Mijn moeder leid aan depressie en is alcholist, hoe kan ik haar gedwongen laten opnemen?

Mijn moeder leid aan zware depressie hier slikt ze genoeg medicijnen voor, alleen die werkte niet helemaal goed waardoor er veel alcohol in het spel kwam. zo heeft ze nu dus medicijnen en alcohol terwijl je bij de medicijnen geen alcohol mag gebruiken! ze neemt zelf haar medicijnen in met alcohol!
het is van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Ze rijd gewoon in een auto, terwijl het met haar medicijnen helemaal niet mag en met alcohol natuurlijk ook niet. ik wil haar gedwongen laten opnemen aangezien ze gevaar voor haar eigen leven is, ze zelf niet meer helder kan nadenken maar ook omdat het gevaar voor andere veroorzaakt en ik raak zelf ook erg terug getrokken en ondervind meer problemen met mijn sociale vaardigheden door haar leefstijl. (is al sowieso vanaf mijn 12de aan de gang, ene jaar erger dan andere jaren) ik ben momenteel nu 18 en ben er gewoon spuug zat van.

dit is nog een kleine schets van wat ze daadwerkelijk doet bijvoorbeeld mijn tandenborstel gebruiken. (helemaal rood van de bessen) van de wereld dus.

huisarts weet er sinds mijn 17de pas van dat zei overmatig alcohol drinkt (we mochten het nooit vertellen, en zei loog er natuurlijk over en als ze dan onderzoek had hield ze daar natuurlijk rekening mee)

kan ik met dit verhaal haar gedwongen laten opnemen? zoja hoe en waar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk je ook wel een beetje aan jezelf? Jij kunt het leven van je moeder niet veranderen, dat moet ze zelf doen. Als ze niet opgenomen WIL worden, wordt het heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Da's k#t. Kijk eens op kopzorgen.nl Je bent niet alleen.
Kristal
9 jaar geleden
Ik kan je geen zinnig antwoord geven maar wens je veel sterkte. Een jonge man van jou leeftijd zou met vrienden moeten optrekken en niet met een moeder waar hij veel van houdt maar die ziektes heeft waar hij niets aan kan veranderen en zij niets aan wil veranderen... Ik hoop dat je snel hulp krijgt. Hoe zit het met familie? Lunnen die je niet ondersteunen?

Antwoorden (4)

Ik denk als je daar echt toe bereid bent hulp in moet schakelen van een GGZ instelling bijvoorbeeld Altrecht. Heeft de medicatie helemaal niet geholpen? Anti-depressiva werkt namelijk niet na 1 dag al maar meestal pas na een paar weken. In die tijd word de depressie (soms) een stuk erger, maar daarna begint er werking plaats te vinden.

Als ze Alcohol drinkt en medicatie, dan werkt de medicatie niet meer & door de medicijnen word de drank versterkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze heeft in het ziekenhuis gelegen (voor de depressie) en daar is ze dus begonnen met de medicijnen neem aan dat ze daar geen alcohol kon gebruiken. Ze heeft heel veel verschillende medicijnen gebruikt toen maar wat ze zegt werkte ze niet. Op 1 of andere manier mocht ze toch naar huis (zal ze wel net als of hebben gedaan) want ze is erg snel weer aan de drank begonnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou best goed kunnen. Ken ook mensen met een verslaving aan drugs en ook psychiatrische problemen die door die reden zich er uit weten te praten. Zou je niet kunnen praten met de huisarts bijvoorbeeld over de huidige situatie.
ten eerste heel erg voor jou en je moeder...

voor een gedwongen opname heeft ze een indicatie nodig dit kan alleen via een ggz instelling..
hiermee moet worden aangetoont dat ze inderdaad een gevaar is voor zich zelf.
dit is heel lastig in nederland.
Ik zou als ik jou was zsm contact opnemen met de tactus jou zorgen daar neerleggen en met professionele en ervaringsdeskundige bespreken wat de beste optie is voor jou moeder?
misschien kan jou huisarts jou een doorverwijzing geven .

ik wens je heel veel sterkte
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een vervelende situatie.
Alleen alcohol gebruik is over het algemeen geen reden voor gedwongen opname.
Jij schrijft dat er ook gevaar bij komt kijken.
Schrijf goed op waar dat gevaar uit blijkt, ander zijn tandenborstel gebruiken zal daar niet onder vallen. En auto rijden ook niet gelijk, ze kunnen namelijk ook het rijbewijs en evt de auto innemen.

Bij een IBS moet er sprake zijn van acuut gevaar, bij jouw moeder lijkt het eerder om chronische klachten te gaan, maar miss lees ik dat verkeerd.
Eerste stap is naar de HA, deze kan op dan langs komen. Als hij ook gevaar ziet, kan hij de crisisdienst van de GGZ inschakelen. Dat kan je niet zelf.
Mocht er een acuut gevaarlijke situatie ontstaan, dan kan je de politie bellen, deze contacten dan vervolgens een arts, en vervolgens de crisisdienst. Er moet dan een vermoeden zijn van een psychische ziekte.

Wat je wel zelf kan doen, voor niet acute crisissituaties, is een rechterlijke machtiging aanvragen. Hier gaat wel meer tijd overheen, maar word dan vaak voor een langere periode afgegeven. Je moeder moet dan wel voldoen aan de wettelijke criteria hiervoor.

Ik weet niet hoe oud je bent? Maar als dit allemaal niet lukt, zoek dan iig hulp voor jezelf, hoe je wel/niet met je moeder moet omgaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraagsteller is 18, staat in de vraag.
Mensen kunnen gedwongen worden opgenomen wanneer ze:
- een gevaar vormen voor zichzelf, anderen of de omgeving;
- lijden aan een geestesstoornis (dit beoordeelt een deskundig arts of psychiater);
- zich buiten de instelling niet langer kunnen handhaven.
Maar dan nog blijven er voor de patiënt rechten.

Iemand die een acuut gevaar vormt voor zijn omgeving omdat hij een geestelijke stoornis heeft, kán enkele dagen worden opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Deze maatregel heet inbewaringstelling. De burgemeester beslist hierover.

Iemand die niet instemt met opname en zich daartegen verzet, kan eigenlijk niet worden opgenomen in een instelling. Toch kan volgens een familielid, de huisarts of de behandelend psychiater opname noodzakelijk zijn. Deze mensen kunnen dan een rechtbank vragen om opname via een rechterlijke machtiging. De Wet BOPZ kent de volgende rechterlijke machtigingen:
1. rechterlijke machtiging op eigen verzoek;
2. voorwaardelijke machtiging;
3. voorlopige machtiging;
4. machtiging tot voortgezet verblijf

Neem contact op met de huisarts, het gaat ook om jouw veiligheid en om jouw lichamelijke en psychische gezondheid.