Hoe krijg ik mijn hoofd stil 's nachts?

Ik heb zo'n hoofd wat nooit stopt met denken en zorgen maken. Ik kan heel rationeel denken en tegen mezelf zeggen 'nu kan ik er toch niets aan doen en moet ik slapen' maar dat helpt geen steek.
Een paar jaar terug heb ik heel lang heel slecht geslapen, gedeeltelijk hierdoor. Afgelopen week heb ik ineens weer net zo slecht geslapen. Ik kom moeilijk in slaap, dus ik luister vaak naar luisterboeken om mezelf af te leiden. Maar zodra ik die stopzet beginnen mijn gedachten weer! Naast luisterboeken mediteer ik ook vaak voor het slapen gaan maar dat heeft vaak hetzelfde effect, ik doe dan begeleide meditaties met audio. Meditatie klaar en gedachten beginnen weer.
Ik voel me wel moe, dat is het probleem niet.
Ook wordt ik heel vaak wakker. Ik slaap altijd met oordoppen in omdat ik heel licht slaap.
Ik ken inmiddels alle remedies wel voor slechte slaap, maar ik denk als ik mijn hoofd nou wat rustiger krijg voor het slapen gaan dan slaap ik ook wat rustiger. Wie heeft tips om mijn sneltrein aan gedachten stil te zetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.4K

Antwoorden (8)

Je moet zeker een uur voordat je naar bed gaat proberen te ontspannen. Het is dus beter om niet te laat te sporten, want het lichaam heeft tijd nodig om tot rust te komen. Ook studeren voor het slapen gaan maakt je geest te actief om tot rust te komen.

Bouw ook overdag een aantal rustmomenten in, even een kwartierje voor jezelf om wat te lezen. Probeer vroeg in de avond alles wat die dag gebeurt is in omgekeerde volgorde op te schrijven (het laatste dus eerst).

Een veel gebruikte methode om malende gedachten te stoppen is de ‘gedachten stop methode’: terwijl je in bed ligt met je ogen dicht, herhaal je in gedachten een neutraal woord zoals ‘de’, één of twee maal per seconde. Probeer ontspannen te blijven en hou dit vijf minuten vol (of tot je weer slaapt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goede tips. Toevoeging: in het laatste uur voor het slapen gaan beslist géén felle lichten meer in de buurt. Dus de lampen op de dimstand. Geen televisie of computer meer aan, die schermen geven een veel te fel licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, dat is ook juist
vroeger als ik dit zei, dan kwam mijn vader altijd met een hamer de kamer inlopen...
maar serieus heb ik hier ook last van, ik ben er achter dat voor mij niks helpt behalve het prbleem waarover ik lig te malen oplossen. Anders kom je uit bij inslaap- en doorslaapmedicijnen, en dat wil ik persoonlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek eens naar een goede natuurarts, die zal waarschijnlijk tot de conclusie komen, dat je bepaalde mineralen te kort komt en je energie uit ballans is.
Jouw problemen komen voor een deel door je eigen karakter en je omgeving.
Luisterboeken, mediteren , oordopjes enz, is eigenlijk alleen maar een soort van vluchtgedrag, zodra je daarook mee stopt zijn je problemen terug.
Ook je voeding heeft invloed op dit soort problemen.
Wat je zou kunnen proberen, calcium, magnesium, zink tabletjes te slikken, na een paar weken komt de rust in je hoofd wel weer terug en krijg je ook meer overzicht in je leven, je kan dan ook weer beter relativeren.
En natuurlijk geen koffie, cola en energiedrankjes drinken.

Toegevoegd na 23 minuten:
Even ter verduidelijking die calcium, magnesium, zink zitten in een tabletje, de calcium is alleen bedoelt voor een betere opnamen in je lichaam.De andere twee zijn de werkzame stoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al eens geprobeerd om je gedachten op te schrijven, of de problemen met de oplossingen die door je hoofd spoken.
Op die manier kan je ze letterlijk wegleggen tot de volgende dag.
mij helpt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goeie! Ik heb zelf wel eens een notitieblokje naast mijn bed gelegd. Als ik dan begon te malen, en het stopte niet, kon ik mijn gedachten *meteen* opschrijven, zonder uit bed te hoeven. Na het opschrijven was het malen voorbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar, ik heb ook lang pen en papier naast mijn bed liggen gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe ik ook regelmatig, gewoon opschrijven wat er in m'n hoofd zit en vaak is het dan klaar.
wat ook goed werkt is het volgende;

- je tenen aanspannen, vasthouden 2-3 sec dan ontspannen
- je voeten aanspannen, vasthouden 2-3 sec dan ontspannen
- je onderbenen aanspannen, vasthouden 2-3 sec dan ontspannen
- bovenbeen aanspannen, vasthouden 2-3 sec dan ontspannen

een keer heel je benen met voeten, tenen hakken enzo. aanspannen vasthouden 2-3 sec, dan ontspannen.

dan begin je aan je onderlichaam en werkt het hele riedeltje af tot aan het puntje van je kruin.

als je je rustig begint te voelen ben je ontspannen genoeg om te gaan slapen, anders nog een keer herhalen en actief bezig zijn met je ledematen, dus in jezelf of hardop zeggen wat je gaat doen....tenen aanspannen,......en tenen weer ontspannen etc.

SUCCES VERZEKERD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goeie, deze methode pas ik nog steeds wel eens toe. Alleen doe ik het in omgekeerde volgorde - dat geeft mij het gevoel dat ik de spanning weg laat vloeien van mijn hoofd naar mijn voeten en dan weg. Maar als van voeten naar kruin bij jou prima werkt: vooral blijven doen!
vroeger had iemand die ik ken er ook last van,maar door te gaan mediteren (werkt heel erg goed) heeft ze gelukkig er geen last meer van.Blijf volhouden!
ander optie: muziek luisteren =D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schrijf al je gedachten eens op. hoeveel blaadjes het ook zijn dan ben je kwijt.
kijk na een paar dagen wat onnodig was zodat je ziet dat er veel onzinnige dingen tussen staan.

blijven de gedachten ondanks alles wat je probeert blijven malen gaan kan je misschien overwegen om melatonine te gebruiken. het is een onschuldig middel en een lichaamseigen stof. niet schadelijk, geen bijwerkingen en niet verslavend.

ik heb zelf ADD dus ook een niet te stoppen gedachtenstroom. ik kan mezelf met gemak nachten lang wakker houden. Melatonine is net even het zetje om in slaap te kunnen komen zodat ik even niets meer hoef met die gedachten.

verder is het misschien verstandig om te kijken wat de oorzaak is val alle gedachten die maar door blijven malen en niet te stoppen zijn.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gebruik van melatonine zou je regelmatig moeten doen. niet alleen voor de aantal uren slaap zelf, maar ook om uit het frustrerende vicieuze cirkeltje te komen die het tekort aan nachtrust zelf met zich meebrengt. (het is inmiddels beladen, dit moet je ook los zien te laten) good luck!!
Mischien helpt het als je new age music op zet dat is heel rust gevend. Als je dan een nummer opzoekt die jou een fijn gevoel geeft zou het mischien kunnen helpen