factoren (gevoelens, gedachten, activiteiten, relaties) invloed hebben op je slaapprobleem, en kun je dit steeds beter zelf beïnvloeden. Daarnaast krijg je natuurlijk praktische tips en oefeningen mee, zodat je extra handvatten krijgt met betrekking tot dat zelf beïnvloeden van je klacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een cursus waarbij juist geen cognitieve invalshoek wordt gekozen maar geleide visualisaties plus afrondings- en ontspanningstechnieken zoals in Mindfulness en Alphatraning bestaat eveneens bestaat eveneens.

Door hiermee thuis overdag regelmatig te oefenen, verandert in het algemeen het slaapgedrag. Wat altijd gebeurt is dat door die oefeningen de moeheid, danwel sufheid of lage energie als gevolg van slaapgebrek verbetert.