kan een psychiater zo maar diagnoses in je dossier schrijven? En ook zomaar diagnoses verwijderen?

Ik loop nu al een tijdje bij psychiaters, en ben meerdere keren opgenomen geweest. Laatst moest ik wat ondertekenen, en in 1 keer zag ik bij diagnoses geen bipolaire stoornis meer staan, terwijl dat eerder wel gediagnosticeerd is.
Kom vaker rare dingen tegen als ik eens iets lees van een psychiater of van een opname, een diagnose die zo maar verschijnt of weer verdwijnt.
Hoe kan dit? mogen psychiaters zonder dit te melden diagnoses toe voegen of verwijderen?

alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een dossier mogen ze alle bevibdingen, contacten en overleggen schrijven. Jij hebt recht op inzage dus ze moeten wel alles kunnen verantwoorden.
Ze mogen geen gedateerde verslagen wijzigen.

Het beste antwoord

Ja, dat mogen ze. Psychiaters majen zgn werkaantekeningen en daar kunnen ze dat schrijven. Hiervan hoeven ze jou niet op de hoogte te stellen.
Wel heb je recht om je dossier in te zien en dan kun je altijd om uitleg vragen. Zij mogen niet je dossier zonder toestemming aan derden geven. Jij hebt het recht om je dossier aan te vullen. Bv dat je het er niet mee eens bent.
Ik zou me er niet te druk om maken. Je bent in behandeling en de psychiater doet zijn observaties. Als je een psych ondetzoek krijgt hoory daar ook een gesprek met een iater bij, dus dan doet hij ook zijn bevindingen en zal hij je een diagnose toekennen.
Je kunt wel aangeven dat je het niet prettig vindt dat hij zijn (nieuwe) bevindingen niet met je besproken heeft en dat je het prettiger vindt dat hij het in de toekomst wel doet. Vraag eventueel om onderbouwing.
Maar ja, hij mag dat in het dossier schrijven. Hij doet dat om he te helpen. Bovendien geeft het zo een betere kijk als dat wanneer hij het alleen na psych onderz doet. Dat is maar een momentopname.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De DSM verandert om de zoveel tijd. Diagnoses moeten binnen de DSM vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet de vraag...
Volgens mij mogen ze niet zomaar zonder medeweten van jou wat verwijderen of toevoegen,als er iets veranderd is zouden ze dat tegen jou moeten zeggen.Ik heb zelf iets soortgelijks meegemaakt maar dat mochten ze niet op deze manier doen.
Ik zou ernaar vragen waarom ze dingen veranderen en waarom.
groetjes tigershark
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij elke nieuwe opname, of een consult bij een nieuwe arts, zal die jouw ziektegeschiedenis in kaart brengen, en proberen een (werk)diagnose te stellen. Sommige artsen zullen daar ook meteen bij noteren wat er eerder is vastgesteld door andere artsen, en anderen gaan vooral af op hun eigen waarneming, anamnese, en eventuele testresultaten.

Als een arts jouw spreekt voor een consult, zal hij noteren welke symptomen je hebt, en uitvragen om tot een diagnose te komen. Als daaruit blijkt dat je - bijvoorbeeld - een depressie hebt, en dat je wel eens periodes hebt waarin je meer energie hebt dan gewoonlijk, maar hij vindt niet dat de symptomen die je tijdens zo'n periode had de diagnose van een bipolaire stoornis rechtvaardigen, dan zal hij dit niet vaststellen. Hooguit zal hij dan noteren dat je eerder die diagnose hebt gekregen, en eventueel verder onderzoek afwachten.

De arts haalt dus niet zozeer een diagnose uit je dossier, maar schrijft op wat hij zelf vaststelt. Zo kan het voorkomen dat hij iemand tegenover zich treft die zegt in het verleden een depressie heeft gehad, en dat bij doorvragen blijkt dat hij wel last heeft gehad van somberheid, maar dat die somberheid niet voldoet aan de diagnostische criteria voor een depressie. Soms is er dan een andere stoornis, en soms is er ook geen stoornis vast te stellen.

Nu zijn er natuurlijk meer factoren die hierin meespelen, zo is het geheugen van de mens in z'n algemeenheid zeer onbetrouwbaar, en zijn depressieve mensen vaak ook vergeetachtig en ongeconcentreerd. Een diagnose stellen die betrekking heeft op het verleden, is dus erg lastig. Terwijl dat juist bij een bipolaire stoornis erg belangrijk is, omdat je dan vast moet stellen dat iemand in het verleden naast depressieve episodes, ook last heeft gehad van (hypo)manische episodes. Over het algemeen komen mensen namelijk niet uit zichzelf bij een arts wanneer ze manisch zijn, al worden mensen wel regelmatig (al dan niet gedwongen) opgenomen tijdens een manische episode. Maar al dit soort dingen spelen dus mee bij het stellen van een diagnose door een arts die jou nog niet kent.

Als het goed is, worden dit soort dingen wel met jou besproken natuurlijk. Een arts zal op een bepaald moment met jou bespreken welke diagnose hij heeft gesteld, en eventueel een behandeling voorstellen. Dat dit iets is waar je alleen achter komt omdat je achteraf je dossier leest, is dus niet helemaal zoals het hoort. Al komt zoiets - helaas - wel regelmatig voor.