Hoe kan ik nog zelfrespect hebben na dit? (zie uitleg)

Ik ben dit jaar begonnen met 4 vakken vwo en ik ben voor alles gezakt. Verder heb ik een sportblessure dus kan ik qua sport ook niks presteren. Verder kom ik ook alleen maar aan in gewicht. En ja, ik zou best dat gewicht er zo snel mogelijk af halen maar dat vindt mijn omgeving niet goed.

Kortom ik heb alles verpest en niks gepresteerd. Mensen zeggen dat je trots moet zijn op jezelf om wie je bent en niet alleen maar op wat je bereikt hebt.

Maar hoe kan ik nou nog enige vorm van respect voor mezelf hebben na dit?

Toegevoegd na 18 uur:
Iedereen heel erg bedankt voor de lieve antwoorden. Ik laat me niet op mijn kop zitten. Voor 1 vak heb ik nog een herkansing, dus daar ga ik sowieso voor. Ik laat me niet meer meeslepen door mijn minderwaardigheidsgevoelens en ik heb serieus vandaag nagedacht waar ik wel trots op ben. Nogmaals iedereen bedankt voor de steun.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi Lotte18, ik weet niet hoe je jezelf weer gelukkig/trots kan maken, zit zelf ook een beetje in een dip, maar ik wens je in elk geval heel veel succes toe.
Van dat gewicht heb ik trouwens ook, ik ren daarom elke dag en ben gestopt met ongezond eten, dat helpt wel.
Sterkte met alles
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Nou het komt ook wel weer goed maar het gebeurt me gewoon elke keer weer dat ik totaal geen enkele vorm van zelfrespect kan opbrengen als het mislukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een journalist vroeg eens aan een miljonair:"Wat is nu eigenlijk het geheim van uw succes?".
De man dacht een tel na en zei:"Tegenslag!"

Het beste antwoord

Waarom zou je geen zelfrespect hebben, alleen omdat op het moment dingen mislukken?

Wat lukt er wel, ik kan mezelf niet voorstellen dat ALLES mislukt. Ga elke dag 3 positieve dingen opschrijven over zaken die je van jezelf wel goed vindt. Bijv. Vandaag heb ik een goede vriendin getroost, heb ik een oude vrouw geholpen over te steken. etc., vandaag ging het goed op school. Lees deze lijst die langer wordt elke dag even.

Toch krijg ik de indruk dat prestatie heel belangrijk voor je is, probeer dat los te laten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Soms willen dingen die mislukken je iets zeggen, misschien is het niet de juiste studie, misschien moet je er meer voor doen, misschien moet je hulp vragen bij je studie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

misschien werkten de omstandigeden in je omgeving even niet mee?
hoe dan ook, mensen gaan constant op hun bek, krabbelen weer op, en gaan weer door.

je moet hier niet in blijven hangen, hup op naar succes! :)
je kan niet meer doen dan je best.
12 jaar geleden
ik heb dit zelf ook gehad maar ik deed geen vwo, het inderdaad aardig moeilijk om zelfrespect te krijgen, maar je moet gwoon even wat denken, bijvoorbeeld wat kan ik het beste doen om mijn prestaties omhoog te halen?
je kan ook gaan schaken dat maakt je slimmer en zal je dingen eerder gaan zien dan andere dus kan je daar ook weer presteren.
zelfrespect is een moeilijk iets, dit is iets waar je voorzichtig mee moet zijn want als je ermee doorschiet dan wordt je misschien eigendunk.
je moet gewoon inzien, ik ben evenveel waard als ieder ander, maakt niet uit wat de ander beter kan dan jouw, jij zal altijd gelijk zijn aan hem want jullie zijn gewoon hetzelfde, jij bent uniek omdat jij bepaalde dingen kan, die persoon is uniek omdat hij bepaalde dingen kan. iedereen is uniek, dat maakt iedereen normaal.
(misschien een beetje moeilijk om te begrijpen maar denk er maar over na)

ik hoop dat ik je geholpen heb hiermee ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle begin is moeilijk! Je volgt VWO in combinatie met een sportopleiding? In dat geval, als je dit werkelijk wil, blijf ervoor gaan. Raap de 'stukken' bij elkaar, probeer jezelf weer op de rails te krijgen, nieuwe start, nieuwe kansen!

Maak wel gebruik van de komende tijd om goed te heroverwegen of deze studiekeuze daadwerkelijk bij jou past. Heeft de blessure toch iets nuttigs meegebracht ...

Als uiteindelijk alles op zijn plek valt (gebeurt niet zomaar hoor, dat is hard nadenken en hard werken) zal je merken dat je gewicht ook weer in evenwicht komt.

Wat er ook gebeurt, wat je ook gaat doen, welke keuze je ook maakt, doe het met respect. Met respect voor jezelf, met respect voor jouw lijf en alle mogelijkheden die dat gezonde, krachtige lichaam jou te bieden heeft.

Met vallen en opstaan, geldt voor velen. Niet meteen bij de eerste de beste 'val' blijven zitten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent de laatste die nog in jezelf zal h geloven dat de toekomst beter zal brengen endat JIJ dat gaat laten zien. Dus laat die anderen maar zien dat je veerkracht hebt, en laat ze een poepie ruiken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt niet alleen trots zijn op wat je hebt bereikt maar ook op je instelling. Heb je je best gedaan? Heb je het geprobeerd? Probeer je erachter te komen wat er mis is gegaan en probeer je dat op te lossen?
Als alles tegenzit en je ziet alleen maar mislukkingen om je heen, kan ik me goed voorstellen dat je niet blij met jezelf bent. Maar probeer te bedenken dat je veel meer bent dan alleen prestaties. Je betekent voor je omgeving veel meer, die zullen je echt niet als mens afwijzen omdat het nu tegenzit qua school en sport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat je hier niet gelukkig van wordt, dat zou niemand worden. Weet wel dat er ook dagen aankomen dat het beter gaat, je blesure gaat over, je krijgt je diploma (ookal zou het havo zijn) en je gaat weer sporten en er komt een jongen langs die jou alleen maar prachtig vindt om wie je bent (beloof niks, maar de kans is groot) en dan heb je dit allemaal achter de rug. Voordeel van veel tegenslag/uitdagingen is dat je er veel van leert en het je sterker maakt voor de toekomst. Zie het niet als tegenslagen, maar als uitdagingen en lessen. Je leert niet het meest van alles wat goed gaat, maar van alles wat niet gaat. Stel je eigen waarden bij en leg de lat eerst niet te hoog voor jezelf, zelfrespect is hoe je naar jezelf kijkt en zou niet af moeten hangen van omgevingsfactoren. Veel sterkte en vooral plezier gewenst met de dingen die je wel kunt doen en wat je wel hebt. Dat is duidelijk een leuke groep mensen om je heen die zeggen dat je trots op jezelf mag zijn om wie je bent. Wees blij met zulke lieve mensen om je heen die om je geven, daar kun je op bouwen en dan komt de rest wel weer terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op de eerste plaats je herpakken!
Is nogaltijd beter dan het zo te laten, niet?
Het feit dat je er terug invliegt, geeft automatisch terug respect.
Aangezien je deze vraag durft te stellen, is dat al een heel goede stap in de juiste richting.
onbewust toon je nu respect.
Gewoon aan beginnen, de rest komt!
Veel moed!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun jij jezelf benoemen tot kampioen "Herpakker".
Om na zoveel tegenslag telkens weer de moed te hebben om jezelf bij elkaar te rapen en weer door te gaan op zoek naar positieve ervaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk naar de dingen die je wel goed kent en kunt, ieder mens heeft zijn kwaliteiten, dus jij ook. Steek daar je energie in, als je merkt dat dat goed gaat krijg je vanzelf je respect weer terug. Tegenslagen horen bij t leven, leer ervan, daar zul je profijt van hebben. je hebt een sportblessure, hopelijk gaat deze snel over en kun je weer sporten, duurt dit langer en je komt bij....is dat heel erg een paar kilo meer? waarom mag je van je omgeving niet afvallen, tenzij je nix meer wilt eten en het zo wilt bereiken, dan is het goed dat je omgeving op je let. succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jongen, deze tegenslagen, gaan jou alleen maar sterker maken, maar alleen als jij je je niet meer met je verleden bezig houdr, en dan zul je zien, dat jij veel meer aan kan dan een ander persoon, geloof me ik zat ook in zo'n soort situatie,.. je moet alleen niet gaan piekeren en gewoon naar de toekomst plannen kijken, leren van je fouten!..
Succes man!.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat je niet hangen! ga er gwn voor en geniet van elke dag! geniet van de kleine dingen in het leven en laat je niet zitten door tegenslag. kijk of je de juiste studiemethode gebruikt die bij jou past. ook uit je fouten kan je leren! blijf jezelf en wees gerust, van dat gewicht raak je wel af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je een sterke wil hebt. Niet qua doorzettingsvermogen maar anders.
Ik weet niet waarom je bent gezakt voor 4 vakken maar volgend jaar ga je ze alle 4 opnieuw doen en dan met gemak slagen. Ga zwemmen, dan belast je je spieren niet zo erg. Doe het wel onder doktersbegeleiding.
Bovendien moet je een hobby nemen, dat sleept je overal doorheen. Bijv. koken of puzzelen. Dat kost weinig van je spieren maar is toch erg leuk. Ook merk je als je koken als hobby hebt, dat je makkelijk goedkoop en lekker gezond eten kan maken.
Hou vol! GV gelooft in je!
Volgend jaar haal je al die examens!